خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

با نزدیکتر شدن به اسفند، تنور انتخابات در ارومیه در حال داغ شدن است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۲۷۱

با نزدیک شدن به زمان شروع تبلیغات رسمی در کنار فعالیت های انتخاباتی جریان‌ها، احزاب و هواداران کاندیداها به ویژه در رسانه‌ها و فضای مجازی، لحظه شماری برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ارومیه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمتر از ۲۵ روز به یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای کشور یعنی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده و در این فاصله تنور انتخابات در ارومیه رفته رفته داغ‌تر شده و شور و حال انتخاباتی در آن هر لحظه در حال بالا رفتن است.

با توجه به گسترش دسترسی به اینترنت و فضای مجازی و عمومیت یافتن آن، علاوه بر دنیای حقیقی و محافل عمومی این روزها این فضا نیز در ارومیه متاثر از رخداد انتخابات است.

برخلاف دوره‌های قبل که تبلیغات کاغذی کاندیداها به عنوان یکی از فعالیت‌های تبلیغی مهم مطرح بود به نظر می‌رسد در این دوره تمرکز اصلی نامزدها برای معرفی و تبلیغ خود به فضای مجازی گره خورده باشد.

ستادها و هواداران نامزدهای تایید صلاحیت شده در ارومیه از مدتی قبل و پیش از شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی در شبکه‌های مجازی اقدام به راه اندازی کانال و گروه کرده‌اند و از ظرفیت این فضاها برای معرفی و تبلیغ کاندیدای مورد نظر استفاده می‌کنند.

این کانال‌ها به تریبونی برای بیان وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی نامزدها و بحث و گفت و گو در مورد برنامه‌های آن‌ها تبدیل شده‌اند.

انتخابات تقریبا در بیشتر گروه‌ها و کانال‌های مرتبط با اطلاع‌رسانی در ارومیه به بحث و موضوع اصلی تبدیل شده است.

موضوع رد و تایید صلاحیت چهره‌های سیاسی از بحث‌های داغ و پرحاشیه‌ای است که در برخی گروه‌های شبکه‌های مجازی در ارومیه انجام می‌شود.

مانند هر دوره دیگر متاسفانه بخشی از فعالیت‌های انتخاباتی به جای معرفی توانمندی‌ها و برنامه‌های کاندیداها به تخریب و طرح اتهام علیه رقبا توسط افراد نزدیک به نامزدها و هواداران آن در فضای مجازی محدود شده که از مصادیق تخلفات انتخاباتی بوده و نهادهای نظارتی باید به آن‌ها رسیدگی کنند.

جلسات زودرس انتخاباتی در ارومیه

بازار برگزاری جلسات انتخاباتی زودرس در ارومیه نیز داغ است و برخی کاندیداها از هر دو جناح یاد شده با حضور در برنامه‌هایی با عناوینی مختلف که به جهت تخلف بودن تبلیغات زود هنگام به شکل غیررسمی برگزار می‌شوند و همچنین در دیدار با گروه‌ها و اقشار مختلف به بیان برنامه‌ها و شعارهای خود می‌پردازند و اعضای ستادهای تبلیغاتی‌شان صحبت‌های آنان را در فضای مجازی در بوق و کرنا می‌کنند.

گاهی اوقات در صحبت‌های این کاندیدها، سخنانی علیه رقبا نیز مطرح می‌شود که با واکنش طرف‌های مقابل همراه است.

در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رسانه‌ها اعم از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و نشریات نیز به تکاپو افتاده‌اند و به تولید محتوا در زمینه این رخداد شامل خبر، گزارش، تحلیل، میز گرد و دعوت و گفت و گو با نامزدها و… می‌پردازند.

بازار داغ آگهی نامزدها در آستانه انتخابات

در این بین بازار تبلیغات و آگهی بعضی از کاندیداها در برخی رسانه‌ها به ویژه نشریات داغ است و شعارهای انتخاباتی آن‌ها با رنگ و لعاب زیاد به عنوان تیتر اول این نشریات نقش بسته است.

فارغ از نگاه‌های جناحی و سیاسی و تبلیغات زودهنگام که منشاء رسیدگی به آن برعهده دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان است، این اقدامات به گرم شدن تنور انتخابات در ارومیه کمک کرده است.

تکاپوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نیز در خصوص معرفی نامزدهای مورد نظر خود جالب توجه است.

رویش جریان‌های سیاسی جدید و اعلام موجودیت آن‌ها در آستانه انتخابات نیز یکی از رخدادهای جالب توجه در ارومیه است که البته چیز تازه و جدیدی نبوده و در انتخابات قبلی نیز سابقه داشته است.

برخی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی با برگزاری نشست‌های خبری اقدام به معرفی نامزدهای مورد حمایت خود کرده‌اند و در همین ارتباط تکلیف جریان‌های اصولگرایی در ارومیه و نامزدهای آن‌ها مشخص و نهایی شده اما این در حالی است که جریان رقیب یعنی اصلاح طلبان در ارومیه هنوز به گزینه‌های واحدی دست نیافته‌اند و با توجه به شرایط موجود و انشعاب و چند شاخه شدن این جریان احتمالا با ۲ یا چند لیست پا به عرصه انتخابات بگذارند.

البته تجربه نشان داده که تا لخظه آخر چیزی مشخص نخواهد بود و احتمال اینکه معادلات در روزهای پایانی بهم خورده و این جریان با معرفی یک لیست واحد در انتخابات شرکت کند را نیز نباید از نظر دور داشت.

جمعی از نامزدهای انتخابات نیز خود را وابسته به گروه‌های اصولگرا و اصلاح طلب نمی‌دانند و به اصطلاح به عنوان نامزدهای مستقل پا در عرصه انتخابات گذاشته‌اند که البته سابقه رای آوری نیز داشته و دعواها و اختلافات درون حزبی در جریان‌های سیاسی را به سود خود می‌دانند.

برخی از مسوولان نیز در سخنرانی‌های مختلف خود از مردم برای حضور گسترده و با شکوه در انتخابات دعوت کرده‌اند و در همه برنامه‌هایی که حضور دارند از تریبون‌های موجود برای دعوت مردم به مشارکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای استفاده می‌کنند.

رقابت ۳۱ داوطلب برای هر کرسی انتخابات مجلس در آذربایجان غربی

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، در امنیت کامل و یک فضای رقابتی اندیشیده شده است.

معتمدیان، با اشاره به اینکه رقابت انتخابات در آذربایجان غربی برای ۱۲ کرسی مجلس شورای اسلامی و ۳ کرسی مجلس خبرگان رهبری خواهد بود، افزود: برای تسهیل مشارکت مردم در انتخابات، صندوق‌های رای در استان ۱۰ درصد افزایش یافته و ۲ هزار و ۳۰۲ شعبه اخذ رای پیش بینی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۳ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی انتخابات در شعب اخذ رای استان ایفای نقش می‌کنند، خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز به عنوان عوامل هیئت‌های بازرسی، بر روند برگزاری انتخابات در آذربایجان غربی نظارت خواهند کرد.

استاندار آذربایجان غربی به ثبت نام ۸۶۵ نفر به عنوان داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان نیز اشاره کرده و افزود: از این تعداد، ۳۶۵ داوطلب تا به امروز تائید صلاحیت شده و به صورت میانگین، ۳۱ داوطلب برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی در استان به رقابت می‌پردازند.

معتمدیان همچنین از تائید صلاحیت ۳ داوطلب انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان غربی خبر داده و اضافه کرد: امیدواریم با افزایش تعداد صلاحیت ها، فضای رقابتی بیشتر برای حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به تدوین طرح تامین امنیت برگزاری انتخابات در استان، افزود: با تامین امنیت کامل در ۲۰ شهرستان، ۴۶ بخش، ۴۸ شهر و ۲ هزار و ۳۰۰ روستا، انتخابات باشکوهی در آذربایجان غربی برگزار خواهد شد.

۲ هزار ۳۰۲ صندوق اخذ رأی در آذربایجان غربی پیش بینی شد

رضا ابراهیمی، رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی، با اشاره به آمادگی استان برای برگزاری انتخابات سالم، باشکوه و قانونمند گفت: برای روز انتخابات ۱۱ اسفند ماه سالجاری ۲ هزار ۳۰۲ صندوق اخذ رأی در سطح آذربایجان غربی پیش بینی شده است.

ابراهیمی از فعالیت ۲ هزار ۳۰۲ صندوق اخذ رأی در سطح آذربایجان غربی در روز انتخابات خبر داد و اظهار کرد: با توجه به حضور اقلیت‌های مذهبی و دریافت آرای آنان، ۷ صندوق نیز برای اقلیت‌های دینی در شهرستان‌های سلماس و ارومیه در روز انتخابات در نظر گفته شده است.

وی با بیان اینکه داوطلبان تأیید صلاحیت شده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان با تاییدهای جدید صورت گرفته به ۳۶۵ نفر افزایش یافته است، گفت: در آمار جدیدی که از سوی شورای نگهبان در خصوص تأیید صلاحیت‌ها صادر شده، ۱۷ نفر دیگر به جمع تأیید صلاحیت شده‌ها در شهرستان‌های مختلف استان اضافه شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه امسال برای شرکت در انتخابات ۱۱ اسفند، صرفاً شناسنامه مدرک هویتی برای رأی دادن نیست و پنج سند هویتی برای افراد واجد شرایط رأی تعیین شده است، افزود: با توجه به فرایند جدید انتخابات، شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک بار با ارائه یکی از پنج مدارک هویتی خود شامل شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و پایان خدمت در رأی گیری شرکت کند و این مدارک هویتی از طریق دستگاه احراز هویت مستقر در شعب اخذ رأی تأیید و ثبت می‌شود.

به گزارش ایلنا، بنا به اعلام ستاد انتخابات استان تایید صلاحیت برخی چهره‌های ثبت نام کرده از سوی شورای نگهبان که قرار است روز ۱۹ بهمن ماه از سوی فرمانداران اعلام شوددر روزهای اخیر، آمار نهایی اسامی نامزدها در ارومیه دستخوش تغییر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز