خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

میزبانی از گردشگران نوروزی در آذربایجان غربی با برگزاری برنامه های متنوع گردشگری و فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۱۵۴

آذربایجان غربی دارای یک هزار و ۷۷۰ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی است و هر ساله در ایام نوروز میزبان مسافران و میهمانانی از داخل و خارج کشور می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امسال  با توجه به تقارن تعطیلات نوروزی با ایام ماه مبارک رمضان میراث فرهنگی آذربایجان غربی برنامه های متنوعی را برای گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته است. امسال  با توجه به تقارن تعطیلات نوروزی با ایام ماه مبارک رمضان میراث فرهنگی آذربایجان غربی برنامه های متنوعی را برای گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته است.

میزبانی از گردشگران نوروزی در آذربایجان غربی با برگزاری برنامه های متنوع گردشگری و فرهنگی

  راه اندازی ایستگاه توقف نوروزی در ۱۳ نقطه حادثه خیز استان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از استقرار راهنمایان گردشگری در ایستگاه‌های توقف نوروزی سطح استان خبر داد و افزود: طبق مصوبات ستاد خدمات سفر استان امسال مقرر شد که ایستگاه توقف نوروزی در ۱۳ نقطه حادثه‌خیز سطح استان راه‌اندازی شد و در قالب "پویش چشم به راهیم"به مسافران ارائه خدمات داده شود.

مرتضی صفری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: در این ایستگاه‌ها با استقرار راهنمای گردشگری اقلام تبلیغی و نقشه راهنمای گردشگری در بین مسافران توزیع می‌شود و نیز سفره هفت‌سین توسط این اداره‌کل در این مکان‌ها برپا شده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی گفت: این پویش با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در سطح استان اجرا خواهد شد.

میزبانی از گردشگران نوروزی در آذربایجان غربی با برگزاری برنامه های متنوع گردشگری و فرهنگی

راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در هفت شهر آذربایجان‌غربی

صفری به راه‌اندازی ۱۸ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در استان اشاره کرد و گفت: با هدف معرفی و عرضه تولیدات صنایع‌دستی استان این بازارچه‌ها در هفت شهرستان ارومیه، بوکان، خوی، مهاباد، تکاب، نقده و سلماس دایر شده است.

وی افزود: در این شهرستان‌ها در مجموع بیش از ۵۵ غرفه برای عرضه انواع تولیدات صنایع‌دستی از جمله سفال و سرامیک، تولیدات چرمی دست‌دوز، گلیم‌بافی، پوشاک سنتی و هنرهای چوبی در نظر گرفته شده است.

صفری ادامه داد: در برپایی این نمایشگاه‌ها سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها مشارکت دارند و تعدادی از نمایشگاه با مشارکت بخش خصوصی دایر شده است.

میزبانی از گردشگران نوروزی در آذربایجان غربی با برگزاری برنامه های متنوع گردشگری و فرهنگی

اجرای طرح کارگاه گردی در آذربایجان غربی

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان، به اجرای طرح کارگاه‌گردی به‌مناسبت نوروز در سطح استان اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح معرفی، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به گردشگران و مسافران نوروزی در محل کارگاه‌های صنایع‌دستی است.

وی افزود: در این طرح، ۱۱ کارگاه منتخب در رشته‌های منبت چوب، سفال‌گری، خراطی چوب، گلیم‌بافی، شیشه‌گری و ساخت سازهای سنتی انتخاب شده و همه‌روزه پذیرای مسافران هستند.

صفری ادامه داد: این کارگاه‌ها در شهرستان‌های ارومیه، خوی، بوکان، سلماس، پیرانشهر، نقده، تکاب و اشنویه دایر است.

برپایی نمایشگاه کهن ترین یافته های باستان شناسی

صفری به افتتاح نمایشگاه کهن‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی شمال غرب کشور در مهاباد اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه در موزه مهاباد برپا است.

صفری اظهار کرد: در این نمایشگاه ابزارهای سنگی دوران پارینه سنگی مکشوفه از مهاباد به نمایش گذاشته شده است که قدمت آنها به ۵۰ تا ۷۰۰ هزار سال پیش می‌رسد.

وی افزود: این نمایشگاه تا پایان تعطیلات نوروز در موزه مهاباد برپا بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

برپایی ۲۰ نوروزگاه در ۲۰ شهرستان استان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از برپایی ۲۰ نوروزگاه در ۲۰ شهر استان را از جمله برنامه ها برای استقبال از میهمانان نوروزی عنوان کرد و افزود: نوروزگاه در ارومیه نیز به مدت هفت روز روزهای سوم تا پنجم فروردین ۱۴۰۳ در محوطه موزه مردم‌شناسی ارومیه واقع در میدان انقلاب(ایالت) برگزار شد.

صفری اظهار کرد: اجرای موسیقی آشیقی،مدیحه‌سرایی، اجرای مسابقه از جمله برنامه‌های این نوروزگاه ها است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری نوروزگاه در سایر شهرستان‌های استان افزود: نوروزگاه خوی در جوار پل تاریخی خاتون، نوروزگاه پلدشت پنج فروردین در شهر نازیح، نوروزگاه تکاب ساعت ۱۷ روز شش فروردین در محل مجموعه جهانی تخت سلیمان و نوروزگاه مهاباد ساعت ۱۱ پنج فروردین در موزه این شهرستان برگزارشد.

صفری، ادامه داد: نوروزگاه در شهرستان های میاندوآب و نقده نیز برگزار شده است.

میزبانی از گردشگران نوروزی در آذربایجان غربی با برگزاری برنامه های متنوع گردشگری و فرهنگی

فعالیت اتوبوس گردشگری در ۷ شهرستان آذربایجان غربی

صفری همچنین از راه‌اندازی اتوبوس گردشگری در ۷ شهرستان استان خبر داد و گفت: در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ اتوبوس گردشگری در شهرستان‌های ارومیه، شاهین‌دژ، تکاب، مهاباد، بوکان، پیرانشهر و میاندوآب فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه دو اتوبوس گردشگری در ارومیه فعالیت می‌کند، ادامه داد: موزه مردم‌شناسی، کلیسای حضرت مریم، مسجد جامع، موزه باستان‌شناسی، مدرسه هدایت، موزه تاریخ طبیعی، مقبره سه‌گنبد، مدرسه ۲۲ بهمن و خانه انصاری از مسیرهای گذر اتوبوس گردشگری هستند.

به گفته صفری ساعت بازدید اتوبوس گردشگری در ارومیه از ۹:۳۰ تا ۱۳ و عصرها از 15 تا ۱۸:۳۰ بوده و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۲ فروردین همه‌روزه از مقابل موزه مردم‌شناسی ارومیه واقع در میدان انقلاب سوار بر این اتوبوس‌ها شوند.

میزبانی از گردشگران نوروزی در آذربایجان غربی با برگزاری برنامه های متنوع گردشگری و فرهنگی

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در موزه‌های آذربایجان غربی

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: با هدف آشنایی بیشتر مردم با صنایع‌دستی، در تعدادی از موزه‌های سطح استان نمایشگاه صنایع‌دستی دایر شده است.

محمدرضا طنابی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: در موزه باستان‌شناسی ارومیه دو غرفه صنایع‌دستی، در موزه مردم‌شناسی ارومیه سه غرفه و نیز در موزه مردم‌شناسی مهاباد نیز چندین غرفه صنایع‌دستی دایر شده است. 

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در خانه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی مدرسه هدایت ارومیه یک نمایشگاه صنایع‌دستی بر پا شده است که علاقه‌مندان تا ۹ فروردین از ساعت ۹ تا ۲۰ می‌توانند از آن بازدید کنند.

وی گفت: همچنین با همکاری شهرداری ارومیه یک نمایشگاه نوروزی صنایع‌دستی و سوغات در پارک گوللر باغی ارومیه دایر  شده که شهروندان و گردشگران توروزی می توانند تا ۱۲ فروردین از ساعت  ۱۷ تا ۲۴ بازدید کنند.

میزبانی از گردشگران نوروزی در آذربایجان غربی با برگزاری برنامه های متنوع گردشگری و فرهنگی

بازدید ۳۰۰۰ نفر از موزه مردم شناسی ارومیه

رئیس موزه مردم شناسی ارومیه گفت: در نوروز امسال بیش از سه هزار نفر از موزه مردم شناسی این شهرستان بازدید کردند.

عیسی عزیز نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در تشریح این خبر افزود: میهمانان نوروزی از سراسر کشور و از استانهای مختلف طی این مدت از بخش های مختلف موزه مردم شناسی ارومیه بازدید کردند.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود تا پایان تعطیلات میزان بازدیدکنندگان بیشتر از رقم فوق افزایش یابد.

رئیس موزه مردم شناسی ارومیه افزود: همچنین طی این مدت علاوه بر گردشگران داخلی، میهمانانی از برخی کشورهای همسایه نظیر ترکیه و عراق از این موزه تاریخی بازدید کردند.

گزارش: فرزاد صدقی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز