خبرگزاری کار ایران

در دانشگاه شیراز؛

نهمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان آغاز به کار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۵۰۴

نهمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.

به‌ گزارش ایلنا، آیین گشایش نهمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان با موضوع «بررسی بازنمایی و جایگاه خانواده در ادبیات کودک و نوجوان»، صبح چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، با حضور جمعی از صاحب‌نظران، پدیدآورندگان و پژوهشگران و علاقه‌مندان به این حوزه، در تالار علامه جعفری دانشگاه شیراز برگزار شد.

رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک در آغاز این مراسم یادآور شد: امسال مرکز مطالعات ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، به نوزده‌سالگی رسیده و آرام آرام درختی جوان و تناور بدل می‌شود؛ باهمت اندیشمند و فرهیخته‌ای یگانه، مانند آقای دکتر مرتضی خسرونژاد، مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، در جایگاه طراح دانشگاهی‌شدن ادبیات کودک ایران، از آغاز باهدف ژرفابخشیدن به فعالیت‌های علمی کوشید.

سعید حسام‌پور، افزود: در طول این نوزده‌سال، مرکز مطالعات ادبیات کودک توانسته اقدامات مختلفی را ازجمله: راه‌اندازی گرایش کارشناسی ارشد ادبیات کودک، برگزاری هم‌اندیشی‌ها و نشست‌های علمی-تخصصی و ملی و بین‌المللی، تأسیس مجله مطالعات ادبیات کودک، اجرای طرح‌های پژوهشی بنیادی و الویت‌دار، برگزاری جشنواره‌های گوناگون و تأسیس کتابخانه تخصصی ادبیات کودک پیش ببرد.

حسام‌پور افزود: گام دیگر مرکز مطالعات ادبیات کودک برای پرورش نیروهای متخصص تشکیل گروه‌های تخصصی مانند گروه کتاب‌های تصویری، گروه رمان نوجوان، گروه شعر کودک و نوجوان، گروه ترجمه، گروه بازنگاری و گروه تئاترو سینمای کودک و نوجوان بوده است؛ برای نمونه در سال 1402، بیست نشست تخصصی در حوزه رمان نوجوان برگزار کرده که وجه تمایز این نشست‌ها حضور و مشارکت فعال مخاطب نوجوان در جایگاه منتقد بوده است.

دبیرعلمی همایش ادبیات کودک با اشاره به موضوع محوری این همایش، بیان کرد: همه ما به خوبی آگاهیم که یکی از مجراهای تأثیر ادبیات کودک بر مخاطب، نوع بازنمایی‌هایی است که این آثار از واقعیت جامعه و نیز واقعیت‌های گوناگون اجتماعی به این مخاطب ارائه می‌دهند. خانواده از مهم‌ترین واقعیت‌های اجتماعی است که هسته‌ی اصلی زندگی کودک و نوجوان و نیز جامعه را شکل می‌دهد و در مسیر رشد آن نقشی بی‌بدیل دارد؛ اینکه تا چه اندازه تنوع شکل‌ها و روابط گوناگون خانوادگی و نیز نقش هر عضو خانواده در زندگی آن به مخاطب معرفی می‌شود، نقشی مؤثر بر نوع نگاه مخاطبان به خانواده و اعضای آن دارد؛ از همین رو، مرکز مطالعات دبیات کودک، موضوع نهمین همایش ملی خود را «بررسی بازنمایی و جایگاه خانواده در ادبیات کودک و نوجوان» نام گذارد تا پژوهشگران را به تمرکز و تحقیق در این زمینه فرابخواند.

به‌گفته‌ی وی: در طول انتشار زمان فراخوان این همایش، تعداد 55 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و شورای علمی پس از داوری، 40مقاله (تعداد 28مقاله به صورت سخنرانی و 12مقاله به صورت پوستر) را برای ارائه در همایش برگزید.

اهتمام دانشگاه شیراز در حوزه کودک و نوجوان و جایگاه ممتاز آن

رئیس دانشگاه شیراز نیز در آیین گشایش نهمین همایش ملی ادبیات کودک با اشاره به اهمیت دوران کودکی و نوجوانی و نقش آن در بزرگسالی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شکل‌گیری شخصیت کودکان را ادبیات، عنوان کرد و گفت: دانشگاه شیراز با پیشگامی در راه‌اندازی مرکز مطالعات ادبیات کودک تلاش کرده است، گامی در این زمینه بردارد.

محمد مؤذنی به پیشگامی دانشگاه شیراز در زمینه‌ی تأسیس گرایش کارشناسی ارشد ادبیات کودک اشاره و اظهار کرد: اهتمامی که دانشگاه شیراز در راه‌اندازی مرکز مطالعات ادبیات کودک و فعالیت‌های این حوزه داشته است؛ نشان‌دهنده‌ی نگاه عالمانه و صحیح صاحب‌نظران ادبیات کودک در دانشگاه شیراز است.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه تأکید کرد: در حوزه‌ی کودک و نوجوان همه‌ی نهادها به‌ویژه نهادهای فرهنگی مسؤولیت دارند و باید توجه ویژه داشته باشند؛ چراکه اگر این حوزه درست شکل بگیرد، ضمانت‌کننده تربیت افراد سالم و صالح در جامعه است.

وی با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی ازسوی مرکز مطالعات ادبیات کودک در نوزده‌سال فعالیت این مرکز صورت گرفت است، توضیح داد: پیشگامی دانشگاه شیراز در راه‌اندازی گرایش کارشناسی ارشد ادبیات کودک، راه‌اندازی نخستین و تنها مجله‌ علمی‌پژوهشی مطالعات ادبیات کودک، گشایش کتابخانه‌ تخصصی ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، تألیف و ترجمه‌ کتاب‌های نظری و کاربردی در این حوزه، برگزاری همایش‌های دوسالانه‌ ادبیات کودک، انجام پژوهش‌های بنیادین و جشنواره‌های و نشست‌های تخصصی گوناگون در این حوزه از آن جمله اقدامات است.

گفتنی است، دانشگاه شیراز در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه، میزبان نهمین همایش ملی ادبیات کودک خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز