خبرگزاری کار ایران

جمالی نژاد با اشاره به آخرین جزئیات پروژه قطار شهری اعلام کرد

منتظر تراموا باشید...

شهردار اصفهان با اشاره به افتتاح فاز نخست خط یک مترو در اصفهان و اینکه دنبال هستیم تا این خط در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد گفت: برای مطالعه ضرورت استفاده از تراموا در شهر اصفهان هم اکنون با دو شرکت وارد مذاکره شده‌ایم.

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه اصفهان نیازمند شبکه‌های حمل و نقل ریلی دیگری نیز می‌باشد و در این خصوص باید تصمیم گیری داشت اظهار داشت: شهرداری اصفهان دیگر شبکه‌های ریلی را بررسی خواهد کرد به طور مثال در خصوص استفاده از تراموا، با دو شرکت برای مطالعه ضرورت استفاده وارد مذاکره شده‌ایم.

شهردار اصفهان ادامه داد: در صورتی که برای استفاده از تراموا به نتیجه برسیم؛ تراموای اصفهان میدان استقلال (فلکه دانشگاه صنعتی) را به میدان جمهوری (دروازه تهران) و همچنین میدان جمهوری را به میدان آزادی (دروازه شیراز) متصل خواهد کرد.

وی در ادامه به مطالعات اولیه خط نخست متروی اصفهان نیز اشاره داشت و گفت: مطالعات این طرح از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا ۱۳۷۷ نیز ادامه داشت؛ از این لحاظ اصفهان به عنوان نخستین کلان شهری بود که توانست مصوبات خط نخست مترو را اخذ نماید.

وی ادامه داد: مسائلی چون میراث فرهنگی اصفهان یکی از عوامل مهمی بود که اجرایی شدن خط یک مترو را به تأخیر انداخت و از سوی دیگر متأسفانه در برهه‌هایی تعاملات میان دستگاه‌ها آن‌گونه که باید باشد نبود و این تعامل به نوعی تبدیل به تقابل شده بود که این تقابل اصفهان را از مسیر پیشرفت دور داشت.

شهردار اصفهان ادامه داد: خوشبختانه امروز و در شرایط حاضر کلیه دستگاه‌های متولی به این نتیجه رسیده‌اند که با تعامل کار بهتر پیش می‌رود؛ البته نباید این‌گونه برداشت شود که میراث فرهنگی را فراموش کنیم بلکه دقیقاً موضوع بر خلاف این است و برای ما نکته مهم و قابل‌توجه میراث فرهنگی است.

وی در ادامه طول خط یک متروی اصفهان را ۲۰. ۲ کیلومتر عنوان کرد و گفت: امروز شاهد به بهره‌برداری رسیدن ۱۱ کیلومتر از این مسیر خواهیم بود.

جمالی‌نژاد بیان داشت: تا این مرحله یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

شهردار اصفهان در خصوص فاز دوم خط یک متروی اصفهان بیان داشت: این مسیر در حد فاصل میدان شهدا تا چهارراه تختی است که نزدیک به یک کیلومتر را شامل می‌شود.

جمالی‌نژاد در ادامه به اظهار داشت: فاز سوم و نهایی خط یک متروی اصفهان حدفاصل چهار راه تختی تا ایستگاه دفاع مقدس را شامل می‌شود که در سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید. جمالی‌نژاد مسافت این بخش را نزدیک به ۹ کیلومتر عنوان کرد.

شهردار اصفهان در ادامه تأکید کرد: در مجموع خط یک قطار شهری اصفهان از شهرک قدس در شمال تا پایانه مسافربری صفه در جنوب این شهر ادامه دارد.

جمالی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه خط دوم متروی اصفهان در مرحله مطالعاتی به سر می‌برد بیان داشت: خط دوم متروی اصفهان، شرق و غرب را به یکدیگر متصل می‌کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: خط دوم متروی اصفهان ۲۳ کیلومتر مسافت و ۲۲ ایستگاه دارد که عملیات اجرایی آن از اوایل سال ۹۵ آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی و ضرورت حفظ این آثار برای آیندگان تصریح کرد: در تمام طرح‌های خود ما نقطه نظرات میراث فرهنگی را نیز کسب خواهیم کرد و نظرات آن‌ها برای ما دارای اهمیت بسیاری است.

جمالی‌نژاد با اشاره خط دوم قطار شهری اصفهان که شرق و غرب اصفهان را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و احتمال عبور آن از زیر میدان امام (ره) وجود دارد اظهار داشت: رویکرد شهرداری، توسعه حمل و نقل همراه با حفظ میراث فرهنگی است و عبور احتمالی خط دو قطار شهری اصفهان از زیر میدان نقش‌جهان با مطالعات و بر اساس اقدامات دقیق کار‌شناسی انجام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید با سرعت و شتابی بسیار خط سوم متروی اصفهان را نیز اجرایی کنیم تصریح کرد: این خط در منطقه جنوب غرب اصفهان به طول ۹ کیلومتر با هشت ایستگاه، میدان آزادی را به سه راهی شهید عباس‌پور متصل خواهد کرد که مطالعات مرحله اول آن در سال ۹۳ آغاز و آذر سال جاری نیز به پایان خواهد رسید.

جمالی‌نژاد افزود: این خط به خط برون‌شهری اسلام‌آباد، فولاد مبارکه و شهر جدید مجلسی متصل خواهد شد.

شهردار اصفهان در پاسخ به هزینه بلیت خط یک نیز بیان داشت: در این خصوص هنوز بهای بلیت نهایی نشده است و در آینده نزدیک در این خصوص نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

کد خبر : ۳۱۴۰۴۷