خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هرمزگان گزارش می‌دهد؛

وعده‌ها و آمارهای مسئولین یا مرکز آمار، کدام یک حقیقت است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۳۸۳

افزایش نرخ بیکاری در هرمزگان همچنان ادامه دارد

مطابق داده های مرکز آمار ایران، استان "هرمزگان" پس از "کرمانشاه" در رده دوم بالاترین درصد نرخ بیکاری جمعیت جوان در زمستان ۱۴۰۲ قرار گرفته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، مهدی دوستی استاندار در سه ماهه اول حضورش به عنوان نماینده عالی دولت در هرمزگان، در نشست با اعضای شورای اسلامی استان هرمزگان گفت: «رتبه نخست بیکاری و رتبه نخست شاخص فلاکت و بسیاری از شاخص‌های دیگر دستاورد دولت تدبیر و امید است که باید برای آن به دنبال راهکار باشیم و پروژه‌های مولد اقتصادی تنها راه برون رفت از شرایط فعلی است.»

وی، اولویت نخست استان را کاهش نرخ ۱۸ درصدی بیکاری در استان عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هم تأکید کرد: اولین مشکل استان، مشکل فقر استان است، در سال ۹۷ فقر و بیکاری در هرمزگان در کشور سوم بود اما امروز به رتبه اول فقر و بیکاری رسیده‌ایم که نیاز است استان هرمزگان دیده شود چرا که با وجود ظرفیت‌های عظیم این جایگاه شایسته نیست (دی 1400)

19خرداد 1402 امام جمعه بندرعباس در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد از پایین بودن سهم  اشتغال هرمزگانی‌ها در صنایع گفت: «وضعیت بیکاری و اشتغال هرمزگان در سال گذشته تا سطحی در این استان کاهش یافت اما بر اساس آخرین آمارهای رسمی مجدد بیکاری افزایش یافته است.»

اما دقیقاً سه ماه و 7 روز بعد رئیس شورای اشتغال استان آمار عجیبی را مطرح کرد و از رشد اشتغال در استان خبر داد.

مهدی دوستی عصر چهارشنبه ۲۶ مهرماه با اعلام این خبر، اظهارداشت: طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۱ حدود ۲۲.۶ درصد بوده که این نرخ در ارزیابی تابستان به ۱۱.۵ درصد کاهش یافته است.

‌مطابق  داده‌های مرکز آمار ایران، استان «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری 43 درصدی بالاترین میزان این رقم را در زمستان سال گذشته به خود اختصاص داده است و هرمزگان نیز در رده دوم بالاترین درصد نرخ بیکاری جمعیت جوان در زمستان ۱۴۰۲ قرار گرفته‌ است.

براساس ارقام مرکز آمار بیشترین نرخ بیکاری مردان جوان در پاییز ۱۴۰۲ مربوط به پنج استان جنوبی کشور بوده است. به طوری که سیستان و بلوچستان با ۳۸.۵ درصد بیشترین میزان بیکاری را داشته و پس از آن نیز هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کرمان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بررسی وضعیت بیکاری در استان‌های کشور بیانگر این است که پس از استان سمنان۵.۷ ، استان‌ ایلام با ۶.۸ درصد در رتبه دوم کمترین نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ قرار دارد و سپس استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد به طور مشترک نرخ بیکاری ۷.۳ دارند. در صورتی که هرمزگان در جمع 7 استان دارای بیشترین نرخ بیکاری قرار دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در آخرین روزهای سال 1402 گفت: استان هرمزگان با ۳.۸ درصد کاهش نرخ بیکاری سالانه، در رتبه نخست کشور قرار گرفته است.

به این آمار توجه فرمایید بیشترین آمار بیکاری در استان‌های هرمزگان با ۱۵.۸ درصد، کرمانشاه با ۱۴.۹ درصد و خوزستان با ۱۲.۶ درصد گزارش شده است. (در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹)

آمار نرخ بیکاری جمعیت فعال بر حسب استان در سال 1401 حاکی از آن است که استان هرمزگان با نرخ بیکاری 15.3 درصد در رتبه نخست بیشترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور قرار دارد.

در زمستان 1402 نرخ بیکاری 15 استان از میانگین کشور بیشتر بود. استان «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری ۱۷.۴ درصدی، بیشترین سطح این رقم را در بازه زمانی بررسی شده داشته است. این رقم نشان می‌دهد که در استان کرمانشاه از هر ۱۰ فرد جویای کار تقریباً دو نفر موفق به پیدا کردن یک کار شده‌اند. در این فهرست پس از کرمانشاه، استان‌های «کردستان»، «اردبیل»، «لرستان»، «خوزستان»، «سیستان و بلوچستان»، «گلستان»، «خراسان شمالی»، «هرمزگان» و «کرمان» با نرخ بیکاری بیشتر از ۱۰ درصد قرار گرفته‌اند.

بیشترین کاهش نرخ بیکاری در استان‌های کرمانشاه با ۵.۲ درصد، یزد با ۳.۴ درصد و مرکزی با ۳.۲ درصد ثبت شد. استان زنجان با ۴.۹ درصد کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور دارد و استان‌های خراسان جنوبی و مرکزی با ۵.۸ درصد در رتبه‌های بعدی کمترین نرخ بیکاری در سطح کشور قرار دارند.

در حالیکه مسئولان مربوطه از کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در هرمزگان و حتی کسب رتبه اول سخن می‌گفتند مرکز آمار ایران نام ده استان که نرخ بیکاری آنها از میانگینن کشور بیشتر است را ذکر کرد و هرمزگان در رتبه نهم از بین ده استان بود.

مدیر کل تعاون هرمزگان می گوید: استان هرمزگان با ۳.۸ درصد کاهش در رتبه نخست و استان‌های کردستان و یزد در رتبه‌های بعدی قرار دارند، طبق گزارش چکیده طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان ۱۴۰۲، نرخ بیکاری استان هرمزگان در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱.۵ درصد برآورد شده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشترین کاهش را در بین دیگر استان‌ها داشته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از درگاه ملی آمار، نرخ بیکاری در زمستان 1402 منتشر شده است. بیشترین نرخ بیکاری در استان کرمانشاه با رقم 17.4 درصد به ثبت رسیده است که در قیاس با زمستان 1401 حدود 2.3 درصد افزایش یافته است. در مقابل مشاهده می‌شود نرخ بیکاری در استان کردستان از زمستان 1401 از نرخ 20.5 درصد کاهش یافته و به 14.3 درصد رسیده است.

وعده‌هایی که محقق نشد!

در ادامه استان اردبیل و لرستان در آخرین فصل 1402 با 12 تا 13 درصد نرخ بیکاری مواجه بوده‌اند. مشاهده می‌شود استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان شمالی، هرمزگان، کرمان، اصفهان، همدان، چهارمحال و بختیاری، زنجان و مرکزی به ترتیب با بیکاری 11.7 تا 9 درصد در زمستان 1402 دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. به همین ترتیب در مجموع 15 استان با نرخ بیکاری بیش از میانگین کشور مواجه بوده‌اند.

با این اوصاف نه وعده استاندار مبنی بر کاهش 18 درصدی نرخ بیکاری که در ماه‌های اولیه سکانداریش وعده داد محقق شد و نه آماری که مدیر کل تعاون استان اعلام کرد و مدعی اول شدن هرمزگان در کاهش نرخ بیکاری در زمستان 1402 شده بود با داده‌های مرکز آمار ایران مطابقت دارد.

طبیعتاً اهالی رسانه و فعالان اجتماعی و حتی هم استان‌هایی که شاهد لشکر بیکار، جوان و مهیای کار هستند این اتفاق را به دقت رصد می‌کنند. تا رسیدن به جمع استان‌های برتر در اشتغال راه درازی باقی است. ای کاش در بیان وعده و انتشار آمار بیشتر دقت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز