در شورای آموزش و پرورش استان مطرح شد
آموزش و پرورش هزینه نیست، بلکه سرمایهگذاری برای آینده است

استاندار فارس گفت: تا نیروی انسانی توسعه یافته نداشته باشیم، نمیتوانیم از توسعه واقعی صحبت کنیم.
به گزارش ایلنا، حسینعلی امیری امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش فارس، با بیان اینکه بدون آسیبشناسی محلی، منطقهای و استانی اجرای بعضی از برنامهها ممکن نیست، اظهار کرد: ابتکار استانی و ابتکار مدیران در اصلاح برنامهها با واقعیت موجود باید مدنظر باشد.
وی با اشاره به طرح موضوعات متعدد در این جلسه، افزود: بعضی از این موضوعات و طرحها برای شرایط ایدهآل ارائه شده که به تصور بنده تحقق بخشی از آنها آمال و آرزو است.
استاندار فارس گفت: امید است نظام آموزش و پرورش ما در سطح جهانی بدرخشد و دانشآموزانی داشته باشیم که چند زبان زنده دنیا بلد باشند، اما واقعیت اکنون اینگونه نیست و باید منطبق با واقعیات برنامهریزی کرد.
امیری همچنین یکی از دلایل تعدد طرحها را نبود شرایط مطلوب در نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: طرحهای متعدد در عمل اجرایی نمیشوند، چرا که ابزار اجرایی لازم را ندارند. مثلا حقوق معلم کافی نیست، اماکن آموزشی به اندازه لازم نداریم و گرفتاریهای دیگر و همچنین ساختار متناسب نیست و به همین دلیل طرح روی کاغذ میماند.
وی که معتقد است یکی از آسیبهایی که در حال حاضر نظام تربیت ما را با تهدید مواجه میکند تعدد عناوینی است که اشاره شده، به بحث نیروی انسانی پرداخت و تاکید کرد: در همه زمینهها تا نیروی انسانی توسعه یافته نداشته باشیم، نمیتوانیم از توسعه واقعی صحبت کنیم.
استاندار فارس تاکید کرد: رفتار، کردار یک و برخورد یک معلم گاهی دانش آموزان بزهکار را در مسیر صحیح قرار میدهد؛ لذا تا معلم از متانت، اخلاق، ادب، فضل، دانش و سواد و برخوردار نباشد، اجرای طرحها بیفایده است.
امیری خواستار بازبینی شرایط دورههای مختلف شد و گفت: چرا از نظام تعلیم تربیت راضی نیستیم؟ اگر میخواهیم در آموزش و پرورش، رکن درست کنیم باید منزلت معلم را مورد توجه قرار دهیم.
وی خواستار همکاری سازمان برنامه بودجه با نیازمندیهای آموزش و پرورش شد و عنوان کرد: کار آموزش و پرورش یک کار اساسی و پایهای است و به هیچ وجه هزینه نیست.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنانش به مباحث دینی و اعتقادی اشاره و بیان کرد: نوع رفتار معلمان دینی میتواند دانش آموزان را به طرف توجه به ارزشهای اسلامی، توجه به بر پایه اقامه نماز و موضوعات اعتقادی سوق دهد.
امیری همچنین با تصریح بر این نکته که با فرسودگی فضای آموزشی مواجه هستیم، گفت: بعضی از مدارس غیر استاندارد یا ناامن هستند که برای مقاوم سازی آنها باید تلاش شود.
وی همچنین ضعف در زیرساختهای دیجیتال و اینترنت مراکز آموزشی، شرایط توزیع نیروی انسانی در سطح استان را هم مورد اشاره قرار داد.
اجرای طرح « تربیت هوشمند» در آموزش و پرورش فارس
در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: تبیین وضع مطلوب با طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر تربیت هوشمند را در دستور کار داریم لذا نقش خانواده و جامعه در تربیت هوشمند، زیر ساخت های لازم، نیازهای اجتماعی و فرهنگی، و .. از ملزومات تربیت هوشمند است.
محسن کلاری، اظهار کرد: با بررسی وضعیت آموزش در ایران و به تبع آن استان فارس و بر اساس آمار های عملکردی دانش آموزان ، کشور ما از یازده سال گذشته تا کنون روندی صعودی داشته است البته این روند هنوز با مطلوب فاصله دارد.
کلاری اضافه کرد: استان فارس بر اساس پایشی که مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری ارائه کرده است، از نظرنرخ بیسوادی افراد بالای شش سال در رتبه نهم کشور قرار دارد همچنین در خصوص کاهش درصد جمعیت بازمانده از تحصیل درسنین ۶ تا ۱۱ سال نیازمند برنامه ریزی جدی هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس از استمرار رشد نمرات امتحان نهایی دانش آموزان استان خبر داد و عنوان کرد: براساس پایش مجلس شورای اسلامی در موضوع «نسبت هزینه آموزش به کل هزینه خانوار» استان فارس در جایگاه سوم کشوری قرار دارد.
دبیر شورای آموزش و پرورش فارس، از تهیه طرح « تربیت هوشمند» در استان فارس خبر داد و اذعان کرد: توانمند سازی معلمان معطوف به ارتقای ظرفیت های آنان در ارائه دروس؛ فارسی، علوم و ریاضی و همچنین بسط عدالت آموزشی از قوانینی است که در طرح تربیت هوشمند به آنها استناد کرده ایم.
وی اضافه کرد: ساحت های ششگانه تربیت در سند تحول بنیادین در طرح « تربیت هوشمند» دیده شده است و ذی نفعان کلیدی این طرح شامل؛ معلم، دانش آموزان، والدین، مدیران و کادر اجرایی و نیروهای خدماتی می شود.