خبرگزاری کار ایران

صبح امروز صورت گرفت؛

هشدار مراجع تقلید به عربستان نسبت به حکم اعدام شیخ نمر

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۰۸۸

مراجع تقلید شیعه در قم، ضمن اعتراض شدید به حکومت عربستان در خصوص صدور حکم اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعه عربستانی، به آل سعود هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، صدور حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی بلندپایه شیعه عربستانی از سوی حکومت این کشور، موجب اعتراض شدید علما و مراجع تقلید شیعه در قم به حکومت آل سعود شد، به طوری که امروز و در آغاز درس خارج فقه، آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی و سبحانی این مسئله را محکوم کردند.

آیت الله جوادی آملی: اعدام نمر حکومت آل سعود را نابود می‌کند

آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر قرآن خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با بیان اینکه اگر آل سعود دیوانگی کند و این عالم مجاهد را اعدام کند، طولی نمی‌کشد که رژیم آل سعود به سرنوشت دیگر حاکمان منطقه دچار خواهد شد، گفت: این جنایتی که آل سعود در یمن به وجود آورده قطعا و بزودی دود آن به چشم این رژیم خواهد رفت و بازنده اصلی خود حاکمان آل سعود هستند.

وی افزود: مزدوران و سرکشان واقعی خود رژیم آل سعود هستند این رژیم سال‌ها است که به آدم کشی مانند اربابان خود روی آورده است و به بهانه‌های واهی عالمی عادل و مجاهد را به خاطر نصیحت کردن محکوم به اعدام می‌کند و کار او را دخالت در امور بحرین می‌داند.

این مرجع تقلید شیعیان، با اشاره به اینکه همین رژیم در منطقه دست به این همه جنایت زده و به آدم کشی روی آورده و از طریق آدم کشی به نوکری غربی‌ها پرداخته است، گفت: تا به حال کسی به آن‌ها نگفت این کار‌ها دخالت در کشور دیگر است؛ ولی وقتی عالمی مجاهد نصیحت بکند آن را دخالت در امور یک کشور می‌داند، این‌ها‌‌ همان قوم لوط هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز غربی در جهان به سلطه و آدم کسی روی آوردند و به یکه تازی می‌پردازند و به ظلم و ستم روی آوردند چون سال‌ها آدم کشی کار آن‌ها بوده و سال‌ها است نزدیک ۷۰میلیون قبر استاده‌اند و کار آدم کشی خود ادامه می‌دهند.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه پیام قرآن جهانی و همیشگی است، و این پیام قرآن خطاب به دولت‌ها نیست؛ بلکه خطاب به ملت‌ها است، تصریح کرد: مردم مسلمان بدانند آل سعود نباید به این کار خود ادامه دهد و باید این قدرت را از دست آن‌ها گرفت و به مبارزه علیه آن‌ها اقدام کرد.

وی گفت: امروز حوزه‌های علمیه وظیفه دارند آل سعود را بیم دهند و گرنه با زبان دیپلماسی کاری از پیش نخواهد رفت؛ بنابراین اساس کار حوزه‌ها نه سخنرانی و کتاب نوشتن، بلکه انزار است.

آیت الله مکارم شیرازی: اعدام شیخ نمر، شیعیان عربستان را نمی‌ترساند

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم، صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با بیان اینکه اگر شیخ نمر توسط حکومت عربستان اعدام شود، آثار سوئی برای آل سعود خواهد داشت، گفت: در صورت اجرای حکم اعدام شیخ نمر، شیعیان تمام دنیا کینه و بغض شدیدی نسبت به حکومت آل سعود و عربستان پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دولتمردان عربستان یا غافلند یا خودشان را به غفلت می‌زدند که چنین حکمی را صادر کردند، گفت: شیعیان عربستان دو مشکل دارند، نخستین مشکل آنان، برگزاری مراسمات مذهبی و برنامه‌های دینی است که تحت فشار بوده و حکومت برای آنان دردسر ایجاد می‌کند، در حالی که شیعیان، شهروند عربستان بوده و حق دارند مطابق با مذهب خود عمل کرده و مراسمات گوناگون داشته باشند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در ایران اسلامی، مسیحیان، یهودیان و دیگر مذاهب به راحتی مراسمات خود را برگزار کرده و اعمال خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: مشکل دیگر شیعیان کشور عربستان، محرومیت‌های حقوقی آنان است به نحوی که متأسفانه به شیعیان همانند اهل سنت به یک چشم نگاه نشده و با محرومیت‌های حقوقی مواجه می‌شوند؛ ترقی در مدارج اجتماعی، تحصیل در دانشگاه‌ها، حضور در سازمان‌ها و... از جمله محرومیت‌های حقوقی شیعیان عربستانی است.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با انتقاد شدید از حکومت عربستان برای صدور حکم اعدام شیخ نمر، گفت: گناه این روحانی مجاهد این است که از حقوق شیعیان دفاع کرده و بدون قیام، آدم کشی و بدون سلاح، داغ‌تر از دیگران سخن گفته است.

وی افزود: کجای اسلام و قرآن اجازه می‌دهد برای چنین انسانی، حکم اعدام صادر شود؟ مگر او چه عملی مرتکب شده که سزایش اعدام باشد؟

این استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه نه تنها شیعیان؛ بلکه تمام مسلمانان معتدل دنیا نیز نسبت به چنین اقدامی اعتراض دارند، ادامه داد: این اشخاص ممکن است خیال کنند که با اعدام این شخصیت، دیگران می‌ترسند؛ اما باید بدانند شیعیان جسور‌تر شده و به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

آیت الله سبحانی: شیخ نمر فقط حق شیعیان عربستان را فریاد زد

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شیعه در قم، صبح امروز در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم، ضمن محکومیت صدور حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی بلندپایه شیعه عربستانی، به حکومت آل سعود هشدار داد.

وی با بیان اینکه مسئله‌ای که امروز با آن مواجه هستیم، تهدیدجان عالم مجاهد، شیخ محمدباقر نمر است که باید در آن تجدید نظر شود، گفت: در کجای دنیا دیده شده که مدعی و قاضی یک نفر باشد؛ آل سعود خودشان مدعی، خودشان قاضی و خودشان هم مجری هستند که جای تعجب دارد.

این مرجع تقلید گفت: در اخبار شنیده‌ایم که قاضی حکم اعدام ایشان را صادر کرده و ما امیدواریم این قاضی و اشخاصی که در رأس این قضاوت هستند، در حکم خود تجدید نظر کنند؛ این اشخاص، خودشان طرح دعوا کرده و خودشان نیز به قضاوت آن می‌پردازند که درست نیست.

وی با بیان اینکه جرم این عالم مجاهد، دفاع از شیعیان کشور عربستان و گرفتن حقوق آنان است، یادآور شد: این روحانی عربستانی در سخنان خود آورده است که شیعه در این کشور دارای جمعیت بوده؛ اصالت داشته و به نبی مکرم اسلام (ص) منسوب هستند؛ پس همانطور که دیگران در این کشور حق دارند، حق ما را نیز بدهید.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: امروز ظلم‌های فراوانی به شیعیان عربستانی می‌شود؛ مثلا متأسفانه کودکان شیعی در دبستان‌های حفظ قرآن این کشور راهی نداشته و دانشجویان از حضور در دانشگاه‌های فنی و پزشکی محروم بوده یا نمره قبولی به دست نمی‌آورند.

وی گفت: حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدباقر نمر در بالای منبر فقط حق شیعیان را درخواست کرده و تأکید بر واحدبودن تمام شهروندان عربستانی داشته است.

این مرجع تقلید شیعه در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که به زودی این عالم مجاهد از زندان رهایی پیدا کند.

آیت الله نوری همدانی: در برابر اعدام شیخ نمر ساکت نمی‌مانیم

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه نیز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، تبعات اعدام شیخ نمر از سوی حکومت آل سعود را غیرقابل پیش بینی دانشت و گفت: عربستان سعودی دولتی قبیله‌ای، وهابی و تحت سیطره استکبار است.

وی با انتقاد شدید از شکنجه‌های آل سعود در حق شیخ نمر و همچنین صدور حکم اعدام برای این روحانی بلند پایه شیعه عربستانی، گفت: شیخ نمر، فقیهی بسیار شجاع است که به سبب مبارزاتش با دولت عربستان، ماه‌ها در زندان و زیر شکنجه قرار دارد.

این مرجع تقلید، با بیان اینکه حکومت عربستان دولتی قبیله‌ای است که به خواست مردم به هیچ عنوان اهمیت نمی‌دهد، گفت: حکومت عربستان، وهابی و تحت نفوذ مفتی‌هایی است که سرسختانه با شیعه و اسلام ناب مخالف‌اند.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: دولت عربستان تحت سیطره شدید استکبار از جمله آمریکا است، و در هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران، کمک‌های بسیاری به صدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت عربستان بعد از دوران دفاع مقدس هم ایرانی‌ها را در مکه به شهادت رساندند که در نتیجه، حضرت امام خمینی (ره) هم تا یکسال حج را تعطیل کردند.

این مرجع تقلید، از جمله اقدامات دولت عربستان بر ضد جامعه اسلامی را، مقابله با بیداری اسلامی در کشورهایی از جمله تونس، مصر، لیبی و یمن، ایجاد و حمایت از گروهک‌های تروریستی چون داعش و بوکوحرام، انجام جنایاتی در سوریه، عراق و یمن، و... دانست و گفت: عربستان سعودی با سوابق آلوده‌ای که در پرونده خود دارد و با این‌که چندی پیش، خیانت بزرگی به عمره گزاران ایرانی انجام داد، این بار تصمیم به اعدام شیخ نمر دارد.

وی با بیان اینکه ما از این‌جا اعلام می‌کنیم که در برابر اعدام شیخ نمر ساکت نخواهیم ماند، گفت: حوزه علمیه، علما و مردم ایران چنین جنایتی را ناحق دانسته و در برابر هیچ ظلمی ساکت نخواهند ماند.

آیت الله نوری همدانی در پایان گفت: باید این صدا را به دنیا رساند که ما با حصر، شکنجه و اعدام شیخ نمر مخالف هستیم و جلوگیری از آزادی بیان را محکوم می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز