خبرگزاری کار ایران

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان خبر داد:

تولید پلاسمای هاری از سال ۹۰ در اصفهان / تهیه خون اشعه دیده برای بیماران خاص در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۲۵۶

از سال ۸۵ تا سال گذشته ۲۹۴ هزارو ۵۰۰ واحد پلاسما برای تولید داروهای مشتق از پلاسما به اروپا ارسال شده است که ۴۰ هزار واحد پلاسما از اصفهان بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از ارسال سالانه بیش از ۴۰ هزار واحد پلاسما از اداره انتقال خون اصفهان به منظور تبدیل به مشتقات دارویی به کشورهای اروپایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمد مهدی حریری؛ با اشاره به اینکه از سال ۸۵ تا سال ۹۲ نزدیک به ۲۹۴ هزار و ۵۰۰ واحد پلاسما برای تولید داروهای مشتق از پلاسما به اروپا ارسال شده است بیان داشت: داروهای مشتق شده از پلاسما شامل فاکتور هشت و نه هموفیلی، آلبومین انسانی، ایمنو گلبولین و سرم ضد هاری است.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان به تولید پلاسمای هاری از سال ۹۰ در اصفهان اشاره و اضافه کرد: تولید این نوع پلاسما تا سال گذشته فاز اول آن به اتمام رسید که در مجموع ۲ هزار و ۵۶۳ پلاسما در این مدت اخذ شد و فاز دوم آن در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

وی به تعداد مراجعان اهدا کننده خون درسال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ۱۵۸ هزار و ۷۳۷ نفر مراجع کننده اهدای خون وجود داشته است؛ که ازاین تعداد ۱۲۱ هزار و ۷۷۴ نفر موفق به اهدا خون شدند و آمارمردودین برابر با ۲۲ درصد بوده است هم چنین از این میزان ۳۱۸ هزارو ۳۲۷ واحد تولید، فرآورده صورت گرفته است.

حریری با مقایسه آمار فعالیت چهار ماهه سال گذشته با امسال اضافه کرد: تعداد مراجعه کننده درسال گذشته ۵۱ هزار و ۸۶۸ نفر بوده که در سال جدید با افزایش مراجعه کننده روبرو بوده ‌ایم و به ۵۶ هزار و ۳۳۱ نفر رسیده است هم چنین تعداد خون دهنده‌ها و در سال گذشته ۴۸ هزار و ۵۶۲ نفر بوده است که درامسال با افزایش روبرو بوده و به ۵۲ هزار و ۷۶۲ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد فرآورده در چهار ماهه سال گذشته ۱۰۷ هزار و ۲۲۳ مورد بوده که در چهارماهه سال جدید با افزایش روبرو بوده و به ۱۰۹ هزار و ۵۷۵ مورد رسیده است و به صورت کلی آمارهای چهار ماهه سال ۹۳ نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان به مقایسه تعداد مراجعه کنندگان در ماه رمضان سال گذشته با سال جاری پرداخت و اضافه کرد: ۱۱هزار و ۳۸۵ مورد مراجعه کننده درسال گذشته و ۱۲ هزارو ۳۵۵ مورد در سال جاری انجام شده است که به ترتیب تعداد خون دهنده هشت هزار و ۴۹۶ و ۹ هزار و ۳۰۸ مورد بوده است که این آمار نشان می‌دهد نسبت به رمضان سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است.

حریری؛ به شاخص فعالیت‌های سال ۹۲ اشاره کرد، افزود: شاخص اهدا کننده خون صددرصد داوطلبانه است و درصد شاخص اهدا کننده ۲.۴ درصد و شاخص HB دراهدا کنندگان ۷درصد و شاخص HC۴ درصد و شاخص HIVصفر درصد بوده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان به دستگاه خون اشعه دیده مجهز شده، ادامه داد: از خون اشعه دیده برای افرادی که به دریافت خون حساسیت دارند برای رفع این حساسیت و نیز برای کودکان با سنین پائین و بیماران بدخیم که بدن حساسی دارند، استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به علت اینکه دستگاه‌های خون اشعه دیده که مجهزبه اشعه گاماهستند در ایران محدود است، اداره انتقال خون استان اصفهان علاوه بر تامین نیاز استان به استان‌های دیگر مانند یزد، اراک، چهارمحال و بختیاری نیزخدمت رسانی می‌کند.

حریری آمار خون اشعه دیده در چهار ماه اول امسال را نسبت به یکسال گذشته بیشترعنوان کرد و گفت: بدنبال افزایش آگاهی پزشکان از این نوع خون و همچنین نوع مصرف آن، آمار این نوع خون به ۲ هزار و ۷۸۵ واحد از ابتدای سال تاکنون رسید در صورتی که آمار تزریق این خون در سال گذشته به یک هزار و ۸۷۷ واحد گزارش شده است.

وی شروع پلاکت فرز را از سال ۸۸ دانست و گفت: در سال گذشته نزدیک به ۶۰ مورد پلاکت فرز جمع آوری شده است.

حریری به سیستم مراقبت از خون نیز اشاره کرد و گفت: در این سیستم، خون گرفته شده مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا خون هیچ گونه ناسازگاری با فرد گیرنده نداشته باشد؛ از این سیستم سال گذشته در ۲۱ مرکز در اصفهان استفاده می‌شده است و امیدواریم تعداد این در سال جاری به ۲۳ بیمارستان افزایش پیدا کند.

وی از افتتاح دو مرکز اهدا خون توسط دو خیر خبر داد و ادامه داد: مرکزاهدا خون در زرین شهر در دو طبقه و مرکز اهدا خون در خمینی شهر با چهارطبقه توسط دو خیر ساخته می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز