خبرگزاری کار ایران

مجری طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی خبر داد:

راه‌اندازی واحدهای تکمیلی پالایشگاه فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی تا ماه آینده

asdasd
کد خبر : ۲۶۴۸۹۲

مجری طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت: واحدهای فراورش پروپان و بوتان (LPG) و اولین واحد دانه‌بندی گوگرد این فاز تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، رضا فروزش افزود: ساخت ردیف‌های فراورش گاز و مشتقات گازی در فازهای ۱۵ و ۱۶ پیشرفت‌های تازه‌ای داشته است.

وی یادآور شد: با راه اندازی واحدهای پروپان و بوتان سالانه یک میلیون تن از این محصول پالایشگاهی به تولیدات کشور افزوده خواهد شد.

فروزش ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در تامین نیاز صنایع پتروشیمی و مجتمع‌های تولیدی مستقر درمنطقه عسلویه، تولید از واحدهای اتان این پالایشگاه نیز تا کمتر از دوماه آینده انجام خواهد شد طوری که که انتظار می‌رود این پروژه سهم عمده‌ای در تامین تقاضای واحدهای تولیدی در زنجیره ارزش افزایی از گاز از طریق تولید محصولات راهبردی پتروشیمی ایفا کند.

مجری طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی همچنین از بارگیری سومین محموله تولیدات می‌عانات گازی این فاز به میزان ۵۰۰ هزار بشکه خبر داد و افزود: این محموله توسط یک کشتی ژاپنی در حال بارگیری است که برای صادرات به بازارهای شرق آسیا در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش، تولید گوگرد در طراحی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به میزان ۴۰۰ تن در روز پیش بینی شده است که در یک ماه آینده با تکمیل فعالیت‌های اجرایی و راه اندازی چرخه عملیات نهایی پیش راه اندازی، اولین واحد بازیابی و دانه بندی گوگرد (SRU) نیز در مدار سرویس قرار خواهد گرفت.

این نخستین آماده سازی واحدهای جنبی فرایندی در زنجیره تولیدات با ارزش پالایشگاهی در سال جدید محسوب می‌شود که مطابق برنامه سایر واحدهای گوگردسازی نیز در نیمه نخست امسال در مدار تولید قرار می‌گیرد.

تاکنون از محل تولیدات دریایی فازهای ۱۵ و ۱۶، بیش از دو میلیون بشکه می‌عانات گازی تولید شده که از نظر ارزش اقتصادی در بازارهای جهانی از شرایطی فرا‌تر از گاز صادراتی برخوردار است.

هدف از توسعه فاز ١۵و ١۶ تولید روزانه ۵۶، ۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ٧۵ هزار بشکه می‌عانات گازی، ۴٠٠ تن گوگرد و تولید سالیانه۰۵. ۱میلیون تن گاز مایع «LPG» (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

تاسیسات دریایی و ساحلی این فاز‌ها شامل، دو سکوی حفاری (هرکدام شامل ١١ حلقه چاه)، دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی ١١۵ کیلومتر، دو خط لوله ۴. ۵ اینچی انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی ١١۵ کیلومتر، واحدهای شیرین سازی گاز و خدمات وابسته است.

طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی درشهرستان‌های عسلویه و کنگان در جنوب استان بوشهر در دست اجراست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز