خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا درباره یک کمپین؛

قلیان‌ها گلدان شده‌اند، یا گلدان‌ها قلیان؟ / کمپین‌های نمایشی راه‌گشا نیست

اگر ما می‌خواهیم قلیان‌ها را گلدان کنیم، باید به مسائل مربوط به جوانان بپردازیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، در ادامه سلسله برنامه‌های هیجانی فضای مجازی که گاهی اوقات با پیوستن چند صد هزار نفری طیف‌های مختلف اجتماع هم روبرو می‌شود مدتی است کمپینی بنام «قلیان‌ها را گلدان کنیم»در سراسر کشور آغاز به کار کرد.

کمپینی که استارت آن در وزارت‌بهداشت خورد و هدف آن از بین بردن ناپاکی و عامل بیماری که در قلیان موجود است و همچنین اطلاع‌رسانی در زمینه عوارض مصرف قلیان بود.

تشکیل چنین کمپین‌ها و اجرای چنین برنامه‌هایی فی‌نفسه پسندیده و زیباست اما زیبایی آن زمانی مضاعف خواهد شد که این برنامه‌ها جنبه عملیاتی به خود گرفته و بتواند در زمینه مورد نظر حلال مشکلی باشد.

مصرف قلیان و مواد دخانی امروزه به عنوان یکی از معضلات اساسی فرا روی جوامع کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه است.

کشور ایران هم از جمله این کشورهاست که متاسفانه گرایش مردم بویژه نسل جوان به سمت مواد دخانی روز به روز افزون‌تر می‌شود تا آنجا که مصرف سیگار و قلیان حتی به نوجوانان هم سرایت پیدا کرده است.

این موضوع را می‌توان به راحتی در کوچه و خیابان، پارک‌ها، محافل‌خصوصی و اماکن عمومی مشاهده کرد، معضلی که گویا برای مسئولان زنگ خطر را به صدا در نیاورده است.

برداشت نادرستی که بیشتر مردم و خانواده‌ها از مصرف قلیان دارند که می‌پندارند ضرری نداشته و اعتیادی هم به همراه ندارد همین امر باعث شده حساسیت‌ها در این حوزه بسیار کم باشد تا آنجا که اگر خانواده‌ها متوجه مصرف قلیان توسط جوان یا نوجوان خود شوند محلی از اعراب برای آنها نخواهد داشت، غافل از اینکه چنین اقدامی می‌تواند زمینه‌ساز گرایش به سمت مواد دخانی و مصرف مواد مخدر شود.

برخلاف نظر عامه مردم، ضررهای ناشی از مصرف قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بسیار بیشتر از سیگار بوده تا آنجا که به اعتقاد کارشناسان یک وعده مصرف قلیان معادل مصرف 50 تا100 نخ سیگار است.

حجم دودی که از طریق قلیان وارد بدن و بویژه ریه فرد مصرف‌کننده می شود 10 تا 20 برابر بیشتر از دود ناشی از مصرف سیگار است که این دود علاوه بر مواد شیمیایی سرطان‌زا حاوی گازهای خطرناک دیگری مثل "منوکسید کربن" نیز است که قلب و ریه را به راحتی هدف قرار داده و مرگ و میر را رقم خواهد زد.

از ضرر و زیان‌های مصرف قلیان می‌گذریم چراکه این عوارض بر کسی پوشیده نیست، قصد داریم از زاویه دیگری به کمپین« قلیان‌ها را گلدان کنیم »بپردازیم.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که ما پس از آنکه قلیان‌ها را گلدان کردیم و چند عکس سلفی با ژست‌های امروزی و عامه‌پسند گرفتیم و در فضای مجازی منتشر کردیم بعد از آن چه می‌شود؟

ما در عمل چه باید بکنیم که گرایش جوانان و نوجوانان را به این سمت و سو کاهش دهیم؟

وزارت بهداشت و سایر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط چه برنامه‌هایی دارند؟

چه عواملی باعث میل جوانان و نوجوانان به سوی مصرف مواد دخانی و قلیان می‌شود؟

چه برنامه‌های جایگزینی درباره مصرف نکردن قلیان برای جوانان و نوجوانان تدارک دیده‌ایم؟

به عبارت دیگر با چه برنامه‌های دیگری می‌توان اوقات فراغت سیل عظیمی از جوانان و نوجوانان این کشور را پوشش داد که دیگر وقتی برای صرف کردن مقوله قلیان و سیگار نداشته باشند؟ سوالات از این دست بسیار است که متاسفانه هیچ پاسخی به آنها داده نشده است.

آمار بیکاری که در استان کرمانشاه بیداد می‌کند، تعطیلی واحدهای اندک تولیدی که زمینه‌ساز بیکاری بیشتر می‌شود، سیل ویرانگر جوانان تحصیلکرده دانشگاهی بیکار، عدم وجود اماکن تفریحی و سرگرمی سالم، نبود فرهنگ‌سراها و یا جاهایی که بتوانند بخشی از هیجانات جوانان و نوجوانان پر شور را تخلیه کنند و هزینه زیادی برایشان نداشته باشد و... همه و همه از عواملی هستند که گرایش به سمت و سوی مواد دخانی و قلیان را بیش از پیش رقم می‌زنند.

جوانان و نوجوانانی که پس از پایان تحصیل و داشتن اوقات‌فراغت فراوان هیچ سرگرمی نداشته و تنها تفریح آنان پرسه‌زدن در خیابان است چگونه باید بقیه اوقات بیکاری خود را سپری کنند؟

اگر ما می‌خواهیم«قلیان‌ها را گلدان کنیم» و به خیال خود تمایل جوانان و نوجوانان را به سمت آن کاهش داده و یا قطع کنیم باید به مسائل مربوط به جوانان بپردازیم. باید برای بیکاری آنان چاره‌ای بیندیشیم. باید تفریحات سالم برای آنها ایجاد کنیم. باید در حوزه حرفه آموزی و ایجاد اشتغال جدی‌تر باشیم. باید برای انرژی‌های سرشار این قشر عظیم اجتماع خروجی‌های مثبت ایجاد کنیم تا مبادا این انرژی‌ها در حوزه‌های منفی صرف شود.

باید استان را از این خواب عجیب و رکود فوق‌العاده کشنده خارج کنیم. این دردها باید برای مسئولین استان محسوس باشد تا شاید اقدامی کنند.

ما «در فضای مجازی قلیان‌ها را گلدان کردیم» و عکس‌های خوبی هم گرفتیم اما آیا در عمل هم قلیان‌ها گلدان شده‌اند یا بالعکس همه گلدان‌ها قلیان شده‌اند؟ نباید به کمپین‌های نمایشی دلخوش بود چراکه چنین نمایش‌هایی راه‌گشا نیست.

گزارش: محمدی جمشیدی

کد خبر : ۳۸۴۸۹۹