خبرگزاری کار ایران

معاون توانبخشی بهزیستی کشور

یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به قرار داشتن یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلول تحت پوشش این مجموعه، گفت: ارائه خدمات توانبخشی از مهم‌ترین وظایف بهزیستی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، حسین نحوی‌نژاد امروز در مراسم تجلیل از توان‌ پزشکان بهزیستی گیلان، با بیان اینکه سازمان بهزیستی خدمات بسیاری را به جامعه ارائه می‌کند، اظهار داشت: ارائه خدمات توانبخشی، پزشکی و حمایتی به مددجویان از جمله اقدامات مهم و ارزشمند این سازمان است.

وی به کار دشوار افرادی که در حوزه گفتار درمانی، کاردرمانی، ارتوپدی و... فعالیت می‌کنند اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلول، ۹۰ هزار بیمار روانی مزمن و ۶۰۰ هزار سالمند معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه فقط سه درصد معلولان در مراکز تحت پوشش بهزیستی نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: به همین دلیل باید آموزش‌هایی برای ارتقاء مهارت خانواده‌ها اجرا شود.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور، سال آینده را سال نهضت مراقبت از معلولین در خانواده معرفی کرد و گفت: در حال حاضر حدود پنج هزار معلول و سالمند به صورت آزمایشی تحت پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده هستند.

وی با بیان اینکه طرح مراقبت موقت به صورت آزمایشی در مورد کودکان اوتیسم اجرا می‌شود، گفت: در این طرح که به صورت آزمایشی در گیلان و خراسان رضوی اجرا می‌شود، خانواده‌ها می‌توانند دو ماه از سال را از کار سخت نگهداری از معلول فارغ شوند.

نحوی‌نژاد بر مسئولیت جامعه در قبال افراد معلول و کم توان تاکید کرد و یادآور شد: همه دستگاه‌ها باید به وظیفه خود در برابر این افراد عمل کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت توانبخشی به معلولان، عنوان کرد: این مسئله از مهم‌ترین اولویت‌های بهزیستی است.

وی اهمیت استفاده از ظرفیت‌های معلولان را یادآور شد و بیان داشت: رفع نیازهای اولیه و معیشتی این افراد از جمله نیاز به مسکن و اشتغال همواره باید مورد توجه مسئولین باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور اظهار کرد: بهزیستی طرحی را در نظر گرفته است که در صورت اجرایی شدن آن، از سال آینده افراد با درصد معلولیت بالا حداقل دستمزد را به عنوان مستمری دریافت خواهند کرد.

نحوی‌نژاد اهداء وسایل کمک توانبخشی، پرداخت تسهیلات اشتغال، کمک هزینه تحصیل و... را از جمله اقدامات بهزیستی برای حمایت از مددجویات تحت پوشش عنوان کرد.

وی با بیان اینکه پیگیر حمایت از خانواده‌ معلولان نیز هستیم، گفت: طرح توان بخشی از راه دور از دیگر برنامه‌های بهزیستی که در آینده است.

نحوی‌نژاد در پایان از برگزاری کنگره بین المللی توانبخشی مبتنی بر خانواده در آذر ماه خبر داد و اذعان نمود: با برگزاری این کنگره از تجارب خارج از کشور نیز بهره‌مند خواهیم شد.

مدیرکل بهزیستی گیلان نیز در این مراسم به نقش پر اهمیت این نهاد در جامعه اشاره کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از خدمات بهزیستی به خوبی در جامعه شناخته شده نیستند.

محمدرضا پارسی با بیان اینکه بهزیستی از افراد متخصص و تحصیلکرده برای ارائه خدمت به افراد تحت پوشش بهره می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برخی خدمات مانند گفتاردرمانی باید بهتر به جامعه معرفی شوند.

وی رسالت بهزیستی را بسیار بزرگ دانست و گفت: فراهم کردن امکان حضور افراد معلول و کم توان در عرصه‌های اجتماعی و بهره گیری از توانایی‌های این قشر از جمله اهداف این مجموعه است.

کد خبر : ۳۰۴۱۵۸