خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

خسارت ۱۰ تا ۴۰ درصدی سیل به آثار تاریخی در سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۹۵۱

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت:  به دلیل شدت بارندگی‌های اخیر تاکنون ۳۷ قلعه، بنا و بافت تاریخی در استان دچار خسارت شده که این ۳۷ بنا از حوزه سیستان و بلوچستان است و میزان آسیب وارده به آن‌ها بین ۱۰ تا ۴۰ درصد است.

محمد هادی طهرانی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: به دلیل بارندگی و سیل میزان آسیب بناهای تاریخی از ۱۰ درصد تا ۴۰ درصد است و شامل نفوذ آب، رطوبت، شستشوی کاهگل‌ها و رسیدن به خشت و یا آجر بنا می‌شود.

وی افزود: در بناهایی مانند بناهای تاریخی چابهار که آسیب‌ها درصد بیشتری دارد، ریزش دیوار را هم داشتیم. بیشترین بناهای آسیب دیده از سیل و بارندگی ها، در منطقه بلوچستان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: هنوز امکان حضور میدانی کارشناسان و ارزیابان به طور کامل برای برآورد میزان خسارت سیل به اماکن تاریخی فراهم نشده است.

وی ادامه داد: تا امروز مقابر سورو و شیشه‌ریز در گلشن، قلعه کنت سراوان و قلعه انوشیروان چابهار خسارت ۳۰ درصدی دیده‌اند که شامل تخریب کاهگل و ریزش دیوارها، نفوذ آب و رطوبت به آثار است.

به گفته وی، علاوه بر این موارد قلعه‌های حیدرآباد خاش، رستم در شهرستان هامون، قصرقند، سرباز، کنت و دزک سراوان، پرتغالی‌های تیس، ناصری ایرانشهر، بمپور، سه کوهه هامون، سب در سیب وسوران، اسپکه نیکشهر و قلعه پارک هوتان کنارک نیز آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: کاروانسرای نصرت‌آباد و لوت زنگی و ساختمان دادگستری در شهرستان زاهدان نیز دچار آسیب شده‌اند که شامل نفوذ آب به فضاهای داخلی و از بین رفتن کاهگل است.

وی تصریح کرد: ساختمان قدیمی پست، ایستگاه راه‌آهن و شهربانی میرجاوه، دبستان دهخدا، زیارتگاه پیر سهراب، آرامگاه سید دخل شاه، منزل آرین، مسجد دزک و خانه‌های دلوشی نیز طی این مدت به دلیل بارندگی‌های سیل‌آسا خسارت‌های زیادی دیده‌اند که در حال تهیه برآورد دقیق میزان ریالی خسارات هستیم.

طهرانی مقدم گفت: در منطقه سیستان نیز بارندگی باعث وارد آمدن آسیب‌هایی به بافت روستای قلعه نو، بافت سه کوهه و محوطه میراث جهانی شهر سوخته شده است.

وی اذعان داشت: جمع‌بندی نهاییِ میزان دقیق خسارت‌ها پس از خروج سامانه بارشی برآورد و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: وزارت خانه آخرین لیست خسارت‌ها را برای جبران و همکاری از ما تحویل گرفته است.

طهرانی مقدم عنوان کرد: تعداد بناهای تاریخی زیاد است. از طرفی هزینه‌های مرمت آثار و بازسازی بناهای تاریخی هم بسیار بالاست و برای این امر کمک‌های خیرین بسیار کارساز است و یکی از مهم‌ترین دلایلی که وزارت خانه، انجمن خیرین را راه اندازی کرده همین بوده است.

وی خاطر نشان کرد: اولین انجمن خیرین میراث فرهنگی چند سال پیش در سیستان و بلوچستان ایجاد شد و امسال بصورت ملی انجمن‌های خیرین راه اندازی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: طوفان و گرد و خاک در منطقه سیستان و سیل در منطقه بلوچستان، سبب ورود آسیب به بناهای تاریخی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز