خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد ساماندهی سواحل گیلان

باید در افکار عمومی نسبت به دریای خزر حس مالکیت ایجاد کرد

دبیر ستاد ساماندهی سواحل گیلان گفت: تا زمانی‌که نسبت به دریای خزر حس مالکیت در افکار عمومی بوجود نیاید نمی‌توانیم در حفاظت از آن تاثیر چندانی داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، یونس رنجکش در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی و اعضای ستاد ساماندهی سواحل گیلان اظهار داشت: نام گذاری یک روز به نام دریای خزر در راستای حساسیت بخشی در افکار عمومی برای حفاظت و صیانت از محیط زیست این دریا است که باید تلاش کنیم تا همواره حافظ محیط زیست باشیم.

وی افزود: دریای خزر موهبتی الهی است که نصیب ما مردم استانهای شمالی کشور شده است و باید با برنامه ریزی‌های اصولی و اقدامات پیشگیرانه زمینه‌های حیات طولانی مدت آن را بیشتر فراهم نماییم.

رنجکش گفت: ما باید نسبت به دریای خزر حس مالکیت داشته باشیم و تا این حس در افکار عمومی منتقل نشود نمی‌توانیم نسبت به حفاظت از آن تاثیر چندانی داشته باشیم.

دبیر ستاد ساماندهی سواحل استان گیلان خاطرنشان کرد: بهسازی و حفاظت از محیط زیست تنها بر عهده سازمانهای دولتی نیست و حتی از عهده این سازمان، نیز خارج است اما بخش‌های مردمی می‌توانند در ساماندهی افکار عمومی و حساس کردن آن‌ها نقش بسزایی داشته باشند که باید از این ظرفیت به شایستگی استفاده کرد.

رنجکش یادآور شد: در طول هفت هزار کیلومتر نوار ساحلی ۵ کشور حاشیه خزر وجود دارد که همه آن‌ها دارای نقش اساس در حفاظت و صیانت از این پهنه آبی که نقش مهمی در فرایند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی منطقه دارد هستند.

وی افزود: خزر تنها پهنه آبی است که تا کنون از درگیری و مناقشات مختلف مانند آنچه در سایر مناطق آبی جهان به دور مانده است. که این نشانه اهمیت همگرایی‌های منطقه‌ای برای حفاظت از آن است و یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه شکل گیری کنوانسیون تهران با محوریت موضوع محیط زیست و دریای خزر می‌باشد که از ۲۱ مرداد سال ۸۵ اجرایی شده است.

رنجکش خواستار برنامه ریزی‌ها در راستای فرهنگ سازی عمومی در جامعه برای حفاظت از دریای خزر شد و اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا محیط زیست خزر برای آیندگان نیز قابل استفاده باشد و همه کشورهای عضو این کنوانسیون می‌بایست در توسعه فرهنگ صحیح استفاده از دریای خزر مشارکت کنند.

کد خبر : ۲۹۷۱۰۰