خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا به بهانه ۱۲ آذر روز معلولان؛

توانمندی‌هایی که در انزوا خاک می‌خورند/مشکلات معلولان با شعار حل نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۸۳۸

معلولان شگفتانه‌هایی در انزوا هستند که با تلاش های شان معنای مجسّم اراده‌اند آن هم در موقعیتی که انگشت شمار باورشان می‌کنند، ولی آنها با غلبه بر غم ها و محدودیت های شان نه از حرکت ایستادند و‌ نه توجهی به نگاه نامهربان آدم های حوالی زندگی شان کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افرادی که با همه رنج‌ ها و ملامت های جسمی، صبورانه راه های نرفته را با همه سختی هایش به جان می خرند تا به هدف شان برسد.

حالا همین افراد که عریانی نگاه‌های جامعه به توانمندی‌‌شان هیچ‌گاه نتوانست ذره‌‌ای در اراده‌‌شان اثر گذار باشد پس از پیمودن مسیر سخت رسیدن به آرزوهای‌شان معتقدند که لازمه استفاده از ظرفیت‌هایش برنامه‌ریزی درست و انجام اقدامات موثر و کارگشا توسط متولیّان است.

معلولان، معنای مجسّم اراده

حالا یکی از همین شگفتانه‌ها از ورای همه تبعیض‌ها و غم های مبتلا به آن همچون جوانه‌ای بر درختی نشسته که تیغ تیز سرما هم نتوانست جلوی رشدش را بگیرد.

مریم گرچه در ظاهر سکوت اختیار کرده و اسیر صندلی چرخدار است اما بسیاری از اوقات برای بروز هیجانات درونش با واژه‌هایی مبهم، صدایش را به گوش خدا می رساند، دختری که با همین نقص جسمانی‌اش به همگان ثابت کرد که خواستن توانستن است. وی حالا کارشناسی ارشد مدیریت دارد و در کنارش شوق نوشتن داستان های کوتاه یک لحظه رهایش نمی‌کند.

عصای سفید و خیابان سیاه دقایقی پلکهایم بر روی هم محکم فشار می‌دهم  تا حتی کورسویی از نور را هم نبینم. 

تعریفی جز سیاهی نیست و انگار تصویر خیابان ها برای همیشه در ذهنم قطع می‌شود. 

به طرز عجیبی همه شهر مخوف می‌شود و حالا قدم به قدم متوجه موانع می‌شوم، موانعی که از پشت پلکهایم دنیای سخت ندیدن را تداعی می‌کند. 

میخواهم برای یکبار که شده رنج عصا به دستی زهرا را تجربه و دنیا را از دریچه نگاه به ظاهر سیاهش ببینم. 

او یکی از صدها روشندل شیراز است که تمام وجودش  از صداهای زیر و بم لبریز است. 

او و یکی از خواهران و برادرانش نابینای مطلق به دنیا آمدند تا به خیل جمعیت  150 هزار نفری معلولان استان فارس بپیوندند. 

دنیای عصای سفید آن هم زیر چتر سیاه خیابان را تنها کسی می تواند درک کند که با همین عصای چند تکه، قد بکشد و روی پاهایش بایستد.  

تاب آوری ام به صفر می رسد چشمانم بین دیدن و ندیدن با دنیای تاریک و روشن در تلاقی است و تنها چیزی که ندیدن های حوالی ام را تا به ابد به ذهنم به یادگار می‌گذارد، رنج ناهمواری مسیرهایی است که موانع آن بر ماندن اجباری در خانه به جای قدم زدن در حوالی خیابان ها می افزاید. 

توانمندی‌هایی که در انزوا خاک می‌خورند/مشکلات معلولان با شعار حل نمی‌شود

شگفتانه هایی در انزوا

پشتکار معلولان برای رسیدن به اهداف شان بر هیچکس پوشیده نیست، چرا که آنها ثابت کرده‌اند که شگفتانه هایی در انزوا هستند که بیش از سایر افراد جامعه برای رسیدن به آمال و آرزوهای شان تلاش کرده‌اند و جنگیده‌اند‌.

شوربختانه بدلیل‌ بی توجهی به توانمندی های معلولان می‌بینیم که تلاش های این دسته از افراد خاک می‌خورد، ظرفیت هایی که بر ضرورت دیده شدن آنان با نگاهی نو توسط جامعه می افزاید، همانگونه که رهبر انقلاب تاکید کرده اند که باید برای یک فرد معلول زمینه‌ای فراهم کنیم تا غیر از معلولیت خود، رنج دیگری نداشته باشد.

 مشکلات معلولین با شعار حل نمی‌شود

در همین رابطه رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولان فارس ضمن گرامیداشت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان در گفت و گو با ایلنا اظهار کرد: بسیاری از مسئولین در رابطه با مسایل معلولین دچار شعار زدگی شده و عمدتاً هم این شعارها را فقط در روز جهانی معلولان یا هفته بهزیستی  یا روز نابینایان و.... دائماً تکرار می‌کنند. 

سعید فانی با اشاره به اینکه شعار مسئولان هیچگونه کارایی در حل مشکلات معلولان ندارد، تاکید کرد: مسئولین می‌بایست در ارتباط با حل مشکلات معلولین عزم و اراده کافی داشته و در عمل نشان دهند.

 تضییع حقوق شهروندی معلولان با اجرایی نشدن قانون جامع حمایت از معلولان 

وی با یادآوری اینکه از تصویب قانون جامع حمایت از معلولان نزدیک به ۲۰ سال است که می‌گذرد، تصریح کرد: قانون جامع حمایت از معلولان از زمان تصویب تا به امروز بصورت کامل و جامع اجرا نشده و به نظر می رسد که علت عدم اجرای این قانون نبود ضمانت اجرایی لازم و اعتبارات مربوطه است.

فانی خواستار توجه ویژه مسئولان به قانون جامع حمایت از معلولان شد و گفت: عدم‌اجرای قانون جامع حمایت از معلولان باعث شده  تا حق بسیاری از معلولین در زمینه های مختلف بخصوص در زمینه حقوق شهروندی تضییع شود. 

اقدامات انجام‌شده در حوزه مناسب سازی محیط کافی نیست

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس با بیان اینکه موضوع مناسب سازی محیط که در ماده ۲ قانون جامع حمایت از معلولان به صراحت به آن اشاره شده، جزو مواردی است که بصورت کامل انجام‌ نشده هر چند در این‌خصوص اقداماتی توسط دستگاه های متبوع خصوصاً شهرداری ها انجام شده اما این اقدامات کافی نیست و نتوانسته مشکلات افراد دارای معلولیت و حضور این افراد در جامعه را تسهیل کند. 

او ادامه داد: موارد دیگری از این قانون در زمینه آموزش رایگان تحصیلات، تجهیزات، مسکن و معیشت و همچنین بیمه معلولان هم آنگونه که باید انجام نمی شود. 

فانی افزود: شهریه دانشجویان معلول هم برخی اوقات پس از سه ترم تاخیر پرداخت می شود که همین موضوع باعث شده تا دانشجویان معلول با مشکلاتی در ابتدای ترم مواجه شوند.

دستیار ویژه استاندار فارس در امور معلولین بی کیفیت بودن لوازم و تجهیزلت توانبخشی،  نبود پوشش های بیمه ای، و کمبود ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری را از دیگر مصائب معلولان استان فارس برشمرد و بیان کرد: نه صنعت ریلی و نه هواپیمایی خصوصی به جز یکی یکی از ایرلاین های دولتی،  زیر بار اجرای قانون جامع حمایت از معلولان برای اجرایی شدن نیم بها شدن بلیط  حمل و نقل نرفته اند و ناوگان زمینی نیز به هیچ وجه برای تردد معلولان مناسب سازی نشده است. 

توانمندی‌هایی که در انزوا خاک می‌خورند/مشکلات معلولان با شعار حل نمی‌شود

لزوم‌افزایش خودروهای مناسب سازی شده معلولان در شیراز

 رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس ضمن انتقاد از کمبود خودروی  وَن  مناسب شده برای حمل و‌نقل معلولان کلانشهر شیراز گفت: ۵ دستگاه خودروی ون جوابگوی جمعیت ۵۰ هزار نفری جمعیت معلولان شیراز نیست و باید این رقم به ۵۰ دستگاه افزایش پیدا کند. 

فانی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه معلولان  شاهد بوده ایم اما این اقدامات مناسب و متناسب با نیاز  و مشکلات معلولان نبوده و نیست.

او گفت:  اشتغال، ازدواج، مسکن و معیشت معلولین جز مسایلی است که هنوز حل نشده و مبلغی که بعنوان مستمری به معلولان تعلق می‌گیرد جوابگوی حتی یک هفته نیازهای این افراد نمی‌دهد، با عین حالی که افراد دارای معلولیت هزینه های مضاعفی به نسبت افراد دیگر جامعه دارند و  می بایست این مستمری مطابق با تورم اقتصادی کشور باشد. 

دستیار ویژه استاندار فارس با ذکر این نکته که برخی از مدیران دستگاههای اجرایی استان گوش شنوایی برای شنیدن مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت ندارند، عنوان کرد: همین نایده گرفتن ها باعث آزار معلولین شده است.‌

فانی یادآور شد: کسب نشان های متعدد طلای جهانی در عرصه های  مختلف علمی ، فرهنگی و ورزشی خصوصاً مسابقات پارآسیایی و پارا المپیک  توسط ورزشکاران معلول نشان داده است که این دسته افراد به رغم محدودیت ها سرآمد هستند.

به گزارش ایلنا، در استان فارس 150 هزار نفر از افراد دارای معلولیت در بهزیستی فارس تحت پوشش هستند که بیشترین آنها معلولین جسمی حرکتی بوده و معلولان شنوایی، ذهنی، بینایی و بیماران روانی مزمن نیز به ترتیب جزو دیگر افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی در این استان هستند.

در این میان، ۹ مرکز شبانه روزی سالمندان، ۳ مرکز جسمی حرکتی، ۹ مرکز بیماران روانی. مزمن و ۳۴ مرکز معلولین ذهنی شبانه روزی در فارس فعال است.

گزارش: آمنه سپهر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز