خبرگزاری کار ایران

یک مسئول:

نخستین شتابدهنده توان بالای کشور در قزوین به بهره‌برداری می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۸۸۲

مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نخستین شتابدهنده توان بالا (ELV) با هدف ارتقا و به روزرسانی صنایع پلیمر، سیم و کابل کشور در مرکز پرتودهی صنعتی قزوین به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، سیدقاسم بی‌نیاز با بیان اینکه مرکز پرتودهی صنعتی قزوین در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار احداث شده است، اظهار کرد: پرتودهی مواد و محصولات پلیمری، استریلیزاسیون محصولات یک‌ بار مصرف پزشکی، میکروب‌زدایی و از بین بردن آفات انبارمانی مواد غذایی، انجام آزمون‌های پلیمری به‌ منظور بررسی خواص و کنترل کیفی مواد و تعیین بار میکروبی مواد غذایی قبل و بعد از پرتودهی از جمله مهمترین خدمات و فعالیت‌های این مجموعه به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در این دوره از مدیریت سازمان انرژی اتمی ایران و به دلیل وجود کارخانه‌های بزرگ تولید سیم و کابل در کشور تصمیم به احداث مرکز پرتودهی صنعتی در استان قزوین گرفته شد تا با استفاده از شتابدهنده الکترون جدید بتوان گامی در زمینه ارتقای کیفیت صنعت پلیمر کشور برداشت.

مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه افزایش کیفیت محصولات پلیمری کشور با استفاده از پرتوها، امری بسیار مهم و راهبردی به شمار می‌آید و در تولید محصولات سیم و کابل، کشور را از تولیدات خارجی بی نیاز می کند، تاکید کرد: در همین راستا و همزمان با سفر قریب الوقوع معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به استان قزوین، نخستین دستگاه شتابدهنده الکترون توان بالا (ELV) در مرکز پرتودهی صنعتی این استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ساختمان محل قرار گیری این سامانه در مدت‌ زمانی کمتر از ۶ ماه برای بهره‌برداری آماده شده است، تصریح کرد: در همین چارچوب برنامه تجهیز یک آزمایشگاه با استفاده از دستگاه‌های به روز و با فناوری بالا با هدف بررسی مقاومت و خواص پلیمرها و همچنین ارتقا و به روزرسانی صنایع لاستیک اتومبیل در دست اقدام قرار دارد.

به گفته وی، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در فاز دوم، توسعه فعالیت مجتمع صنعتی پرتودهی قزوین از شتابدهنده "رودوترون" بهره‌برداری می‌شود.

بی‌نیاز تاکید کرد: شتابدهنده "رودوترون" در حوزه کشاورزی، سلامت و بهداشت و صنعتی دارای کاربردهای فراوانی است.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی دومین سامانه پرتودهی، مجتمع صنعتی پرتودهی قزوین در آینده‌ای نزدیک به یک مجموعه خدمت‌رسان در بخش های کشاورزی، بهداشت، سلامت و پلمیر تبدیل خواهد شد و در عین حال نیز سازمان انرژی اتمی ایران هم به عنوان خدمت‌رسان قوی در صنایعی نظیر لاستیک‌سازی، سیم و کابل، پلیمرهای پزشکی و تسمه‌های پوشش دهنده خطوط انتقال نفت و گاز به‌ شمار خواهد آمد.

مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی با تاکید بر اینکه در حوزه‌های مختلف فعالیت صلح‌ آمیز هسته‌ای ایران، همراهی و هم‌افزایی مردم نقش بسزایی در پیشبرد استفاده از این صنعت و ارتقای کیفیت زندگی آنها خواهد داشت، گفت: لازمه این اتفاق، همراهی صنایع مختلف کشور با سازمان انرژی اتمی ایران است تا با بهره‌گیری از ابزارهای ارزشمند و معجزه‌گر در حوزه پرتوها، شاهد تولید محصولات صادرات محور در تراز جمهوری اسلامی ایران باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز