خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

اطلاعات سدها را براحتی در اختیار مُتخصصان و عموم قرار می دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۵۹۶۰

سد کوثر اقتدار نظام است / "ای سی" سد چم شیر غیرقابل تصور است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد آمادگی لازم برای میزبانی از متخصصین و محققین سدسازی جهت بررسی وضعیت کنونی سدهای این استان را دارد، اظهارداشت: از استاد آخانی می خواهیم یا در مناظرات علمی در یک محیط دانشگاهی با ما مناظره کند و یا با حضور مسوولان و متخصصین وزارت نیرو در سدهای استان حضور پیدا کرده تا از نزدیک بتوان مناظره علمی داشته باشیم.

آرش مصلح در گفت و گو با ایلنا از یاسوج، با بیان اینکه استاد آخانی و همکاران شان می توانند بجای گرفتن یک کلیپ ابهام زا در ارتباط با سد چم شیر گچساران، بیایند در سطوح دانشگاهی، موارد علمی را بیان و مناظره علمی کنیم، خاطرنشان کرد: هیچ چیزی برای پنهان کردن نداریم و یکی از افتخارات وزارت نیرو، شفاف سازی برای تمامی مردم، متخصصین و دانشجویان است

وی با تاکید براینکه در هیچ کشوری، اطلاعات و داده های مهمی را که در یک سطح وجود دارد چه در زمان طراحی، چه در زمان ساخت و چه در زمان بهره برداری در اختیار همگان قرار نمی دهند، یادآور شد: ما تمامی اطلاعات سدها را براحتی در اختیار مُتخصصان و عموم قرار می دهیم چرا که چیزی را برای پنهان کردن نداریم درحالیکه در سد آتاتورک ترکیه، ساده ترین اطلاعات را هم اعلان نکردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما خودمان درخواست می کنیم متخصصین در سدهای و پروژه های استان ما حضور پیدا کنند و ما را به چالش بکشانند و البته این را هم بدانند که بسیاری از اساتید دانشگاهی جزء کمیته های ما هستند.

مُصلح با بیان اینکه بهترین دستگاه های فنی اندازه گیری تا عمق 200 متر را در اختیار داریم و می توانیم تمام اطلاعات سدها را در اختیار محققین، متخصصین و دانشجویان با رعایت موارد پدافند غیرعامل قرار دهیم، اظهارداشت: در یک دهه اخیر در شرکت آب منطقه ای استان، بیش از 15 طرح تحقیقات دانشگاهی انجام شده بگونه ای که در همین تعطیلات نوروزی امسال، اولین قرارداد تحقیقاتی را با  دانشگاه یاسوج منعقد کردیم.

وی با تاکید براینکه نیازی به پنهان سازی برای اندازه گیری اطلاعات سدها نیست و اعلان می‌کنیم که در حضور رسانه ها آماده بررسی ابهامات عنوان شده هستیم، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم دشمن همدیگر نیستیم و درب همه تاسیسات ما بر روی محققین باز است و انتظار داریم محققین بجای اینکه در فضای مجازی ابهامی ایجاد کنند، در فضای حقیقی با هم گفتگو و مناظره کنیم.

سد کوثر اقتدار نظام است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد، احداث سدهای چم شیر و کوثر را در این استان از خدمات نظام برای کشور و مردم عنوان و تصریح کرد: ما معتقدیم سد کوثر اقتدار نظام است و 2 و نیم میلیون نفر را تامین آب می کند و بعد از 22 سال هیچ مشکل فنی در این سد وجود ندارد.

مصلح با بیان اینکه همکاران ما انتظار دارند تلاش های شان دیده شود نه اینکه ابهاماتی ایجاد شود که دشمنان ما شاد شوند، ادامه داد: شبکه های رسانه ای معاند بدنبال گسترش ابهامات هستند و باید مراقب باشیم با یک کلیپ ابهام زا، بسترساز شیوع این ابهامات نشویم.

وی گفت: تمام شرایط را برای محققین فراهم می آوریم تا متخصصین موضوعات مورد نظرشان را در سدهای استان بررسی کنند و ما دیواری نکشیده‌ایم که جلوی کسی را بگیریم و همیشه گفته ایم که آمادگی کامل برای میزبانی از متخصصین را داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه وزارت نیرو بیشترین ارتباط را با دانشگاه ها دارد و مدیران این وزارتخانه با شفافیت برای مردم سخن گفته اند و برای مردم ابهامی ایجاد نکرده اند، یادآور شد: نهادهای نظارتی هم مُستمرا بر عملکرد ما نظارت دارند و تاکید داریم که چیزی برای پنهان کردن نداریم.

مصلح در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت کنونی سدهای چم شیر و کوثر گچساران پرداخت و اظهارداشت: یکی از مهمترین سدهای مخزنی کشور که بر روی رودخانه زهره گچساران احداث و در سال 1402 عملا به بهره برداری رسید سد چم شیر است.

وی حجم این سد در فروردین امسال را 654 میلیون مترمکعب با " ای سی" 2 هزار میکروموس عنوان و تصریح کرد: تامین برق، تامین آب اراضی کشاورزی، صنعتی و شرب و کنترل سیلاب های مُخرب از مهمترین اهداف ساخت سد چم شیر در گچساران بوده است.

سد چم شیر در بارندگی‌های امسال توانست سیلاب ها را کنترل کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بهبود کیفیت رودخانه زهره و کنترل سیلاب ها با بهره برداری از سد چم شیر محقق شده است و این سد در بارندگی های شدید امسال توانست سیلاب ها را بخوبی کنترل کند، خاطرنشان کرد: به هر میزانی که نیاز باشد آب آن قابل رها شدن است و در سال گذشته به درخواست مقامات استان خوزستان و کشاورزان، آب مورد نیاز آنان با دُبی بالای 50 میلی متر بر ثانیه به پایین دست انتقال داده شد.

مصلح گفت: "ای سی" سد چم شیر گچساران قبل از آبگیری، سه هزار بوده و الان به حدود 2 هزار رسیده که نشان می دهد هم کنترل سیلاب صورت گرفته، هم کیفیت آب بهبود بخشیده شده و هم یک ذخیرگاه مطمئن را ایجاد نموده است. 

وی با تاکید براینکه آب سد چم شیر الان به کیفیت رسیده و ساکنان زیردست سد نیز بوضوح از کیفیت و بالا رفتن آیتم های شفافیت، زلالی و خنکی آب سخن می گویند، ادامه داد: در کلیپی از آقاخانی استاد گیاه شناسی کشور دیدم که می گویند جنگل های پایین دست سد چم شیر آسیب دیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ما در کنار رودخانه ها اصطلاحی در معنای عرف و علمی از جنگل ها نداریم و یکسری درختچه هایی به نام گز که از قدیم برای استفاده جارو در منازل روستایی و عشایری استفاده می شود وجود دارد و این درختچه ها در مسیر سیلاب ها نابود می شوند اما در مناطقی که سدها اجرا شده این درختان دارای طراوت می شوند و تعداد آنان نیز افزایش می یابد و این موضوع در حاشیه سدها قابل مشاهده است.

مُصلح با بیان اینکه در حاشیه سد چم شیر اکنون شاهد شکل گیری چنین موضوعی از درختچه های گز هستیم و طراوت فراوانی به سد بخشیده اند، یادآور شد: برخی از درختچه های گز در برخی مناطق به بیشه تبدیل شده اند و محل سکونت حیوانات و وحوش شده اما قبل از احداث سد، این درختچه ها نبوده اند و سیلاب ها آنها را نابود می کرد.

سد چم شیر گچساران هم کیفیت هم کمیت آب را بهبود بخشیده

وی گفت: اعتقاد داریم سد چم شیر گچساران هم کیفیت هم کمیت آب را بهبود بخشیده و شرایط رودخانه هندیجان که تلاقی رودخانه های زهره و خیرآباد می باشد با استفاده از مدیریت این سدها به مراتب بهتر از گذشته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خسارات سیلاب های اخیر در این استان، تصریح کرد: در سیلاب های اخیر تا 150 متر مکعب برثانیه، آب سد را برای استان خوزستان رهاسازی کردیم و در تابستان گذشته نیز حدود 60 میلیون مترمکعب از سدکوثر را برای این استان از طریق رودخانه خیرآباد انتقال دادیم و این موضوع 20 سال است که رخ می دهد.

مصلح افزود: زمانی که اصلا سدچم شیر گچساران وجود نداشت، بهبود کیفیت رودخانه زهره در شهرستان هندیجان و در مناطق زیدون و سردشت از طریق رودخانه خیرآباد انجام می گرفت و الان که سد اجرا شده این نیاز کمتر شده و این برای خود ما هم جالب است.

وی گفت: مسوولان استان خوزستان زمانی ماهیانه به ما گزارش می دادند که نیاز به آب داریم اما از زمانی که سد چم شیر گچساران وارد مدار بهره برداری شده نیاز آبی خوزستان به سد کوثر در زمینه رهاسازی کمتر شده چون کیفیت و کمیت رودخانه زهره با مدیریت سد چم شیر بهبود پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه مردم پایین دست از وضعیت موجود بسیار راضی هستند و از سویی سد کوثر، هزار و 200  مترمکعب سیلاب را مهار کرد و اگر این سد نبود این سیلاب می توانست اراضی پایین دست، تاسیسات، ایستگاه های پمپاژ، پل ها، جادها و خطوط انتقال در مسیر را نابود و حتی خسارت های جانی ایجاد کند، اظهارداشت: سدهای چم شیر و کوثر عملا این خسارات را مهار و تبدیل به آب زلال کردند.

مصلح، دبی خروجی از سدکوثر گچساران در زمان سیلاب ها را 70 مترمکعب بر ثانیه ذکر و خاطرنشان کرد: اگر این سد نبود باید هزار و 200 مترمکعب آب گل آلود از مسیر عبور می کرد، اما الان این آب مهار و 2 و نیم میلیون نفر از آن بهره می بردند.

وی تامین آب پتروشیمی و پُلیمر گچساران، اراضی کشاورزی در مناطقی چون خیرآباد، لیشتر ، تنگ انگشترک، رزی  و دشت مور ، تامین آب شهرهای چهارگانه کهگیلویه بزرگ و 300 روستا در سالجاری با "ای سی" زیر هزار را از مختصات کیفی آب سد کوثر برشمرد و گفت:صدها پرنده مهاجر از سیبری و نقاط مختلف دنیا در سد کوثر توسط اداره کل حفاظت محیط زیست رصد و پایش شده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سکونت‌گاه و اکوسیستم جانوری و گیاهی مطلوبی در سد کوثر را الان شاهد هستیم و در سد چم شیر هم همینگونه است، ادامه داد: قاعدتا اگر سدچم شیر گچساران، محیط مطلوبی برای پرندگان نبود این اتفاق در این سد رخ نمی داد.

مصلح تاکید کرد: یکی از بهترین "ای سی" سدهای کشور را در سدهای کوثر و چم شیر گچساران داریم و البته "ای سی" سد چم شیر غیرقابل تصور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز