خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی انتظامی استان قم مطرح کرد:

تشریح فعالیت‌های یک ساله پلیس قم/ کاهش سرقت‌های مسلحانه

سردار کاظم مجتبایی، ضمن اعلام برنامه‌های هفته نیروی انتظامی در استان قم، فعالیت‌های یک ساله پلیس قم را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، سرتیپ دوم کاظم مجتبایی در نشستی خبری که به مناسبت هفته نیروی انتظامی در محل سالن اجتماعات فرماندهی انتظامی استان قم برگزار شد، با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی استان قم در یک سال گذشته، اظهار داشت: در استان قم و در مجموع میزان سرقت در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، حدود یک درصد کاهش داشته است.

وی افزود: البته درخصوص سرقت‌های کلان از جمله سرقت مسلحانه و ...، از 32 تا 100 درصد کاهش را شاهد هستیم که این امر نشان از آن دارد که تمرکز پلیس قم در مقابله با جرائم خشن بسیار زیاد است.

فرمانده نیروی انتظامی استان قم در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه تصادفات رانندگی استان در یک سال گذشته نسبت به مدت زمان مشابه آن در یک سال قبل از آن حدود 5 درصد افزایش داشته است، گفت: تلاش پلیس در این خصوص کم نشده اما ناکارآمدی بخش‌های دیگر و مشکلات زیرساختی در جاده‌ها باعث شده که این مشکلات وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در یک سال گذشته تاکنون حدود 6تن مواد مخدر توسط پلیس قم کشف و ضبط شده است، گفت: این میزان از مواد مخدر، افزایش 33درصدی کشفیات پلیس نسبت به مدت زمان مشابه یک سال قبل از آن را نشان می‌دهد و البته در این راستا حدود 30 باند مواد مخدر متلاشی و بیش از 9 هزار نفر از معتادان و خرده‌فروشان مواد مخدر که محلات مختلف شهر را ناامن کرده بودند نیز دستگیر شده‌اند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل آن نشان از رشد 26 درصدی دارد.

سرتیپ دوم مجتبایی با بیان اینکه حدود 90 درصد از کشفیات مواد مخدر پلیس قم مربوط به ترانزیت‌های غیر از استان قم بوده که در ایستگاه‌های پلیس قم کشف و ضبط شده است، گفت: البته اگر به جای 6 تن مواد مخدر کشف شده، حتی 600 تن کشفیات داشته باشیم اما در محلات شهر قم فروشندگان جزء و معتادان توسط مردم دیده شوند، آن کشفیات بزرگ احساس نخواهد شد؛ به همین جهت، بخش زیادی از کار پلیس در حوزه مبارزه با مواد مخدر، به رفع دغدغه‌های مردم توجه دارد.

وی درخصوص اقدامات پلیس قم برای مبارزه با قاچاق کالا نیز اشاره کرد و گفت: حدود 328 نفر در یک سال گذشته در این خصوص دستگیر شدند که مجموع ارزش ریالی کل کالاهای کشف شده از آنها، رقمی حدود 250 میلیارد ریال است.

فرمانده نیروی انتظامی استان قم در ادامه سخنان خود به 514 هزار تماس مردم قم با پلیس در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: این تماس‌ها نیاز مردم به مأموریت‌های پلیسی را نشان می‌دهد که از این آمار حدود 327 هزار مأموریت پلیسی به انجام رسیده است.

وی در ادامه سخنانش به فعالیت‌های پلیس قم در فضای سایبری اشاره کرد و گفت: پلیس فتای استان قم در یک سال گذشته تاکنون، حدود 172 نفر که مرتکب جرایم اینترنتی شدند را دستگیر کرده است که این آمار، 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، افزایش داشته است؛ این افراد در فضای مجازی، مرتکب جرایم اقتصادی، اخلاقی و بعضا سیاسی شده‌اند.

سرتیپ دوم مجتبایی در پاسخ به این سؤال که افراد دستگیر شده توسط پلیس فتا، چه نوع جرائم اینترنتی را انجام داده‌اند؟ گفت: برای مثال در بخش اقتصادی، افرادی که گاهی سایت‌ها را هک کرده و یا با هک کردن حساب‌های بانکی مردم، آنها را خالی کنند به عنوان جرائم اینترنتی از نوع اقتصادی محسوب می‌شود؛ یا اینکه در حوزه اخلاقی، اگر فردی تصاویر و نوشته‌های ضداخلاقی را منتشر کند، با او برخورد می‌شود؛ همچنین در حوزه مسائل سیاسی و دینی نیز، اگر شخصی برخلاف سیاست‌های کلی نظام، مسائل دینی و شعائر اسلامی فعالیتی کند، شناسایی و دستگیر خواهد شد.

مجتبایی در ادامه سخنان خود گفت: در کسب اعتماد و رضایت عمومی براساس سرعت، دقت و کارکردهای به هنگام، پلیس استان قم طی یکسال گذشته مقام‌های اول تا سوم را کسب کرده است.

وی با اشاره به آغاز هفته نیروی انتظامی افزود: هفته نیروی انتظامی با شعار «اقتدار پلیس، همدلی و همزبانی، امنیت و آرامش» از روز شنبه ۱۱ مهرماه تا ۱۷ مهرماه به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در این هفته مفاهیمی مانند اقتدار، همدلی، همزبانی، کارآمدی، قانونگرایی، انضباط اجتماعی، هوشمندی، پاسخگویی روزآمدی، مشارکت مردمی، تلاش جهادی و کرامت انسانی دنبال می‌شود.

فرمانده انتظامی استان قم گفت: در هفته نیروی انتظامی بیش از ۹۰ برنامه مختلف فرهنگی، اجتماعی، عملیاتی و ترافیکی و آموزشی اجرا می‌شود که ۷۰ درصد برنامه‌ها علمی، فرهنگی و اجتماعی است.

وی عنوان کرد: صبحگاه مشترک پلیس در روز ۱۱ مهرماه با حضور نیروهای مسلح استان در میدان صبحگاه ستاد فرماندهی برگزار می‌شود.

مجتبایی ادامه داد: ‌برگزاری مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل(ره)، برگزاری همایش همیاران پلیس و همیاران ترافیک، افتتاح استودیو خبر فرماندهی انتظامی استان قم و مانیتورینگ جامع پایش تصویری استان، برگزاری جشن مهر و قرائت پیام مهر از برنامه‌های اجرایی در هفته ناجا است.

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های هفته ناجا می‌توان به برگزاری مراسم تجلیل از کارکنان نیروی انتظامی و خانواده آنها، برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات ورزشی میان نیروهای مسلح، برگزاری راهپیمایی عمومی همراه با اهدای جوایز در بلوار پیامبر اعظم(ص) و همچنین گردهمایی بزرگ فرماندهان پلیس قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

سردار مجتبایی در پایان گفت: در ۱۷ مهرماه کلاه ایمنی به موتورسیکلت سواران قانون‌مدار اهدا می‌شود.

کد خبر : ۳۰۸۸۲۲