خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خبر داد

رشد 132 درصدی آثار ارسالی به جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی

دبیر پنجمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور از رشد ۱۳۲ درصدی تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، فیروز فاضلی در آیین اختتامیه این جشنواره که در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (ص) برگزار شد، سخنان خود را با ذکر روایتی از امام رضا (ع) آغاز و پس از آن، پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه‌های موضوعی سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) * را قرائت کرد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره امام رضا (ع) در گیلان، گفت: این استان از سال ۸۵ تا ۸۸ میزبانی چهار دوره از جشنواره وبلاگ نویسی رضوی را برعهده داشت و در سال ۸۹ نیز میزبان جشنواره مقاله نویسی نماز در آموزه‌های رضوی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: همچنین این اداره کل از سال ۹۱ تا ۹۴ میزبان پنج دوره از جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری‌ها بود که البته در دوره‌های سوم و چهارم بخش خبرگزاری‌ها حذف شده بود و در دوره پنجم دوباره به این جشنواره افزوده شد.

فاضلی تصریح کرد: در سال ۹۰ تعداد ۲۰۰ اثر، در سال ۹۱ تعداد ۱۳۲۰ اثر البته بصورت تفکیک نشده که یک اثر در دو بخش شرکت کرده بود، در سال ۹۲ تعداد ۴۳۵ اثر و در سال ۹۳ تعداد ۵۲۴ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.

وی با اشاره به رشد ۱۳۲ درصدی تعداد آثار ارسالی در دوره پنجم نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: در سال ۹۴ تعداد ۱۲۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

دبیر پنجمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور با اشاره به برگزاری جشنواره در هفت بخش، تصریح کرد: در میان آثار رسیده، ۱۱۱ سرمقاله و یادداشت، ۱۱۰ گزارش، ۷۹ مصاحبه، ۱۰۷ مقاله، ۴۱۱ تی‌تر، ۳۶۰ خبر، ۲۶ عکس و ۱۶ اثر غیرمرتبط با جشنواره بود.

به گفته فاضلی؛ آثار رسیده از ۱۷ استان کشور و منتشر شده در ۳۸ نشریه محلی، ۱۵ نشریه سراسری و ۱۳ خبرگزاری است و همچنین بیش از ۱۷۰ اثر از مطبوعات و خبرگزاری‌های فعال در استان گیلان به جشنواره ارسال شده است.

این مسئول؛ نظم و زمانمندی دوره اخیر جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین آن را از ویژگی‌های خاص جشنواره پنجم عنوان و اضافه کرد: به همت همکاران ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، پوس‌تر و فراخوان جشنواره از ۱۰ ماه پیش آماده و در سطح کشور منتشر شده بود.

فاضلی ادامه داد: همچنین اطلاع رسانی از طریق پیامک، برگزاری جلسات متعدد با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و مطبوعات و خبرگزاری‌ها، تعیین دبیر تخصصی جشنواره و ارتباط مداوم با وی برای ارتقای سطح کیفی جشنواره و تشکیل جلسات اتاق فکر با حضور اساتید دانشگاه و پیشکسوتان و صاحب نظران حوزه رسانه از دیگر نکات تمایز جشنواره پنجم با دوره‌های پیشین است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان با اشاره به حذف بخش شعر در جشنواره امسال، از مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که بخش شعر رضوی در مطبوعات و خبرگزاری‌ها از دوره‌های آینده به این جشنواره افزوده شود.

آیین اختتامیه پنجمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور، امروز پنج شنبه ۲۹ مرداد ۹۴ با حضور مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران استان گیلان و اهالی رسانه کشور و استان در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (ص) رشت برگزار شد.

پیام وزیر ارشاد به برنامه‌های موضوعی سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) نیز بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

از فرط تجلای تو در این حرم قدس خورشید زهر آینه در حال ظهور است

سیزدهمین کاروان جشنواره بین المللی امام رضا (علیه السلام) پس از یک سال گذر از سراسر ایران و مشارکت اهل فضل و فرهنگ و هنر، همزمان با ولادت آن حضرت در جوار آستان حضرت شمس الشموس بار اقامت خواهد افکند تا در جمع شیفتگان آستان حضرتش و در محفلی که با رایحه دل انگیز رضوی معطر شده است سر آمدان و برترین‌های خویش را معرفی کند.

این کاروان پس از سیزده سال چنان چابک و پرتوشه شده است که به همه استان‌های کشور و بیشتر شهرهای بزرگ و بسیاری از روستا‌ها سفر کرده و منشأ آفرینش‌های فرهنگی هنری کم نظیری شده است.

نسیمی که از سمت خراسان می‌وزد و موجی که این جشنواره به راه انداخته کشتی حاملان فرهنگ رضوی را در دریای کرامت و رأفت امام هشتم به جلو رانده و به سوی خورشید درخشان و دُرافشان خراسان رهنمون کرده است تا جوانه‌های نوپای فرهنگ و هنر در پرتو نور این خورشید عالمتاب ببالند و بر بلندای معرفت و فضیلت بنشینند.

در آستانه دهه کرامت که برنامه‌های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا (علیه السلام) در استان‌ها به نقطه نهایی رسیده و به بار نشسته است وظیفه خود می‌دانم بهترین درود‌هایم را به همه شیفتگان و عاشقان گمنام امام هشتم که در جای جای میهن عزیزمان بی‌هیچ ادعایی در تلاشی یکساله، برنامه ریزی و برگزاری جشنواره‌های موضوعی را عهده دار شدند و امروز از گام نهادن در این ساحت قدسی و ترویج فرهنگ رضوی احساس رضایت و خوشنودی می‌کنند تقدیم نمایم.

لازم می‌دانم از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور، دبیران جشنواره‌ها و اعضاء ستادهای برگزاری و تمامی شرکت کنندگان در این تلاش ارزنده معنوی صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نمایم و مفتخرم که به عنوان خدمتگزاری کوچک در دایره بزرگ این جشنواره با شما همراهی کنم.

ایران سرزمین بالنده ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (علیه السلام) است، همو که عالم آل محمد بود و کانون پرتو افکنی و برکات معنوی برای این سرزمین است. به همه شما خادمان حقیقی فرهنگ رضوی، میزبانان شریف حضرت رضا (علیه السلام) و جویندگان علم آل محمد صمیمانه تبریک می‌گویم و از خداوند متعال سلامتی و مزید توفیق همگان را مسئلت دارم.

کد خبر : ۲۹۸۷۷۹