خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت

مازندران گوشت و مواد لبنی به قزاقستان صادر می‌کند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از انعقاد تفاهمنامه گمرکی میان ایران و قزاقستان خبر داد و گفت: گوشت و مواد لبنی از استان به این کشور صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، محمد محمدپور عمران در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه قزاقستان،اظهار کرد: صادرات ادوات کشاورزی یکی از دستاوردهایی است که در این سفر انجام گرفت به دلیل اینکه  تولید ادوات کشاورزهای در استان مازندران از ظرفیت خوبی برخوردار است مازندران می‌تواند در این زمینه صادرات خوبی داشته باشد.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت:  درگردشگری سلامت پزشکان و جراحان ما می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند  و از ظرفیت بالای پزشکان ایرانی در کشور قزاقستان بهره‌گیری شود و گردشگری سلامت در آنجا ارتقاء یابد.
 
وی یکی دیگر دستاوردهای این سفر را ساخت سوله در کشور قزاقستان اعلام کرد و افزود: کشور قزاقستان مایل است تا از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کند.
 
محمدپور با بیان اینکه کشور قزاقستان تقریبا از تمام عناصر معادنی دنیا را داراست، اظهار کرد: یکی دیگر از دستاوردهای این سفرتمایل کشور قزاقستان در مشارکت و سرمایه‌گذاری کشور ما در معادن این کشور است.
 
وی با اعلام اینکه استان مازندران مهمترین تولید کننده سنگ‌های تزئینی در کشور است، افزود: صادرات سنگ‌های تزئینی از جمله مواردتوافق شده در این سفر بوده است.
 
محمدپور به ایجاد نمایشگاه محصولات مازندران در اکتائو اشاره کرد و گفت: کشور قزاقستان این آمادگی را دارد تا در زمینه مصالح ساختمانی از جمله، سنگ‌های تزئینی، سرامیک، ام دی اف، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، کاشی و ... با فعالان مازندران تفاهمنامه امضا کند.
 
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران احداث سردخانه در کشور قزاقستان، آماده‌سازی تجهیزات و ارتقاء سطح ارائه خدمات متقابل دو استان به منظور سرمایه‌گذاری مشترک در بندر آکتائو  و بند امیر آباد استان مازندران، توسعه تجارت و تبادل تجربیات و فناوری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، خودروسازی، محصولات کشاورزی (میوه و سبزیجات) را از جمله موارد دیگر توافق شده در تفاهمنامه با قزاقستان بوده است.
 
محمدپور در ادامه گسترش ناوگان حمل و نقل را در توسعه  و صادرات بسیار موثر دانست و گفت: تعریض و گسترش تونل‌ها، اضافه کردن خط جدید راه‌آهن شمال، ایجاد پایانه باری در راه آهن شمال را ضروری اعلام کرد.
کد خبر : ۲۹۲۷۰۶