رشتههای دانشگاه علمی کاربردی باید منطبق بر نیاز بازار کار باشد
ایلنا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان،گفت: رشتههای دانشگاه علمی کاربردی باید منطبق بر نیاز بازار کار باشد.
به گزارش ایلنا، فیروز فاضلی امروز در مراسم گرامیداشت بیست و سومین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی در رشت، گفت: میگویند در طول تاریخ انسان باید به یک سوال جواب دهد که در مورد مسائل متافیزیک و شخص خود بحث «کیستی» و در مورد پدیدههای جهان بحث «چیستی» است.
وی با بیان اینکه نکته ای که در مورد دانشگاه علمی کاربردی و در بخش نخست به آن باید پرداخت، مقوله چیستی این دانشگاه بدون تبارشناسی است، اظهار کرد: چیستی دانشگاه علمی کاربردی در کاربردی بودن علم در آن است.
فاضلی ادامه داد: در عالم تفکر اساساً هنگامی که می خواستند فکر را تعریف کنند همیشه با اشاره به بیتی از منظومه حاج ملا هادی سبزواری، اینگونه می گفتند که «فکر این است که مقادیر و پیش در آمدی را تنظیم کنید و از آن به یک مقصود برسید» و این علم عملاً آغاز و انجامش با اندیشه بود.
وی افزود: در قدیم هم تأکید داشتند اگر اندیشه در مقام اندیشه بماند تأثیر و ارزش چندانی ندارد؛ یعنی «اول اندیشه وانگهی کردار» که این بحث را در طول تاریخ داشتیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: در یک تقسیم بندی کلی دانشهای بشری را به چهار دسته تقسیم کردند که نخستین آن «دانش نظری» است که بیشتر مبتنی بر تئوری، نظریه، فکر، فلسفه و عقل نظری است.
فاضلی ادامه داد: دوم «دانش عملی» است؛ تجربیاتی که جمع میشود و به عملیات در میآید. و دسته سوم «دانش کاربردی» است که جمع بین دانش نظری و عملی در مقیاس کوچک است.
وی تصریح کرد: نوع چهارم دانش «دانش عملیاتی» است که جمع بین دانش نظری و عملی در مقیاس بزرگ میشود و به طور مثال میخواهد کشوری را درست کند؛ پس تفاوتش با دانش کاربردی در مقیاسش است که در حقیقت هدف دانشگاه علمی کاربردی باید این باشد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در بحث تبار شناسی، یک سری خصوصیاتی در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که با پرداخت به این مقوله میتوانیم تفاوت این دانشگاه با دانشگاههای دیگر را مشاهده کنیم.
فاضلی با بیان اینکه ریشه دانشگاه علمی کاربردی را در دارالفنون میبینیم، افزود: قبل از آن نیز دانشگاه داشتیم مانند دانشگاه قدیمی جندی شاپور، اما تا مدتها آن را دارالعلم مینامیدند.
به گفته این استاد دانشگاه؛ شش تفاوت بین دارالعلم و دارالفنون بود که باعث شد بزرگ مرد تاریخ ما یعنی امیر کبیر این اثر بزرگ را از خود به جا بگذارد که برخی رشحات دارالفنون را در تاریخ میبینیم که باعث شد چاپ و چاپخانه و مطبوعات وارد ایران شود اما متأسفانه نتوانست در همه زمینه هایی که میخواست جاری و ساری شود.
وی با بیان اینکه در این شش خصوصیت، در ابتدا اندیشه ناظر است بر دارالعلم و دوم به دارالفنون، اضافه کرد: اول اینکه در دارالعلم توجه به میراث فرهنگی و انتقال آن میشود، میراث خوب است اما در میراث ماندن بد است پس در دارالفنون توجه به تجربه و عاطفه میشود.
فاضلی ادامه داد: دوم اینکه در دارالعلم، طلبه یا دانشجو تابع موضوع بود ولی در دارالفنون موضوع تابع رشد فراگیر است و تنظیم موضوعات با توجه به رشد فراگیر باید انجام گیرد.
وی با اشاره به اینکه سومین تفاوت در روش است، گفت: در دارالعلم تأکید بر روشهای حفظی بود و در اینجا تأکید بر یادگیری چگونه یاد گرفتن است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اضافه کرد: در دارالعلم عدم توجه به استعداد و علایق وجود داشت اما در دارالفنون توجه به علایق و استعداد است که به نظر بنده هرچه تعداد رشته ها در علمی کاربردی زیاد شود باز هم جا دارد چون بواسطه توجه به علایق و سلایق فراوان شکل می گیرد.
فاضلی پنجمین تفاوت دارالعلم و دارالفنون را اینگونه بیان کرد: در دارالعلم اعتقاد به اصالت عقل به عنوان ماهیت حقیقی انسان و پرورش قوای عقلی داشتند اما در علمی کاربردی یا دارالفنون اعتقاد به رشد تفکر خلاق از طریق حل مسئله با توجه مسائل روز و دادن فرصتی که در آن فراگیر عقاید خودش را بیان کند.
این استاد دانشگاه با ابراز گلایه از ترجمه دیالوگ به گفت و گو، اظهار کرد: در طول تاریخ ما نگاه کنید مطابق دارالعلم های ما دیالوگ بین ما معنای منفی داشت چرا که در زبان فارسی ترجمه کردیم به گفتگو که بار منفی دارد در صورتی که دیالوگ در واقع تبادل خرد است.
وی با تأکید بر اینکه دانشجو بودن در علمی کاربردی یا دارالفنون باید متفاوت باشد با دارالعلم های ما، گفت: در این دانشگاه از اول تا آخر باید بحث دیالوگ است یعنی تبادل خرد و تفکر خلاق.
به گفته فاضلی، در نهایت ششمین نکته که خیلی مهم است اینکه در دارالعلم های ما محتوای آموزش را مطالب ثابت و جاودان تشکیل می داد که هنوز هم بعضی جاها این گونه است، اما در علمی کاربردی نباید این طور باشد بلکه محتوای آموزش با توجه به تحول دانش بشری باید در آن مطرح شود. امروز گذشت که معلم "بر" کلاس باشد، معلمی «با کلاس» است که "با" کلاس باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار کرد: به نظر بنده چهار نکته بر شش سیاق مطرح شده وجود دارد که نخست برای اینکه علمی کاربردی برای ما کاربردی باشد در ابتدا بحث مدیریت زمان است؛ ملتی که عقربه ها را نمیشناسد نمی تواند آینده بهتری داشته باشد.
وی ادامه داد: دوم اینکه رشته ها در علمی کاربردی باید منطبق بر نیاز بازار باشد، اگر در این دانشگاه نیز فارق التحصیلان انباشت شوند با مبنای وجودی دانشگاه سازگار نیست.
فاضلی افزود: سوم اینکه هر کاری که در این دانشگاه میشود ارزش افزوده و اقتصادی جامعه را بالا ببرد و در نهایت باید شکل دانش ما با محتوای ما سنخیت داشته باشد و تفاوتی ایجاد شود بین این دارالفنون و دارالعلم های موجود دیگر.
وی با بیان اینکه ما راهی طولانی در پیش داریم به شرط آنکه اول اصول را رعایت کنیم، تأکید کرد: در دانشگاه علمی کاربردی باید ببینیم چه فرقی داریم با دیگر دانشگاه ها، برای چه آمدیم و میخواهم چه تأثیری در جامعه خودمان داشته باشیم.
این مسئول در پایان ابراز امیدواری کرد: همه دانشجویان این دانشگاه آن نقش واقعی را که هدف از تشکیل دانشگاه است در جامعه ایفا کنند.
شایان ذکر است در پایان این مراسم، عباس صادقی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد گیلان با اهدای لوح سپاسی از فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تقدیر کرد.