خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

کیفیت آموزش و یادگیری اصل اساسی در رشد علم وتحقیقات است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه تحقیات می‌تواند به سمت خلق ثروت باشد، افزود: کیفیت آموزش اصل اساسی در رشد وتوسعه علم وتحقیقات است.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شامگاه دیروز سه شنبه (۱۷شهریور) در مراسم افتتاحیه شانزدهمین کنگره سالانه ملی و ششمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور، در زنجان، با اشاره به اهمیت رشد وشکوفایی دانشگاه علوم پزشکی در کشور، گفت: شهید شهریاری از مردم استان زنجان باعث رشد وشکوفایی علمی در جامعه بشری و ایرانی بوده است.

 هاشمی، با بیان اینکه استقلال علمی کشور حائز اهمیت است، افزود: قدرت علمی و رشد تحقیقات و فناوری‌های نوین موجب استقلال کشور‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت علم ودانش و فناوری بیشتر در جامعه اظهار کرد: دانشجویان علوم پزشکی باید در حوزه دانش و تحقیقات تلاش کنند تا موجب استقلال قطعی کشور به همراه اقتصاد مقاومتی باشند.

هاشمی، اهمیت رفاه مردم و روی پای خود ایستادن جامعه را در اتکاء به خودباوری و اعتماد به داشته‌های خود در کشور برای روزهای سخت اعلام کرد وگفت: در ایران می‌توان با تلاش و کوشش سخت به موقعیتهای مطلوب‌تر از پیش دست یافت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه قدرت در علم ودانش است، افزود: اثرگذاری در زندگی برای جامعه با طی مدارج علمی تحقیقاتی برای دانشجویان حائز اهمیت است.

هاشمی، با اشاره به اینکه امروزه وضعیت فرهنگی مطلوبی نداریم، افزود: استفاده از ابزار به روز و تکنولوژی می‌تواند در امور علمی وپژوهشی دارای نقش اساسی و مهم باشد.

وی، انجام امور تیمی را در جامعه در حوزه‌های علمی پژوهشی، مهم ارزیابی کرد و گفت: به اشتراک گذاشتن علم، تحقیقات وپژوهش در بین دانشجویان حوزه‌های مختلف جامعه بویژه پزشکی نقش اساسی دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه تحقیات می‌تواند به سمت خلق ثروت باشد، افزود: کیفیت آموزش اصل اساسی در رشد وتوسعه علم وتحقیقات است.

وی، در این راستا اخلاق مداری را در امر تحقیقات شرط اصلی دراین زمینه برشمرد وگفت: تحقیقات موجب آرامش، اشتیاق و علاقه بیشتر محققین به علم می‌شود.

در ادامه این مراسم شاهین آخوند‌زاده، قائم مقام معاون تحقیقات و فناروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نیز با اشاره به اهمیت پژوهشهای دانشجویی در کشور، گفت: تحقیقات در جامعه کار فرهنگی محسوب می‌شود.

آخونده‌زاده، با بیان اینکه رتبه ایران در تحقیقات درزمینه‌های پژوهشی حائز اهمیت و رتبه برتراستف افزود: دانشجویان واساتید ایران دارای مقالات تحقیقاتی موثر در سالهای اخیر در سطح ملی و بین المللی بودند که باید به این موضوع در کشور قدر گذشته شود.

وی، با شاره به تعداد مقالات تحقیقات دانشجویی کشوراظ‌ها رداشت: رتبه ۱۶ از آن ایران اسلامی در این زمنیه بوده است.

آخوند‌زاده، با اشاره به اهمیت حمایت از دانشجویان در مقاطع مختلف د راین زمینه، گفت: باید شرایط تحقیقات در مقاطع پایین تحصیلی نیزفراهم شود.

وی، همچنین هدف از پژوهش را یاد گیری توام با صبر واعتماد به نفس مهم ارزیابی کرد و گفت: ما در صدد تربیت دانشجویان برای آموزش درکنار پژوهش هستیم.

آخوند‌زاده، د رادامه با اشاره به حمایت ازکمیته‌های تحقیقات دائمی دردانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، اظ‌ها رداشت: در سالجاری دارای اقداماتی بی‌نظیر دراین زمینه با اجرای طرحهای دانشجویی و تحقیقاتی در کشور خواهیم بود.

وی، با بیان اینکه در سالجاری از دانشجویان نخبه در کنگره‌های پزشکی استفاده خواهیم کرد، گفت: جنگیدن برای رساندن کشور به مرجعیت علمی حائز اهمیت است.

احسان صبوری، دبیرعلمی شانزدهمین کنگره سالانه ملی و ششمین کنگره بین المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور نیز با ارایه گزارشی ازروند دریافت و پذیرش مقالات ادامه داد: ۲۱ اسفند ۹۳ با دریافت مجوز و ارسال پوس‌تر و فراخوان به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، یکهزار و ۷۸۲ مقاله دریافت شد که از این تعداد ۵۶۴ مقاله پذیرفته شده که شامل ۴۲۱ مقاله پوس‌تر، ۵۶ مقاله سخنرانی و ۸۳ مقاله سخنرانی کوتاه است.

صبوری درادامه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ومشهد بیشترین مقالات ارسالی را به این همایش داشته‌اند افزود:. شاهد روند صعودی ارسال مقالات در این دوره بودیم.

صبوری، زنجان را دراین بین دارای رتبه برتر بعد از اصفهان برای پذیرش مقاله‌ها عنوان کرد.

وی بیشترین مقالات پذیرفته شده را از دانشگاه علوم پزشکی زنجان با ۱۷۵ مقاله و پذیرش ۵۶ مقاله عنوان کرد و گفت: پس از آن مشهد با ۷۲ مقاله ارسالی ۲۸ مقاله پذیرش شده و دانشگاه علوم پزشکی ساری نیز ۵۳ مقاله ارسالی داشت که پنج مقاله پذیرش شد.

صبوری، همچنین در بخشی از سخنان خود، یادآوری کرد: روند دریافت مقالات این کنگره در مقایسه با دوره‌های قبل روند صعودی داشته است.

در ادامه مسعود امانلو، دبیر علمی شانزدهمین کنگره سالانه ملی و ششمین کنگره بین المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور، نیز با ارایه گزارشی از روند دریافت و پذیرش مقالات اضافه کرد: ۲۱ اسفند ۹۳ با دریافت مجوز و ارسال پوس‌تر و فراخوان به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، یکهزار و ۷۸۲ مقاله دریافت شد که از این تعداد ۵۶۴ مقاله پذیرفته شده که شامل ۴۲۱ مقاله پوس‌تر، ۵۶ مقاله سخنرانی و ۸۳ مقاله سخنرانی کوتاه است.

دبیر کمیته دفتر تحقیقات دانشجویی کشور، یادگیری و آموزش را در جامعه برای دانشجویان مهم برشمرد وگفت: پژوهش برای پژوهشگر دارای لذتی بسزایی است.

دبیر کمیته کشوری تحقیقات دانشجویی ادامه داد: در این همایش به ۱۰ سخنران اصلی، ۱۵ سخنران کوتاه و ۱۰ پوس‌تر جوایزی اعطا می‌شود.

وی، بابیان اینکه جوایز در نظر گرفته شده بسیار کوچک است و باید جوایز بزرگی برای این نوع همایش‌ها در نظر گرفته شود ابراز کرد: تحقق این امر مسیر زندگی یک دانشجو را تغییر می‌دهد.

امانلو، همچنین از برگزاری ۹ کارگاه دانشجویی طی برگزاری این کنگره خبرداد.

این مسئول، با بیان اینکه دانشگاه محل فرهنگ است، افزود: خیرین زیادی در شهر فرهنگی زنجان و مجموعه علوم پزشکی استان زنجان وجود دارند

. وی، در ادامه با اشاره به اینکه در سال آینده به نفرات بر‌تر حوزه‌های تحقیقاتی دانشجویان با مساعدت خیرین جوایز ارزنده‌ای نظیر «خودرو» جایزه داده می‌شود، تصریح کرد: ده سخنرانی اصلی در سالجاری شامل جایزه‌های بر‌تر خواهند بود.

امانلو، در پایان با بیان اینکه سایت ویژه وزارت بهداشت با کمیته‌های ویژه‌ای ازدانشجویان برای شرکت در این کنگره‌ها ثبت نام می‌کند، افزود: تهسیل اشتغال دانشجویان در مراکز علمی آموزشی حائز اهمیت است.

گزارش: زهرا ملابابائی

کد خبر : ۳۰۳۷۸۱