خبرگزاری کار ایران

بیش از ۲ هزار تعاونی در کردستان فعالند

در نخستین جلسه ستاد عالی هماهنگی و توسعه تعاونی کردستان در راستای عملیاتی کردن تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین استانداری کردستان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از ظهر امروز شنبه تعداد و وضعیت تعاونی در کردستان را مورد ارزیابی قرار داد.

این تفاهم‌نامه در ۵ ماده و ۲۹ بند در ۳ نسخه واحد تنطیم شده و در تاریخ ۲۳ اریبهشت ماه سال جاری در سفر سید حمید کلانتری معاون امور تعاون، وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی به کردستان به امضای طرفین رسید.

از جمله اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه می‌توان به توسعه فرهنگ تعاون در بین آحاد جامعه و توسعه تشکل‌های اقتصادی و اجتماعی مردم نهاد، گسترش عدالت در حمایت‌های دولتی با رویکرد تعاونی از طریق توزیع عادلانه فرصت‌ها، منابع و امکانات، کمک به افزایش سهم بخش تعاون و رسیدن تا ۲۵ درصد اقتصاد استان و افزایش سطح اشتغال مولد با تاکید بر مالکیت و مدیریت نیروی کار واحدهای تعاونی اشاره کرد.

روش اجرایی این تفاهم نامه در ماده ۵  آن ذکر شده و بدین قرار است که به منظور اجرایی کردن مفاد تفاهم‌نامه منعقده، ستاد عالی هماهنگی و توسعه تعاون در سطح استان به ریاست استاندار و عضویت مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بخش تعاون تشکیل شود.

پیگیری اجرای مصوبات این ستاد توسط کارگروه مشترکی با عضویت معاون برنامه‌ریزی استاندار، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، رئیس اتاق تعاون، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی ذیربط استان صورت می‌گیرد.

مدت این تفاهم نامه سه سال از زمان انعقاد آن تعیین شده است و پس از اتمام این زمان، با توافق طرفین قابل تمدید است.

تعاونی‌های کردستان پایش شوند

استاندار کردستان در این جلسه با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور عضو تعاونی هستند، گفت: ۳۹ درصد جمعیت استان کردستان نیز بر اساس آمارهای موجود عضو تعاونی هستند، که بی‌شک تمامی این افراد در تعاونی‌ها فعالیت ندارند.

عبدالمحمد زاهدی ادامه داد: با توجه به اینکه یک میلیارد نفر در دنیا عضو تعاونی هستند و ایران نیز یک درصد جمعیت دنیا را دارد و می‌بایست دارای ۱۰ میلیون عضو تعاونی بود ولی‌اکنون براساس آمارهای موجود ۴.۵ برابر این میزان عضو تعاونی داریم.

وی افزود: این ۴۵ میلیون نفر عضو تعاونی تنها در ۶ درصد اقتصاد کشور نقش دارند و این نشان از فعال نبودن تعداد زیادی از این افراد در تعاونی‌ها است.

زاهدی بیان کرد: بیشترین اعضای تعاونی مربوط به تعاونی توزیعی است که نقشی در اقتصاد کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی ایفا نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم که تعاونی‌ها در اقتصاد کشور نقش تاثیرگذاری دارند که شاهد افزایش تعداد و فعالیت تعاونی‌های تولیدی باشیم.

وی بیان کرد: بیشترین تعاونی‌های استان به ترتیب در حوزه‌های مسکن، کشاورزی، خدمات، صنعت، تامین نیازهای مصرف‌کنندگان و مابقی هم در بخش صنوف تشکیل شده‌اند.

استاندار کردستان با بیان اینکه توسعه  تعاونی نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: در کشور ما و به تبع در کردستان متاسفانه ضعف‌هایی در انجام کار جمعی وجود دارد در صورت برطرف شدن این ضعف‌ها می‌توان به توسعه تعاون هم امیدوار بود.

زاهدی عنوان کرد: رسیدگی به مسائل و مشکلات و همچنین حمایت از تعاونی‌های تولیدی، مسکن، صادراتی، عمران شهری و تمامی تعاونی‌هایی که اقدامات محرک توسعه انجام می‌دهند و منجر به رونق اقتصادی منطقه خواهند شد در اولویت قرار داده شود.

وی بر آموزش و  نظارت بر کار تعاونی‌ها تاکید کرد و افزود: اگر به کارتعاونی مرزنشینان هم نظارت صورت می‌گرفت قطعا با مشکلات فراوانی که اکنون با آن درگیرهستند، مواجه نمی‌شدند.

وی با تاکید بر بررسی و پایش تعاونی‌های فعال و غیرفعال در استان، اظهار کرد: تعاونی‌هایی که غیرفعال هستند و امکان احیای آنها وجود ندارد در آمار تعداد تعاونی‌ها ذکر نشود.

استاندار کردستان بیان کرد: آمار تعاونی‌ها در تصمیم‌گیری مسئولان و مدیران کشوری و استانی بسیار تاثیرگذار است لذا باید ارائه آمار موثق و صحیح همواره در اولویت باشد.

وجود بیش از ۲ هزار تعاونی در کردستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در این جلسه به فرموده مقام معظم رهبری در خصوص تعاونی‌ها اشاره کرد وگفت: معظم‌له درباره تعاونی فرمودند، به نظر من تعاونی یکی از بنیادی‌ترین کارها برای استقرار عدالت در جامعه را می‌تواند انجام دهد و تعاون می‌تواند کشور را از لحاظ اقتصادی نجات دهد.

احمد رشیدی به وضعیت فعلی تعاونی‌های استان اشاره کرد و اظهار کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۹۲ تعاونی در استان وجود دارد که با احتساب تعاونی‌های سهام عدالت ۵۹۶ هزارو ۶۷۹ نفر عضو این تعاونی‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون این تعاونی‌ها برای ۲۱ هزار و ۷۹۱ نفر در استان اشتغالزایی داشتند، عنوان کرد: ۵۵ مورد تعاونی‌های استان را تعاونی اعتبار، ۱۵ مورد را تعاونی تامین نیاز صنوف، ۱۰۱ مورد را تامین نیاز مصرف کنندگان، بیش از ۴۰۰ مورد را کشاورزی و ۲۵۰ مورد را هم عمرانی تشکیل داده‌اند.

وی بیان کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور و همچنین سند توسعه تعاون موارد و اهداف و برنامه‌های زیادی در نظر گرفته شد ولی متاسفانه قسمت اعظم آنها تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان ادامه داد: از جمله موارد تحقق نیافته برنامه پنج توسعه افزایش ۲۵ درصدی سهم بخش تعاون در تولید ناخالص ملی، واگذاری ۳۰ درصد شرکت‌های دولتی به تشکل‌های تعاون و واگذاری ۵۰ درصد اراضی قابل احیای کشاورزی به تشکل‌های تعاونی است.

توسعه بخش تعاون در دستور کار است

رشیدی بیان کرد: اخیرا معاون امور تعاون وزارت‌خانه برنامه مناسبی برای توسعه بخش تعاون کشور تدوین کرده است که دارای هفت راهبرد و هر راهبرد نیز دارای هفت برنامه بوده که در مجموع شامل ۴۹ برنامه است.

وی با بیان اینکه تحقق این ۴۹ برنامه به طور قطع منجر به توسعه بخش تعاون خواهد شد، گفت: از جمله راهبردهای این برنامه توسعه مدیریت و توانمندسازی تعاونی‌ها، تحکیم تعاملات شبکه‌ای، تقویت همکاری بین دستگاهی، تامین مشوق  و منابع مالی، توسعه بازار تعاونی‌ها و گسترش نظارت بر تعاونی‌ها است.

وی عنوان کرد: تمامی شرایط و امکانات توسعه بخش تعاون در استان وجود دارد اما ناهماهنگی و عدم اجرای قانون موجب عدم تحقق توسعه در این بخش شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان در این جلسه گفت: متاسفانه بخشی از تعاونی‌ها تنها به منظور و به طمع دریافت تسهیلات بانکی تشکیل شدند و اکنون غیرفعال هستند.

محمد دره‌وزمی با اشاره به اینکه در تمامی حوزه‌ها برای تشخیص درست مسیر نیاز به شناخت واقع‌بینانه از شرایط حوزه‌ها وجود دارد، بیان کرد: پایش واقع‌بینانه‌ای از تعاونی‌های موجود در استان صورت گیرد تا مسیر و منابع مورد نیاز آنها مشخص شود.

۱۹۱  تشکل تعاون روستایی در کردستان فعال است

مدیرتعاون روستایی استان کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه ۵۰ سال از فعالیت این تشکل درکشور ما می‌گذرد، گفت: ۱۶۱ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان تحت پوشش تشکل‌های این تعاونی هستند.

حبیب الله شهسواری با اشاره به فعالیت ۱۹۱ تشکل تعاون روستایی در استان عنوان کرد: تنها ۷ درصد این تشکل‌ها زیان‌ده و مابقی سودده هستند.

وی سرمایه کل تشکل‌های تعاون روستایی استان را ۲۰ میلیارد تومان ذکر کرد و اظهار کرد: در حال حاضر در رتبه‌های دوم و سوم کشور به  لحاظ تعداد تشکل‌های سودده و فعال قرار داریم.

وی  عنوان کرد: اتحادیه دامداران، مرغداران و  ۳۰ تعاونی تولید که کار آنها تولید بذور مختلف و عملیات به زراعی است در زیرمجموعه تعاون روستایی قرار دارد.

اقدامات اجرایی لازم است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی کردستان نیز در این جلسه  گفت: تنها با اقدام فرهنگی نمی‌توانیم در توسعه تعاونی‌ها در سطح استان موفق شویم.

تورج سعیدی بیان کرد: اگر تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و اصناف قوی در استان نداشته باشیم موفقیتی در اجرای برنامه‌هایی که قرار است به تعاونی‌ها واگذار شود، حاصل نخواهد شد.

وی عنوان کرد: نخستین گام برای موفقیت در این بخش، بررسی و تجزیه و تحلیل تعاونی‌های موجود در استان است.

وی ادامه داد: یکی از اشتباهاتی که توسط دولت‌مردان در چند سال اخیر روی داده این است که با تنگ نظری‌هایی مانع از استقرار مناسب و ثروتمند شدن تعاونی‌ها شدند.

مقرر شد کارگروهی هم برای بررسی وضعیت تعاونی‌های نیمه‌فعال و نیازمند کمک در استان تشکیل شود.

در این جلسه همچنین مقرر شد پایشی در خصوص وضعیت تعاونی‌های استان صورت گیرد وجلساتی با حضور تعاونی‌های فعال و موفق تشکیل شود تا راهکارهای موفقیت خودشان را بیان کنند و کارگروهی هم برای بررسی وضعیت تعاونی‌های نیمه فعال و نیازمند کمک در استان تشکیل شود.

 

کد خبر : ۲۸۸۲۷۸