خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

50 درصد از عوامل بیماری‌زا از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: 50 درصد از عوامل بیماری زا از حیوانات به انسان منتقل می شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: 50 درصد از عوامل بیماری‌زا از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.
 
به گزارش خبرنگارایلنا در کاشان سید علیرضا مروجی، با اشاره به  13 تیرماه روز مبارزه با بیماری‌های منتقله بین حیوان و انسان (زئونوز) افزود: از 1709 امل بیماری‌زا، 832 مورد از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.
 
وی تصریح کرد: کنترل بیماری های مشترک بین حیوان و انسان (زئونوز) مستلزم همدلی و هماهنگی بین بخشی و برون بخشی و توجه بیشتر مسئولین است.
 
وی تصریح کرد: گروهی از این بیماری‌ها در سال‌های اخیر به عنوان بیماری‌های نوپدید (مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو) ظهور کرده و سلامت جامعه را در معرض تهدید قرار داده‌اند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: سرعت و سهولت انتقال جمعیت دامی و انسانی، افزایش جمعیت و در نتیجه نیاز گسترده به مواد پروتئینی و غذایی بر اهمیت بیماری‌های فوق‌الذکر افزوده است.
 
مروجی اظهار کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که مواردی از شیوع آن در کشور گزارش شده است.
 
وی گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری تب‌دار ویروسی و خونریزی‌دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌‌شود.
 
وی افزود: شروع ناگهانی تب، سردرد، درد عضلانی در طی سه روز و پس از 3 روز علائم خونریزی در پوست به خصوص در قسمت بالای بدن در طول خطوط زیر بغلی از علائم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
 
مروجی، گزیده شدن توسط کنه آلوده، تماس با خون و مواد آلوده کننده دام (امحاء و ترشحات، بافت‌ها و ...) و تماس با خون و مواد آلوده کننده بیمار مانند بیمارستان از راه‌های انتقال این بیماری بیان کرد.
 
وی، دامداران، شیردوشان (زنان روستایی)، دامپزشکان، قصابان، سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها و دباغان و پرسنل بهداشتی درمانی از گروه‌های در معرض خطر این بیماری بیان کرد.
 
مروجی تصریح کرد: جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام اقدامات ذیل ضروری است:
1-گوشت مصرفی خود را از فروشگاه‌های مجاز که مورد تایید با  مهر دامپزشکی هستند تهیه کنید.
 
2- از خریداری گوشت‌های کشتار غیربهداشتی(معابرعمومی) خودداری کنید.
 
3- در هنگام قطعه قطعه کردن گوشت حتما از دستکش استفاده کنید.
 
4- از کشتار دام در معابر عمومی ( ورود حجاج و عتبات عالیات، مراسم مذهبی و ...) جداً پرهیز کنید.
 
5- در صورت وجود علائمی نظیر تب ناگهانی و سردرد ، درد عضلات سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت  خود مراجعه و یا با شماره تلفن 55420020 گزارش کنید.
 
6- گوشت را تا 12 ساعت در داخل یخچال نگهداری کرده و سپس آن را خوب پخته و مصرف کنید.
 
7- درخصوص جگر نیز باید 48 ساعت در داخل یخچال نگهداری و سپس خوب پخته و مصرف شود.
کد خبر : ۲۸۸۲۶۷