خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری با موضوع راه‌اندازی سامانه فواد در البرز مطرح شد؛

داوودی: سامانه فواد با هدف پاسخگویی فوری و سالم‌سازی نظام اداری در البرز راه‌اندازی شد+فیلم

داوودی: سامانه فواد با هدف پاسخگویی فوری و سالم‌سازی نظام اداری در البرز راه‌اندازی شد+فیلم

رئیس مرکز بازرسی و نظارت بر خدمات عمومی و فوریت‌های اداری کشور در نشست خبری با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز، از راه‌اندازی سامانه «فواد» در البرز خبر داد و بر نقش رسانه‌ها در آموزش و ترویج شفافیت، تاکید کرد و گفت که این سامانه با هدف حل فوری شکایات مردمی و سالم‌سازی عملکرد دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شده و اولین گام‌ها در مسیر هوشمندسازی آن نیز در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز در نشست خبری مشترک با حضور کامل داوودی، رئیس مرکز بازرسی و نظارت بر خدمات عمومی و فوریت‌های اداری کشور، و توحید شیریزاد، رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه استان البرز، از آغاز به کار رسمی سامانه فواد در استان البرز خبر داده شد. این سامانه با هدف افزایش پاسخگویی فوری، نظارت بر کیفیت خدمات اداری و شفاف‌سازی عملکرد کارکنان دولت، طراحی و راه‌اندازی شده است.

پاسخگویی، پیش‌نیاز اعتماد عمومی

داوودی در این نشست با اشاره به اهمیت پاسخگویی در نظام‌های حکمرانی گفت: نبود پاسخگویی منجر به سلب اعتماد و تضعیف سرمایه اجتماعی می‌شود. بررسی‌ها نشان داده که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد شهروندان از کیفیت خدمات اداری در کشور ناراضی‌اند. مردم حتی زمانی که کارشان انجام می‌شود، آن‌قدر در مسیر خدمت دچار سردرگمی و رفتارهای نامناسب می‌شوند که احساس رضایت از بین می‌رود.

سامانه فواد چگونه کار می‌کند؟

داوودی با تأکید بر کارکرد متفاوت فواد نسبت به دیگر سامانه‌های موجود گفت: فواد یک سامانه متمرکز و هدفمند است که شکایات و گزارش‌های مربوط به کیفیت خدمات، برخورد کارکنان، تأخیر در ارائه خدمت و حتی مواردی مانند رشوه را دریافت و ظرف حداکثر سه ساعت رسیدگی می‌کند.

او افزود: ما در استان قزوین بیش از ۴۱۵ شکایت دریافت کردیم که میانگین زمان رسیدگی به آن‌ها سه ساعت و ۲۲ دقیقه بوده و با تک‌تک این افراد تماس گرفته‌ایم تا از حل مشکل‌شان مطمئن شویم. با این‌ حال، هنوز در گام‌های ابتدایی هستیم و برخی مراحل باید به‌صورت دستی انجام شود تا داده‌های معتبر برای آموزش هوش مصنوعی جمع‌آوری شود.

آسیب‌شناسی و تجربیات قزوین؛ از نبود جانشین تا قطع سامانه‌ها

داوودی با اشاره به تجربه اجرای آزمایشی سامانه در استان قزوین گفت: مهم‌ترین مشکلات آنجا شامل نبود راهنمای کافی برای ارباب رجوع، مراجعه اجباری حضوری به‌دلیل اختلال در سامانه‌ها، قطع سیستم‌ها، نبود جانشین برای کارمند غایب، و برخورد نامناسب با شهروندان بود.

این مسئول ادامه داد: در قزوین حتی موردی داشتیم که ۱۰۲ شکایت به دلیل ناآگاهی مردم از فرآیند دریافت خدمات ثبت شده بود. یا در دستگاهی ساعت ۱۲:۱۵ درها بسته شده بود در حالی که ساعت کاری تا یک بود. ما فرهنگ‌سازی کردیم تا اگر کارمندی نباشد، جانشینی برایش مشخص شود و در صورت عدم حضور، اتاق و تلفن او بلاتکلیف نماند.

تمرکز بر کرامت مردم و اصلاح سازوکار اداری

داوودی با تأکید بر رعایت کرامت شهروندان گفت: «در نظام اداری فعلی، بسیاری از مردم برای گرفتن یک خدمت ساده باید چند بار مراجعه کنند، بدون اینکه راهنمای مشخصی یا امکان دریافت اطلاعات از وب‌سایت‌ها یا سامانه‌های گویا داشته باشند. ما این الگو را تغییر می‌دهیم و مردم را از این سردرگمی نجات خواهیم داد.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های مختلف اضافه کرد: در اجرای این طرح، بیشترین مشکلات مربوط به برق، جهاد کشاورزی و تأمین اجتماعی در استان قزوین بود. در حوزه بانکی نیز شکایات بالا بود اما برخی بانک‌ها مثل بانک ملی در کمتر از نیم ساعت مشکل را برطرف کردند. ما عملکردها را رصد و بر اساس آن تشویق و تذکر می‌دهیم. تاکنون ۲۳ مدیر تذکر گرفته‌اند، دو مدیر برکنار شده‌اند و دو نفر تشویق شدند.

رسانه؛ بازوی آموزشی برای ارتقای سواد اداری

داوودی با اشاره به نقش کلیدی رسانه‌ها گفت: ما از خبرنگاران انتظار داریم سامانه ۱۲۸ را به مردم معرفی و آموزش دهند. این تنها یک سامانه شکایت نیست، بلکه ابزاری برای آموزش، اصلاح رفتار اداری و ارتقای سواد شهروندی است. اگر مردم نتایج مثبت را لمس کنند، اعتماد و مشارکت آنان افزایش خواهد یافت.

تیم بازرسی مستقل و استفاده از ظرفیت ایرانسل

وی در ادامه افزود: تیمی متشکل از بازرسان بازنشسته، کارشناسان استانداری و سازمان مدیریت برنامه، زیر نظر سامانه فواد در استان فعالیت خواهد کرد. همچنین برای کاهش هزینه‌ها و بهره‌گیری از فناوری، با شرکت ایرانسل برای پشتیبانی فنی همکاری کرده‌ایم.

توحید شیریزاد: البرز نیازمند نگاه ویژه است

در ادامه این نشست، توحید شیریزاد رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه استان البرز نیز با بیان اینکه البرز از نظر تعداد نیروی اداری نسبت به جمعیت در وضعیت بحرانی قرار دارد، گفت: در حالی که در سطح کشور به‌طور میانگین به ازای هر ۳۷ شهروند یک کارمند وجود دارد، این نسبت در البرز ۶۱ به یک است. این فشار مضاعف هم مردم را ناراضی کرده و هم کارکنان دولت را خسته و مستأصل.

شیریزاد افزود: ما نمی‌توانیم با تکیه بر الکترونیکی شدن صرف، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم. مردم البرز مظلوم هستند؛ میزبان مهاجران زیادی‌اند که از خدمات عمومی بهره می‌برند اما سهمی در ساختار رسمی تصمیم‌گیری ندارند. باید در شأن این مردم ساختار نظام اداری را ترمیم کنیم و سامانه‌هایی مانند فواد می‌توانند در این مسیر گره‌گشا باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز