خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

کم مهری مسئولان به بافندگان فرش عشایری فارس

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۷۵۵

بخش زیادی از مشکل بیکاری استان با تمرکز بر صنعت فرش حل می‌شود

عضو کارگروه فرش استان فارس گفت: فرش عشایری فارس جزء چهار برتر فرش دنیا محسوب می‌شود که با وجود داشتن بیش از 70 هزار بافنده تنها ۱۰ هزار نفر در این حرفه مشغول به فعال هستند.

علی ‌اصغر مصطفوی در  گفت و گو با ایلنا عنوان کرد: فرش عشایری و قشقایی فارس از دیرباز زبان زد عام و خاص بوده است اما به دلیل کم مهری مسئولان فارس و کشور بافندگان کمتر فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش بانو بافت ایلات پارس در قالب یک تعاونی بیش از دو سال است که در فارس شکل گرفته و موجب شده است تا نگاه‌ها به سمت فرش عشایری، قشقایی و خمسه فارس جلب شود.

مصطفوی با اشاره به اینکه این مجموعه بیش از هزار بافنده دارد، یادآور شد: اکثر بافندگان زنان‌ سرپرست، بی سرپرست و بدسرپرست تشکیل داده‌اند و تلاش می‌کنند تا کانون خانواده را گرم نگه دارند تا فرزندانشان درگیر آسیب‌های اجتماعی نشوند.

وی همچنین فرش بافی را یکی از سخت ترین مشاغل دنیا ذکر و خاطرنشان کرد: تنها استانی که در کشور همه بافنده‌های آن زن هستند، فارس است و به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، مردان در فارس علاقه‌ای به بافندگی ندارند.

عضو کارگروه فرش استان فارس گفت: مجموعه زنجیره بانو بافت ایلات پارس دو کارگاه بافندگی فرش دستبافت در شیراز و  دانشگاه آزاد اسلامی را‌ه‌اندازی کرده است.

به گفته مصطفوی بخش زیادی از مشکل بیکاری فارس با تمرکز بر صنعت فرش حل می‌شود.

کم مهری مسئولان به بافندگان فرش عشایری فارس

وی  با ابراز تاسف از اینکه مردم هنوز تفاوت فرش ماشینی و دستبافت را نمی‌دانند و این به دلیل عدم توجه مسئولان ما به این هنر ویژه و زیبا است؛ تصریح کرد: فرش به سه دسته گبه، ریزبافت و مرینوس تقسیم می‌شود و در بین آن‌ها فرش گبه به دلیل راحتی بافنده‌ها بیش از ۵۰ الی ۶۰ هزار متر در فارس تولید کرد و فرش ریزبافت بیش از ۴ الی ۵ هزار متر می‌توان تولید کرد و فرش مرینوس زیر هزار متر در فارس تولید کرد.

این عضو کارگروه فرش استان فارس تأکید کرد: فرش فارس باید به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس بپیوندد و اتحادیه فرش هم در بحث تجارت این کالا، همکاری لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود صنعت فرش گفت: یکی تعهدات ارزی است و هنرمندی که می‌خواهد از فارس فرش صادر کند باید ارز را تا یک ماه به بانک بازگرداند که مقرون به صرفه نیست، چرا که پروسه صادرات فرش زمان‌بر است اما بانک مرکزی در مدت زمان کوتاهی تامین ارزی را مطالبه می‌کند.

مصطفوی افزود: یکی از معضلاتی که در حوزه فرش دستبافت وجود دارد این است که میانگین سنی بافندگان آن به دلیل برخوردهایی که انجام شده و مشکلاتی که وجود دارد، بالاست و قشر جوان علاقه‌ای به فرش بافی ندارد.

وی بیان کرد: البته نبود بیمه خود دلیل دیگری است که قشر جوان به هنر فرش بافی نمی‌آورد.

مصطفوی گفت: امکان رانت و فساد در این صنعت کمتر از دیگر حرفه‌هاست و صنعت فرش فارس با دلیل ظرفیت‌های بالایی که قابلیت جهانی دارد، می‌تواند مستقل از کشور عمل کند.

وی افزود: حوزه فرش دستبافت در عین حالی که پرچالش است، بسیار هم درآمدزا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز