خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه لرستان:

دستاوردهای علمی و پژوهشی باید به سرمایه و کار تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۳۲۴

رئیس دانشگاه لرستان گفت: دستاورد های علمی و پژوهشی باید نهایتا تجاری سازی شده و به سرمایه و کار تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، خسرو عزیزی ظهر سه‌شنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فن آوری لرستان که با حضور روسای دانشگاهها، اساتید و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی لرستان در دانشگاه‌ لرستان برگزار شد، افزود: هدف و فلسفه هفته پژوهش تجلیل و پاسداشت پژوهشگران و محققین و آشنا ساختن جامعه به ویژه بخش اجرایی و خصوصی با دستاوردهای علمی و پژوهشی است.

وی با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده می بایست کاربردی بوده و معضلات و چالش‌های استان را حل نمایند،اظهار داشت : در ارزیابی دستاورد های پژوهشی امسال نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری از لحاظ تولیدات علمی ، دانش روز و فن آوری داشته است.

دکتر عزیزی با بیان اینکه دانش تولید شده باید نهایتا تجاری سازی شده و به سرمایه و کار تبدیل شود ، تصریح کرد: شعار کلی تبدیل دانایی به دارایی در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به دانشگاه‌ها و برنامه وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات گریبانگیر جامعه بحث اشتغال و بیکاری است ،افزود: اگر بتوانیم علم را به فن آوری و ثروت تبدیل کنیم این معضل تا حدود زیادی کاهش می یابد و دانشگاه‌ها و محققین نقش پررنگی در این زمینه دارند. 

رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به سیر تحول دانشگاه‌ها اظهار داشت: دانشگاه‌های نسل اول بیشتر آموزش محور بوده و بیشتر بر بحث آموزش و تربیت نیروی متخصص تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه در برهه ای زمان دانشگاههای نسل اول کارایی داشتند،افزود: با پیشرفت های نوین علمی دانشگاه‌ها آرام آرام به سمت پژوهش مداری حرکت کرده و دانشگاه‌های نسل دوم را ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه اکثریت دانشگاه‌های ایران از نوع نسل دوم هستند، اظهار داشت: دانشگاه‎های نسل اول و دوم باید به سمت دانشگاه‎های نسل سومی حرکت کنند و پژوهش‎ها را به ثروت تبدیل کنند.

عزیزی با اشاره به اینکه بررسی‎ها در کل جهان نشان می‎دهد که اگر دانشگاه‎ها نسل‌سومی شوند بسیاری از معضلات جامعه حل خواهد شد و پژوهش پژوهشگران تبدیل به ثروت می‎شود، افزود: دانشگاه‌های نسل سومی کار آفرین بوده و پژوهش را به دارایی و کار آفرینی و سرمایه تبدیل می کنند.

رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه باید بسترهای لازم برای توسعه دانشگاه‌های نسل سومی فراهم شود، افزود: اگر محققین و دانشگاه‌ها به این سمت و سو سوق پیدا کنند خیلی از دانشگاه‌ها تعطیل خواهند شد و نمونه آن وجود صندلی های خالی برخی رشته ها در دانشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه در تحولات جوامع پیشرفته، دانشگاه‌های کا آفرین یکی از ابستر های توسعه محسوب می‎شود، تصریح کرد: باید بینش کار آفرینی در سطوح پایین و دانش آموزی بستر سازی شود.

دکتر عزیزی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقشی کلیدی در ایجاد این زیر ساخت دارد، تصریح کرد: دانش آموزان باید در سطوح پایین مهارت های متناسب با بازار کار فرا بگیرند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز