خبرگزاری کار ایران

ایلنا از گلستان گزارش می‌دهد:

سرمایه‌گذاری در بخش معادن استان می‌تواند اشتغال زایی داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۸۷۲

۱۵ درصد رغال سنگ کشور در گلستان تولید می‌شود

در سال های اخیر خشک سالی‌ها، کشاورزی گلستان را تحت تاثیر قرار داده است و در آینده مشکلات جدی برای اشتغال استان به وجود خواهد آورد. در این شرایط بحرانی توسعه معادن در استان می‌تواند نقش مؤثری در حوزه اشتغال آفرینی پایدار در آینده داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، استان گلستان ۶۷ معدن دارای پروانه دارد ولی وضعیت همه معادن استان خوب نیست و سرمایه گذاران بخش خصوصی دچار مشکل هستند. معادن زغال سنگ در استان از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند و حتی در مواردی زیان ده هستند.

ید، زغال‌سنگ، خاک رس، ماسه، صدف کوهی و شن از مهترین مواد معدنی گلستان هستند. در حال حاضر فرآورده‌های معدنی صادراتی در استان شامل ید، کریستال و سیمان است. نبود نقشه راه جامع برای افزایش بهره‌وری از مشکلات جدی معادن در گلستان است.

تعداد ۱۸ معدن صدف کوهی در شهرستان‌های گنبدکاووس و کلاله واقع شده است و سرمایه‌گذاری در بخش معادن می‌تواند اشتغال زایی داشته باشد. ولی متاسفانه امروزه معدن کاران گلستانی با مشکلات جدی رو به رو هستند. این معدن کاران برای گرفتن تسهیلات کم بهره با باز پرداخت بلند مدت جهت تامین سرمایه در گردش و نوسازی خط تولید دچار مشکلات جدی هستند که دولت سیزدهم و نمایندگان باید یک فکر اساسی کنند.

میزان استخراج معادن در سال گذشته یک میلیون و ۵۸۵ هزار و ۱۳۲ تن بوده است. در حال حاضر استان معادنی با ۱۱ نوع ماده دارد و حدود ۳۰۰ میلیون تن حجم ذخایر این مواد برآورد می‌شود.

در سال های اخیر خشک سالی کشاورزی گلستان را تحت تاثیر قرار داده است و در آینده مشکلات جدی برای اشتغال استان به وجود خواهد آورد. به گفته مسئولین اگر مشکلات معدن استان برطرف شود باعث ایجاد فرصت­ های شغلی و کاهش بیکاری و فقر در گلستان خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درگفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهارکرد: من پیگیر توسعه و استخراج معادن در برنامه هفتم توسعه و طی این چهار سال نمایندگی در مجلس بودم و در حال حاضر حدودا از ۱۰ درصد معادن کشور استفاده می‌شود.

رمضانعلی سنگدوینی ادامه داد: یکی از ذخایر کشور و گلستان معدن است ولی متاسفانه در موضوع استخراج از آنها خوب عمل نکردیم. باید بیشتر برای توسعه معادن در استان برنامه ریزی شود و استخراج واقعی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: گلستان یک استان کشاورزی است ولی امروزه خشک سالی استان را دچار مشکلاتی کرده است و کشاورزان دچار خسارت های جدی شده‌اند. هنوز در گلستان صنایع تبدیلی کشاورزی آنچنان که باید باشد رونق پیدا نکرده است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: در شرایط خشک سالی قرار گرفته‌ایم و معادن می‌توانند اقتصاد استان را نجات دهند. نباید مواد خام معادن از استان خارج شود ولی در حال حاضر مواد خام معدن زغال سنگ به شاهرود منقل می‌شود و مالیات ارزش افروده هم نصیب استان نمی‌شود.

وی بیان کرد: باید از معادن شن و ماسه به خوبی استفاده کنیم و این معادن برای توسعه استان در بخش ساخت مسکن، راه ها بسیار مهم است. مسئولین استانی اگر در استخراج معادن بیشتر توجه کنند قطعا اشتغالزایی خوبی در استان خواهیم داشت.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در گلستان ۶۷ معدن با پروانه بهره‌برداری وجود دارد که عمدتا در شرق استان قرار گرفته‌اند.

درویش علی حسن زاده اظهار کرد: عمده فعالیت های معادن استان در زمینه‌های زغال‌سنگ، صدف کوهی، ید، سیلیس، سنگ لاشه و آلوویوم است.

وی گفت: در سال‌های اخیر شرایط ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در معادن استان را تسهیل کرده‌ایم. این اداره کل در سال‌های اخیر بستر سرمایه گذاری و کاربردی کردن مواد استحصالی از معادن را فراهم کرده است و اگر شخصی که اکتشاف انجام داد و به نتیجه رسید در این شرایط می‌تواند پروانه بهره برداری نیز بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر در معادن گلستان حدود ۲ هزار نفر مشغول به ‌کار هستند. بیش از ۱۵ درصد زغال سنگ کشور در استان گلستان تولید می‌شود و ماشین آلات معادن زغال سنگ گلستان نیازمند بازسازی و نوسازی است.

حسن زاده افزود: در شورای معادن استان یک هیئت کارشناسی تشکیل شده که بر روند صدور مجوزهای معدنی نظارت ویژه دارد. معادنی که برداشت شن و ماسه غیر مجاز داشته باشند، تیم های نظارتی این اداره کل با جدیت ورود پیدا می‌کنند و اقدمات قانونی را انجام خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: خام‌فروشی مواد معدنی یکی از مشکلات جدی در استان است بعنوان مثال زغال سنگ در گلستان استخراج می‌شود اما برای فرآوری به استان‌های دیگر منتقل می‌شود، از این رو اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان از سرمایه‌گذاری‌ در حوزه فرآوری مواد معدنی حمایت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز