خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی دادگستری گیلان

مسئولان گیلان و اردبیل از اظهارات تنش‌آمیز درباره آستارا بپرهیزند

معاون دادگستری گیلان با تاکید بر اینکه مسئولان گیلان و اردبیل باید از بیان سخنان تنش‌آمیز درباره آستارا بپرهیزند، گفت: نباید موضوع حفاظت از انفال الهی، وسیله‌ای برای تنش و رسیدن به خواسته‌ها و منافع شخصی و تبلیغی شود.

به گزارش ایلنا، احمد آقایی در جریان بازدید از منطقه توریستی و گردشگری حیران آستارا در استان گیلان، اظهار کرد: نباید موضوع حفاظت از انفال الهی وسیله‌ای برای رسیدن به منافع شخصی و تبلیغی باشد زیرا که استان‌های شمالی به خاطر داشتن خاک حاصلخیز و آب و هوای خاص مورد طمع سوداگران و فرصت‌طلبان بی‌درد و علاقه خوش‌نشینان بوده است.

وی به شرایط خاص منطقه گردشگری حیران و روستاهای اطراف این منطقه اشاره کرد و توضیح داد: تخلفات رخ داده در حوزه ساخت‌و ساز این منطقه متعلق به ادوار گذشته است و بسیاری از این موارد مربوط به بومیان و مردم آستارا نیست، بلکه از بسیاری نقاط کشور به طریق مقتضی و گاهی با دور زدن قانون صاحب ویلاهای پرزرق و برق شده‌اند که بیانگر فاصله‌های طبقاتی است.

آقایی در ادامه از دلایل بازدید جمعی مدیران استانی و محلی از این منطقه سخن گفت و با بیان اینکه آنچه مشاهده می‌شود برخورد قانونی مسئولان با تخلفات صورت پذیرفته در حیران است، افزود: اگر مواردی نیز از تخلفات موجود باشد توسط مراجع قضایی شهرستان و همکاری مسئولان رسیدگی می‌شود و با مدیریت فرماندار پرتلاش آستارا اجازه داده نمی‌شود هیچ‌گونه تخلف و آسیبی بر انفال وارد آید و اختلافی بین مردم دو منطقه آستارا و نمین ایجاد شود.

دبیر شورای حفاظت از بیت‌المال گیلان جلوگیری از ساخت‌وسازها و تغییر کاربری‌های بی‌رویه و غیرمتعارف در داخل و خارج طرح‌های هادی را مهمترین عامل حفظ بافت روستاهای استان برشمرد و تصریح کرد: طبیعت استان دارای ماهیت کشاورزی است و باید به فضای سبز و باغ‌ها به عنوان یک نعمت الهی در روستاها و روح طراوت روستا توجه کرد.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای طرح هادی اصلاح بافت روستاها و جلوگیری از مهاجرت است و روستاهای گیلان به لحاظ بافت پراکنده در قلمرو اراضی زراعی و باغ‌ها قرار گرفته‌اند و باید در اجرای طرح‌های هادی اراضی زراعی و باغ‌ها در داخل روستاها طبق قانون صیانت شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در ادامه هشدار داد: هیچ‌کدام از مدیران دو استان گیلان و اردبیل حق بیان سخنان تنش‌آمیز و اختلاف برانگیز را ندارند و نباید موضوع حفاظت از انفال الهی، وسیله‌ای برای تنش و رسیدن به خواسته‌ها و منافع شخصی و تبلیغی باشد.

وی پیشینه تاریخی و دیرینه دو استان را سرشار از اشتراکات در حوزه‌های مختلف فرهنگی، عقیدتی، قومی و زبانی دانست و بیان کرد: استان گیلان در طول تاریخ پیوسته با استان تاریخی اردبیل و مردم ولایتمدار آن پیوندی برادرانه، دوستانه و تعامل سازنده داشته‌ است و هیچ شخصی اجازه ندارد از این وضعیت سوء استفاده کند.

آقایی در ادامه از انتشار برخی مطالب تنش‌آمیز از سوی بعضی افراد در رسانه‌ها سخن گفت و اظهار کرد: بقای ما در گرو حفظ منابع‌طبیعی و محیط زیست است و گزارش‌ها نشان می‌دهد کسانی که مسائل را برجسته‌سازی می‌کنند و دست به تنش می‌زنند در واقع از متخلفانی هستند که در اینجا ویلا دارند و ساختمان‌سازی کرده‌اند.

وی به بررسی ساخت و سازهای مذکور در حیران و در دستور کار قرار گرفتن این موضوع اشاره کرد و گفت: آیا اینها مدرکی دارند و در راستای قانون ساخت‌وساز کرده‌اند یا خیر و با اینها هم برخورد می‌شود و قانونگذار به‌ویژه دستگاه قضایی که تحت زعامت مقام معظم رهبری و در سایه قانون حرکت می‌کند و هر کس در هر مقام و هر پستی در برابر قانون تفاوتی ندارد و با قاطعیت و جدیت برخورد خواهد شد.

آقایی با اشاره به وجود یک‌هزار و 200 هکتار اراضی کشاورزی در منطقه حیران، خاطرنشان کرد: وضعیت اراضی کشاورزی با توجه به بافت موجود کشاورزی باید از حالت بایر خارج شده و مورد کشت و کار قرار گیرد.

معاون اجتماعی دادگستری در بخش پایانی سخنان خود از دادستان آستارا که با قاطعیت و جدیت برای صیانت از انفال اقدام به موقع و مستمر دارد، قدردانی کرد و افزود: از مدیران و متولیان حوزه حفظ انفال از جمله فرمانداری، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، محیط زیست و بخشداری که در تحقق فرمان تاریخی و مهم مقام عظمای ولایت در اسفند 93 در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و حفظ انفال تلاش می‌کنند قدردانی می‌شود.

 

کد خبر : ۲۹۲۲۲۴