خبرگزاری کار ایران

مدیر کل پست استان خراسان رضوی

رشد 28 درصدی مرسولات پستی درشش ماه گذشته

مدیر کل پست خراسان رضوی از رشد ۲۸ درصد ترافیک در حوزه مرسولات پستی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمد شفیعی با بیان اینکه پست امروزه متکی بر نوآوری در طراحی و ارائه خدمات به روز است گفت: روند جابجایی سرویس‌های پستی تغییراتی داشته است و علی‌رغم اینکه نگارش نامه و کارت پستال از جایگاه ویژه‌ای در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی برخوردار است در ایران این روند تغییر کرده است و در بخش پست نامه‌ها از کاهش ۲ درصدی در شش ماهه اول سال برخوردار است.

وی افزود: در بخش تجارت الکترونیک یا خرید اینترنتی در استان ۱۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است که بیانگر میل جامعه به استفاده از فضای مجازی و اینترنتی با استفاده از کانالهای پستی است.

وی با تاکید بر اینکه سرانه مرسولات پستی در کشور در مقایسه با سایر کشور‌ها و میانگین جهانی به نحو معناداری فاصله دارد گفت: میانگین سرانه مرسولات پستی در جهان به ازای هر فرد ۵۰ مرسوله است که گاهی به هزار مرسوله به ازای هر شهروند می‌رسد و این در حالی است این این رقم درایران به ازای هر نفر ۱۰ مرسوله است و این کاهش بیانگر کاهش کاربری‌های تجارت الکترونیکی در کشور است.

وی افزود هم اینک طرحی در استان خراسان رضوی بعنوان پایلوت کشوری در حال اجرا است که در صورت موفقیت به سایر نقاط کشور تسریع می‌یابد و در این طرح به ازای هر ۵ هزار و ۵۰۰ نفر بطور میانگین یک باجه پستی درنظر گرفته شده است.

مدیر کل پست استان خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه توسعه خدمات در حوزه سامانه شهروندی قرارداردهای با موسسات درمانی جهت ارائه خدمات به شهروندان نیازمند خدمات درمانی و پزشکی بسته شده است گفت، شهروندان می‌توانند از طریق تماس با تلفن ۱۹۳ خدمات پرستاری، آزمایشگاهی، و پزشکی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

شفیعی اظهار داشت در نیمه اول سال جاری طرح تولید تمبرهای طلا و نقره برگرفته از تمثال حضرت امام در خردادماه چاپ و توزیع شد که بیشتر ارزش کلکسیونی و مجموعه دارد.

وی وزن این تمبر‌ها را در چاپ طلا یک گرم و در نقره ۱۰ گرم بیان کرد و گفت: طرح چاپ تمبر طلا و نقره برگرفته از چهره حافظ و گنبد و بارگاه حضرت رضا در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه سرانه مرسولات پستی در استان در ۶ ماهه اول امسال ۸/۴بوده است اظهار امیدواری کرد این سرانه تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد.

وی تصریح کرد: در سال دو هزار و ۱۴ پست نامه‌ها ۴ درصد کاهش داشتند که این کاهش در سال دو هزار ۱۳ به ۳ درصد می‌رسد.

شفیعی افزود: از ۲۰۰ کشور دنیا تاکنون ۷ کشور پست خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است و در ۱۹۳ کشور دیگر حاکمیت دولت بر خدمات پستی نظارت دارد.

وی ادامه داد هم اینک ۴۷۰ دفتر پیشخوان در سطح استان فعالیت دارند که ۷۰ دفتر آن در شهر مشهد مستقر می‌باشدو طرف قرارد شرکت پست در استان هستند و مرسولات پستی را دریافت و خدمات ارائه می‌کنند.

وی تاکید کرد: در حوزه تعرفه تابع تعرفه‌های دولتی هستیم ودر برخی موارد برای مشتریان خاص و سرویس‌های ویژه تخفیف‌های لحاظ می‌شود.

وی افزود: متاسفانه خدمات سال گذشته در شرکت پست زیان ۶ میلیاردی بهمراه داشته است که شرکت پست کشور از اعتبارات سایر استانهای که سود آور بودند این کسری را تامین کرده است و نکته قابل توجه این است که متاسفانه هیچ درآمد و سهمی برای پست استان باوجود ورود سالانه ۳۰ میلیون زائر درسبد پست درآمدی پست تعریف نشده است.

وی همچنین از اجرای طرح ایجاد یک مبنای پستی برای همه دستگاه‌ها و ادرات در استان خبرداد و افزود در این طرح یک ادرس پستی در کنار کد پستی ده رقمی برای هر مکانی تعریف می‌شود.

کد خبر : ۳۱۲۴۷۸