خبرگزاری کار ایران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز:

​برای معاینه فنی خودرو ۵۰ درصد تخفیف بگیرید

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۵۱۲

همزمان با آغاز هفته حمل و نقل و اجرای طرح محدوده کم آلاینده (LEZ) ، با هدف کاهش آلایندگی هوا ، از روز دوشنبه ۲۷ تا روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه معاینه فنی خودرو‌ها در شیراز با تخفیف ۵۰ درصدی انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز  گفت: داشتن شهری زیبا و بدور از آلایندگی نیازمند ایجاد محدودیت‌هایی هست که از انتشار مواد آلاینده و گازهای سمی و خطرناک جلوگیری کند. در حالیکه شهرها ناچار به طی مسیر توسعه هستند و روند شهرنشینی سرعت بیشتری به خود می‌گیرد؛ اعمال محدودیت‌هایی جهت کاهش هر نوع آلایندگی در زیستِ شهری اجتناب ناپذیر است.  

هادی شه دوست شیرازی افزود: هوای پاکی که این روزها در شیراز زبان‌زد همگان است، پایدار نخواهد بود مگر اینکه محدودیت‌هایی را برای عناصر موثر در آلودگی هوا اعمال کنیم؛ بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته بیشتر از 80 درصد الایندگی هوای شهرها به ویژه در مناطق مرکزی آنها، ناشی از تردد منابع متحرک آلاینده یا همان خودروهاست.

وی ادامه داد: بنابراین تردد خودروهای مختلف از سواری شخصی گرفته تا وسایل مسافرکش عمومی و حمل بار و نیز موتور سیکلت‌های بنزینی مهمترین عاملی است که هوای پاک شهرها را هدف قرار داده و اگر این نوع تردد به هر ترتیبی محدود نشود، آلودگی هوایی که امروز دامن‌گیر اکثر کلانشهرهای کشور است، بزودی هوای شیراز را در بر خواهد گرفت. 

این مقام مسئول افزود: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در راستای سیاست‌های زیست محیطی بزودی بخش از مناطق مرکزی شهر را به عنوان محدوده قرمز کم آلاینده Low Emission Zone که به اختصار "محدوده LEZ کم آلاینده" نامیده می‌شود، معرفی می‌کند که تردد وسایل نقلیه در آن تابع برخی شرایط خاص خواهد بود.  

این محدوده در شیراز از جنوب به بلوار سیبویه، از شمال به بلوار فردوسی، از شرق به بلوار زینبیه و از غرب به خیابان عفیف آباد ختم می شود.

شه دوست شیرازی ادامه داد: این طرح که برای کنترل وکاهش آلودگی هوا، ناشی از تردد انواع خودروها به اجرا در می‌آید، از سال ۲۰۰۸در اروپا طراحی و اجرا شده و مقرراتی را برای تردد انواع خودروها بر اساس میزان آلاینده‌های مجاز منطبق با استانداردهای جهانی محیط زیست اعمال می‌کند و به موجب آن تردد خودروهای موثر در چرخه ترافیک شهری بر مبنای میزان آلایندگی آنها و به نسبت شرایط آلودگی هوا محدود خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در توضیح بیشتر طرح lez عنوان کرد:  خودروهای با سن بیشتر از پنج سال و خودروهای  فرسوده و کاربراتوری که توان اخذ معاینه فنی را ندارند در این طرح امکان تردد در محدوده کم آلاینده Lez را نخواهند داشت و در صورت تردد توسط پلیس اعمال قانون می شوند.

شه دوست شیرازی تصریح کرد: علاوه بر این تردد خودروهای حمل بار شهری نیز شامل محدودیت‌هایی در محدوده قرمز خواهد شد و همزمان با طرح محدوده کم آلاینده، طرح تردد مکانی- زمانی این نوع وسایل نقلیه نیز اجرا می‌شود.

وی گفت: در این طرح نیز با رنگ‌بندی مناطق شهری، شرط ورود و خروج خودروهای باری به محدوده قرمز (هسته مرکزی و پرتردد شهر)، ساماندهی این خودروها و دریافت پروانه فعالیت و اشتغال از شهرداری شیراز خواهد بود.

شه دوست افزود: اگر خودروهای حمل بار فاقد مجوز کار یا بار برگ(بارنامه) یا معاینه فنی باشد،  مجوز تردد در این محدوده را ندارد و در صورت تردد در محدوده قرمز شامل جریمه خواهند شد.  

وی گفت: مدیریت کنترل ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با نصب سامانه‌های هوشمند پلاک خوان مبتنی بر دانش بومی پردازش تصویری و هوش مصنوعی در ورودی و خروجی‌های منطقه قرمز یا همان محدوده کم آلاینده‌ی LEZ وظیفه نظارت بر تردد وسایل نقلیه در محدوده قرمز را برعهده دارد و برای خودروهایی که فاقد شرایط تردد در منطقه قرمز باشند، از طریق همین سامانه‌های هوشمند نظارت ترافیکی به صورت پیامکی قبض جریمه صادر خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به تخفیف ۵۰ درصدی شش مرکز  معاینه فنی همزمان با آغاز هفته حمل و نقل و به منظور تشویق دارندگان وسایل نقلیه به رفع نواقص خودرو بیان کرد:  خدمات معاینه فنی در مراکز معاینه فنی خودرو شهر شیراز از روز ‌دوشنبه مورخ ۲۷ تا روز چهارشنبه مورخ ۲۹ آذر ماه بصورت نیم بهاء با ۵۰ درصدتخفیف انجام می شود که شهروندان گرانقدر می توانند جهت استفاده از تخفیف مذکور ،  در روزهای اعلام شده جهت بازدید فنی به مراکز مشروحه زیر مراجعه نمایند .

_ مرکز معاینه فنی شماره یک: خیابان ساحلی شرقی جنب حوزه نظام وظیفه

_ مرکز معاینه فنی شماره دو: بلوار امیر کبیر جنب پایانه مسافربری امیر کبیر

_ مرکز معاینه فنی شماره سه: بلوار امیر کبیر _ خیابان فاخته ( ورودی کارخانه سیمان فارس)

_ مرکز معاینه فنی شماره چهار: بلوار آیت الله علوی (بزرگراه شیراز به سپیدان، گویم) _ جنب پمپ بنزین خلیج فارس

_ مرکز معاینه فنی شماره پنج :بلوار خلیج فارس ( بلوار پل فسا _ وزیر آباد ) جنب پمپ بنزین نیکان

_ مرکز معاینه فنی شماره شش : کمربندی جنوبی  _ روبروی کوشک میدان _ جنب نمایندگی سایپا فتوحی

روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز