خبرگزاری کار ایران

نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد

بیشترین اتهامات حقوقی آژانس، در زمان حاکمیت منتقدان توافق بر کشور تحمیل شد

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در دوران مذاکرات قطعنامه 598 گفت: بیشترین اتهامات حقوقی آژانس، در دوران حاکمیت منتقدان امروز توافق، بر کشور تحمیل شد.

به گزارش ایلنا در کرج، سیروس ناصری در همایش حامیان دولت تدبیر وامید گفت: این توافق به زعم دو طرف مذاکره‌کننده و همچنین صاحب‌نظران حقوق بین‌الملل و سیاست خارجی دنیا توافقی بی‌نظیر، تاریخی و سرنوشت‌ساز در راستای امنیت و ثبات بین الملی‌ست.

ناصری ادامه داد: در طول تاریخ کشور و در حافظه تاریخی چند قرن اخیر، کمتر به یاد داریم که کشورمان در مورد موضوع و مناقشه‌ای با دنیا وارد مذاکره شده باشد و بتواند پیروزمندانه و عزتمندانه از آن خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب قطعنامه 2221 ، بر به رسمیت شناختن غنی‌سازی در ایران و برچیده شدن تحریم‌ها و قطعنامه‌های ظالمانه گذشته به صبر مردم و هزینه‌هایی که در طول این سالها بر مردم تحمیل شده بود پاسخ داده شد.

برخی منتقدان توافق به صورت یک دست و طراحی شده قصد ناامید کردن مردم را دارند

وی با بیان اینکه عده‌ای در کشور قصد ناامید کردن مردم را دارند بیان کرد: متاسفانه برخی منتقدان در درون کشور به صورت یک دست و طراحی شده قصد دارند این توافق را به عناوین مختلف، شکستی برای ایران قلمداد کنند.

این دیپلمات کهنه‌کار سیاست خارجی کشور ادامه داد: متاسفانه همین منتقدان با وجود تمایل موافقان توافق برای انجام مناظره به ندرت حاضر به این کار می‌شوند و هیچ پاسخ مستند، مستدل و کارشناسی شده‌ای برای اثبات مخالفت خود با این توافق ندارند.

وی با بیان اینکه اصولا شورای امنیت در طول سنوات گذشته عادت و رسم ندارد که قطعنامه  مصوب خود را لغو کند گفت: هدف شورای امنیت در پرونده ایران، لغو یک جا و بدون چون و چرای برنامه غنی‌سازی ایران بود که خوشبختانه با هوشیاری و رشادت مسئولان نظام و تیم هسته‌ای توانستیم در "برجام"  طرف مقابل را به مرحله‌ای برسانیم که یکی از مهمترین مسائل مورد مناقشه  ایران و جهان را در قرن اخیر، به نفع کشورمان بپذیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون، سابقه نداشته که امریکا در مدت زمانی طولانی سیاست خارجی خود را درگیر حل مسئله‌ای همچون برنامه هسته‌ای ایران کند گفت: در حال حاضر در بحث هسته‌ای حتی بسیاری از کشورهای همسو با ایالات متحده مثل کره و استرالیا، با وجود مذاکرات طولانی نتوانسته‌اند اجازه داشتن یک برنامه کامل هسته‌ای را در کشورشان داشته باشند و این در حالیست که ایران، در طول این مذاکرات از حق طبیعی خود عقب ننشت و توانست حق غنی‌سازی و برنامه کامل هسته‌ای خود را حفظ کند.

برنامه هسته‌ای به عنوان یک برنامه قانونی و رسمی غنی‌سازی در سطح بین الملل پذیرفته ‌شده‌است

وی گفت: از جمله دستاوردهای این توافق برای کشور ما این بود که برنامه هسته‌ای ما به عنوان یک تهدید نامشروع برای دنیا دیگر تلقی نمی‌شود و به عنوان یک برنامه قانونی و رسمی غنی‌سازی در سطح بین الملل پذیرفته شده است.

وی، با اشاره به برخی دستاوردهای به دست آمده در این توافق گفت: تامین نیاز کشور به اورانیوم خام و اجازه سرمایه‌گذاری در این معادن در کشورهای ثالث، از جمله دستاوردهای بزرگ ایران در این توافق است و این در حالیست که در حال حاضر کمتر کشوری در دنیا اجازه واردات اورانیوم از خارج را دارد.

وی با انتقاد از منتقدان این توافق که در زمان حاکمیت خود، بدون هیچ اقدامی موثر و پیشگیرانه‌ای تمامی اتهامات غیر قانونی و حقوقی آژانس را بر علیه کشور پذیرفتند گفت: چرا در دوره‌ای که سنگین‌ترین اتهامات حقوقی را به ایران زدند و همین اتهامات باعث شد که دایره تحریم‌ها تا قلب اقتصاد ایران پیش برود، منتقدان امروز و حاکمان سرنوشت دیروز مردم سکوت کردند و بدون هیچ تلاش و کوششی اجازه دادند این اتهامات حقوقی بر کشور وارد شود و این همه هزینه بر کشور و مردم تحمیل شود.

وی گفت: متاسفانه در دولت قبل، نتوانستیم کمترین سنگر قانونی را در مقابل دستورالعمل‌های غیر قانونی تحریم‌های ظالمانه، علیه کشور ایجاد کنیم.

ایران خود به تنهایی مرجع تشخیص اجرا یا عدم اجرای برجام است

وی در ادامه در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر مرجع بودن آژانس در اجرا یا عدم اجرای برجام گفت: این تصور غلطی‌ست که برخی آژانش را به اشتباه مرجع تشخیص اجرای توافق برجام می‌دانند در صورتی که آژانس تنها به عنوان یک گزارشگر و ناظر در این توافق مطرح است و ایران هرگاه تشخیص دهد که بندهای توافق اجرا نمی‌شود خود را ملزم به ادامه اجرای برجام نمی‌داند.

وی با اشاره به دستاوردهای مثبت توافق اخیر و با بیان اینکه قرار نیست کشور، تمام مصرف سوخت نیروگاه‌های اتمی خود را در آینده خودش تولید و تامین کند و ضرورتی ندارد اکنون دنبال تولید سوخت باشیم گفت: همین که توانستیم تولید استراتژیک "یو سی اف"، حق و ظرفیت غنی‌سازی را برای کشور حفظ کنیم، دستاورد پیروزمندانه و بسیار بزرگی ست.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۲۹۵۳۴۴