خبرگزاری کار ایران

استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۴۹۵

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، از وضعیت کنونی نرخ بیکاری در این استان اظهار نگرانی کرد.

به گزارش ایلنا، سید موسی خادمی در اولین نشست شورای برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد که با حضور معاون برنامه ریزی رئیس جمهور در یاسوج برگزار شد، بیان داشت: متاسفانه نرخ بیکاری در این استان ۱۶/۵ درصد بوده که وضعیت نگران کننده‌ای دارد.

وی رتبه نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در کشور را رتبه دوم عنوان و خاطرنشان کرد: برای کاهش این نرخ نیاز به مشارکت گسترده بخش‌های دولتی و خصوصی داریم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان باوجود پتانسیل‌ها و استعدادهای فراوان در بخش‌های مختلف متاسفانه دارای محرومیت‌های گسترده‌ای است.

خادمی افزود: در حوزه راه‌ها، کهگیلویه و بویراحمد فاقد ریل آهن بوده و از سویی ۲ فرودگاه یاسوج و گچساران نیز دارای مشکلات گسترده‌ای هستند.

وی با تشریح وضعیت کنونی محورهای ارتباطی، یادآورشد: از حدود ۱۳ هزار کیلومتر بزرگراه کشور، تنها ۶۵ کیلومتر بزرگراه در این استان وجود دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین هزینه احداث یک کیلومتر راه در این استان ۲ و نیم برابر هزینه احداث راه در کشور بوده و از سویی محورهای اصلی که تاحدودی زیادی سبب برون رفت استان از وضعیت موجود می‌شود نیز تعطیل و نیمه فعال است.

خادمی افزود: محور پاتاوه - دهدشت باوجود گذشت بیش از ۲۰ سال از آغاز فعالیت اجرایی آن هنور به بهره برداری نرسیده و هم اکنون قطعه دوم آن با مشکلات اعتباری مواجه است.

وی در ادامه، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد را یک ضرورت خواند و تصریح کرد: با ایجاد این منطقه اقتصادی می‌توان شاهد اشتغالزایی بالا و کاهش نرخ بیکاری در این استان بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ پالایشگاه پتروشیمی دهدشت و گچساران فاقد پیشرفت فیزیکی مناسب بوده و از سویی صنایع وابسته به نفت، گاز و پتروشیمی نیز در این استان وجود ندارد.

خادمی افزود: سدهایی که در کهگیلویه و بویراحمد احداث شده سودی برای این استان ندارند و سد تنگ سرخ بویراحمد نیز علاوه براینکه پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارد نیمه فعال نیز است.

وی، سیر مهاجرت از شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه بدلیل رکود اقتصادی نگران کننده خواند و یادآورشد: سیر مهاجرت از دهدشت به یاسوج شدت بالایی به خود گرفته و اراضی زراعی شهرستان کهگیلویه باوجود رودخانه مارون بحال خود‌‌ رها شده و بنحو مطلوبی از آن‌ها بهره برداری نمی‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه سرمایه گذاری‌های گذشته در این استان صورت نگرفته و سرمایه گذاری‌های نوین در حوزه فناوری هم در این استان صورت نمی‌گیرد و مختص استان‌های توسعه یافته است.

خادمی افزود: کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی در کشور است که پارک فناوری ندارد و نیاز به مشارکت و سرمایه گذاری دولت در سرمایه گذاری علوم جدید در این استان بخوبی احساس می‌شود.

وی با تشریح وضعیت کنونی آب در کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: این استان ۱۰ درصد آب کشور را تامین می‌کند اما متاسفانه هدرروی آن بالاست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت بحرانی آب در شهرهای دهدشت، چرام، سوق و لنده که از شهرهای گرمسیری این استان محسوب می‌شوند خبرداد.

خادمی گفت: بحران بی‌آبی و کم آبی در این شهر‌ها با همراهی دولت در تکمیل برخی پروژه‌ها و نخصیص اعتبار از محل ماده ۲۱۵ تاحدود زیادی مرتفع می‌شود.

وی افزود: در حوزه بهداشتی، بیمارستان‌هایی در شهرهای یاسوج، گچساران، چرام، لیکک، سی سخت و باشت در حال ساخت بوده که نیاز به اعتبارات ویژه‌ای برای تکمیل آن‌ها وجود دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به موقعیت گرشگرپذیر بودن این استان نیز پرداخت و بیان داشت: مناطق متعدد سیاحتی و زیارتی در استان وجود دارد اما برای فراهم نمودن زیرساخت‌های آن‌ها نیازمند همراهی دولت و بخش خصوصی هستیم.

خادمی گفت: سهم منابع بانکی کهگیلویه و بویراحمد در کشور در رتبه آخر قرار دارد و نرخ مشارکت اقتصادی بعد از سیستان و بلوچستان نیز در رتبه ۳۰ کشوری است.

وی تخصیص اعتبارات کلان در حوزه‌های مختلف، سرمایه گذاری دولتی و خصوصی بطور گسترده، تکمیل پروژه‌های مهم ارتباطی و کمک به توزان منطقه‌ای در برنامه ششم را از مهم‌ترین راهکارهای برون رفت کهگیلویه و بویراحمد از توسعه نیافتگی کنونی برشمرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تلاش‌های دولت تدبیر و امید برای رفع دغدغه‌ها و محرومیت‌ها خبرداد و ادامه داد: اگرچه تلاش‌های فراوانی از سوی این دولت انجام گرفته و در حال انجام است اما نیازمند مشارکت مستمری در بخش‌های مختلف هستیم.

خادمی از معاون برنامه ریزی رئیس جمهور خواست تا سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد زود‌تر صورت گیرد.

وی همچنین از نوبخت خواست در جذب یک هزار نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی و تبدیل وضعیت ۵۰۰ نیروی انسانی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد مساعدت ویژه‌ای از سوی نهاد ریاست جمهوری شکل گیرد.

ضرغام علی بازی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز