خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی البرز:

البرز در رتبه 8 کشور از نظر شاخص پاسخگویی به موقع صدور مجوز کسب و کار قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۰۸۹

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز ضمن ارائه گزارش عملکرد 9 ماهه سال 1402 اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز درحوزه صدور مجوزهای کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزها گفت: استان البرز در رتبه 8 کشور از نظر شاخص پاسخگویی به موقع صدور مجوزها قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از البرز، حسین جلیل پیران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، بستری اینترنتی تحت مدیریت دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار است که برای همه کسب وکارهای موجود در کشور، شرایط، مدارک، مجوزهای پیش‌نیاز، هزینه و زمان صدور مجوز را شفاف و قابل فهم ارائه می کند. این درگاه، تنها مرجع رسمی اعلام شرایط صدور مجوزهای کسب و کار و معرفی مرجع قانونی صادرکننده همه مجوزهای کسب وکارها در کشور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: هدف اصلی درگاه ملی مجوزها این است که هرکس، بتواند به‌راحتی کسب‌وکارش را ثبت کند و با داشتن مجوز، رسمی و قانونی کار کرده تا از منافع رسمی کارکردن مثل داشتن فاکتور و برند، گرفتن وام و شریک، فروش به دولت و شرکت‌های بزرگ، شرکت در نمایشگاه و... استفاده کند و روز به روز بزرگتر و موفق تر شود.

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز درخصوص حقوق شهروندان و تکالیف دستگاه های اجرایی درباره مجوزهای کسب و کار بیان کرد: هر ایرانی حق دارد از شرایط، مدارک، هزینه و زمان لازم برای دریافت مجوز کسب وکار مورد نظرش مطلع شود و بدون مراجعه حضوری و بطور کاملا الکترونیکی از طریق درگاه ملی مجوزها، مجوز مورد نظرش را درخواست و در زمان تعیین شده آن را دریافت کند. همچنین ادارات صادرکننده مجوز، مکلفند همه استعلامهای لازم برای صدور مجوز موردنیاز هر ایرانی را پیگیری و دریافت کنند.

وی تاکید کرد : هر متقاضی واجدشرایط دریافت یک مجوز، اگر به هر دلیلی در زمان معین شده مجوز درخواستی اش صادرنشد، حق دارد از صادرکننده مجوز ، شکایت کند و درگاه ملی مجوزها موظف است این نوع شکایتها را تا صدور مجوز، پیگیری کند.

جلیل پیران، به تکالیف قانونی دستگاه های اجرایی درباره مجوزهای کسب و کار اشاره کرد و افزود: شرایط و مدارک، زمان، مرجع و هزینه صدور مجوز همه کسب وکارها باید صریح و شفاف شود و در درگاه ملی مجوزها  در معرض دید همگان قرارگیرد و هر صادرکننده مجوز کسب وکار، باید آنها را عینا در درگاه تخصصی مجوزهای خود قرار دهد و هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد برای صدور مجوز، رأسا از متقاضیان ثبت نام کند بلکه باید برای متقاضیان ثبت نام و ارجاع شده از درگاه ملی مجوزها، طی فرایند و در زمان معین شده برای هر کسب وکار، الکترونیکی مجوز صادر کند.  

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز با بیان اینکه مردم برای دریافت مجوز کسب و کار فقط به درگاه ملی مجوزها با آدرس mojavez.ir بدون نیاز به ثبت کاغذی و مراجعه حضوری،  می توانند اقدام کنند؛ گفت: هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد برای صدور مجوز از متقاضیان مدرک کاغذی دریافت کند . دریافت مدارک و صدور مجوز باید بصورت کاملا الکترونیکی و غیرحضوری باشد و هر مجوز طبق دستورالعمل هیات مقررات زدایی ، واجد یک شناسه یکتا باشد. همچنین گرفتن استعلام از سایر دستگاه ها به عهده دستگاه اصلی صادرکننده مجوز است. دستگاه صادرکننده هر مجوز باید مدارک لازم برای اخذ هر استعلام را مانند دیگر مدارک لازم، در درگاه تخصصی خود از متقاضی دریافت و مجوز را در زمان معین ، شامل زمان اخذ استعلامها صادر کند.

وی درخصوص اینکه چه اقداماتی در راستای بهبود نظام مجوزدهی در استان البرز بعمل آمده است، افزود: تشکیل قرارگاه اصلاح فرآیند ساختار اداری برای بهبود عملکرد  اقتصادی و ارائه خدمات مطلوب دستگاه های اجرایی به شهروندان و فعالان اقتصادی استان و ایجاد 9 کمیته تخصصی با هدف اطلاع رسانی و تسریع در انجام مراحل ثبت و صدور مجوزهای کسب و کار و نیز اجرای پویش تبلیغاتی-فرهنگی رویداد صدور  برخط مجوزها از طریق اطلاع رسانی در فضای مجازی، مصاحبه تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات محیطی، تریبون استدیوی تخصصی اتاق بازرگانی، پخش کلیپ‌ها و تیزرها در سیمای استان از جمله اقداماتی است که در سطح استان البرز از ابتدای استقرار درگاه مذکور تاکنون انجام شده است.

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز از ارتقای 10 پله ای جایگاه استان  و قرارگیری در رتبه 8 کشور از نظر شاخص پاسخگویی به موقع صدور مجوزها خبر داد و بیان کرد: بیش از 68 هزار درخواست صدور مجوز در استان البرز در درگاه ثبت شده و بالغ بر 32 هزار مجوز در این استان بصورت برخط بدون حضور، بدون کاغذ صادر گردیده است.

وی نسبت مجوزهای صادره به کل درخواستها را1/48 درصد و شاخص پاسخگویی به موقع درخواستهای صدور مجوز  را برابر 94 درصد اعلام کرد.

جلیل پیران درخصوص توزیع جنسیتی درخواستها در استان البرز گفت:8/50درصد از درخواست مجوزهای کسب و کار در استان البرز به مردان و 2/49 درصد به زنان اختصاص دارد و درخواست مجوز زنان،  نزدیک به 58 درصد در حوزه کسب و کارهای خانگی ، 10 درصد در حوزه مشاغل صنفی و 32 درصد درخواست های زنان در سایر حوزه های کسب و کار می باشد.همچنین درخواست مجوزهای کسب و کار توسط مردان استان در حدود 25 درصد در حوزه صنفی و 17 درصد در حوزه مشاغل خانگی و سایر مجوزهای کسب و کار58 درصد از درخواست مردان در استان را تشکیل  می دهد.

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز ضمن تشکر از همکاری و مساعدت استانداری و سایر دستگاه های اجرایی استان البرز ، بیشترین تعداد درخواستهای صدور مجوز در این استان را  به ترتیب متعلق به اتاق اصناف با سهم 36 درصد  از کل درخواستها و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی 20درصد  عنوان کرد و افزود:ادارات کل  صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی به ترتیب سهم 3/11، 6 و 3/5درصدی درخواستهای استان را به خود اختصاص داده اند.

وی در زمینه رتبه بندی دستگاه های استان البرز در شاخص پاسخگویی به موقع گفت: اتاق اصناف ، ادارات کل راه و شهرسازی، ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شاخص پاسخگویی به موقع در رتبه های اول قرار گرفته اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز