خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انتقال خون اصفهان

گروه خونی 15 اصفهانی جزو گروه‌های خونی نادر طبقه‌بندی می‌شود

رئیس سازمان انتقال خون اصفهان با اشاره روز جهانی خون‌های نادر‌ گفت: گروه خونی نادر به گروه خونی گفته می‌شود که از بین هر 10 هزار نفر یک نفر مبتلا باشد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، مجید زینلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چهار گروه خونی اصلی A، B، AB و o نام دارد که عموم مردم با آن‌ها آشنایی دارند؛ اما زیرمجموعه این 4 گروه خونی، 360 نوع گروه دیگر هم شناخته شده است که از توالی ژنتیکی ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر گروه خونی فردی بین پنج تا 10 هزار نفر از جمعیت مشاهده نشده باشد، نادر نامیده می‌شود که این افراد فقط از گروه خونی خود قادر به دریافت خون هستند، گفت: تاکنون 360 نوع گروه خونی نادر در دنیا شناسایی شده است که یک هزار نفر از افراد با گروه خونی نادر در ایران وجود دارد که 42 نفر آنها دارای گروه خونی بمبئی هستند.

رئیس سازمان انتقال خون اصفهان اضافه کرد: اهمیت شناخت گروه خونی در زمان انتقال خون است که فرد صرفاً از همان گروه می‌تواند استفاده کند و از آنجا که امکان جابجایی در گروه‌های خونی امکان‌پذیر نیست، ضرورت شناخت گروه‌های خونی نادر اهمیت پیدا می‌کند.

زینیلی اظهار کرد: در استان اصفهان هشت نفر با گروه خونی بمبئی ،شش نفر دارای گروه خونی نادر و یک نفر گروه خونی فاقد کلر (آنتی ژن بر روی گلبول‌های قرمز) زندگی می کنند. 

وی تصریح کرد امکان شناسایی گروه‌های خونی نادر در زمان حاضر فقط در مراکز انتقال خون وجود دارد و بهتر است مردم برای اطمینان از گروه خون خود به این مراکز مراجعه کنند.

کد خبر : ۳۳۷۲۶۲