خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور عشایر استان:

عشایر آذربایجان غربی در تولید شیر کشور رتبه اول را کسب کردند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۴۴۲

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: عشایر این استان در تولید شیر کشور رتبه اول را کسب کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ناجی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پتانسیل‌های عشایر استان و جایگاه خاص آنها در کشور تصریح کرد: آذربایجان غربی  دارای ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار هکتار عرصه مراتع و منابع طبیعی  است که از این میزان بیش از ۵۸۰ هزار هکتار در اختیار عشایر استان است.

ناجی خاطر نشان کرد: عشایر استان دارای ۲ میلیون واحد دامی ، ۲۰هزار و ۴۴۳ خانوار رسمی مورد تایید ، ۹۷ هزار و ۲۸۹ نفر جمعیت در قالب ۱۲ ایل و ۲۱طایفه در استان پراکنده شده‌اند.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی اظهار کرد: عشایر آذربایجان غربی سالانه ۱۵ هزار تن گوشت قرمز و ۲۵ درصد مواد پروتئین تولیدی عشایر کشور را تامین می‌کند.

ناجی، با اشاره به تولید سالانه بیش از ۵۰ هزار تن شیر توسط عشایر آذربایجان غربی گفت: رتبه اول تولید شیر در کشور متعلق به عشایر استان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت های عشایر استان در بخش صنایع دستی است، یاد آور شد: صنایع داری سالانه ۱۵ هزار متر مکعب محصولات داری توسط عشایر تولید می‌شود که فرش‌های ریز بافت تولیدی عشایر که رنگ‌رزی و نخ ریسی‌های آن طبیعی بوده، و یکی از مرغوب ترین تولیدات است.

ناجی ادامه داد: یک هزار کیلومتر ایل‌راه در استان وجود دارد که مسیر دسترسی به ییلاقات و مناطق صعب العبور هستند برخی در اثر رویدادهای طبیعی دچار تخریب می‌شوند و باید سالانه بررسی و مورد بازسازی قرار گیرند و هر جایی آسیب دیده باشد مرمت و بازسازی شود.

وی ادامه داد: تاکنون برای تامین آب شرب بهداشتی انسانی و دامی عشایر مرمت چشمه‌ها و لوله گذاری آنها انجام شده است تا برای مصرف عشایر مورد استفاده قرار گیرند.

ناجی تصریح کرد: همچنین آبشخورهای دامی ثابت و سیار هم در استان و در مسیر کوچ عشایر ایجاد شده و اگر چشمه‌ای خشک شد و یا کمبود آبی وجود داشت تانکرهای سیار برای رفع مشکل و آبرسانی به جامعه عشایری در نظر گرفته شده است.

مدیر کل امور عشایر استان، خاطر نشان کرد: جاذبه‌های بکر بسیار زیبایی در این استان وجود دارد که مناطق ییلاقی را به بستری برای گردشگری طبیعی تبدیل کرده است و می‌توان با برنامه ریزی و تقویت بوم‌گردی با استفاده از ظرفیت آشنایی عشایر به منطقه، درآمد پایداری برای این قشر در کنار دامداری ایجاد کرد.

ناجی عنوان کرد: همچنین در راستای اشتغال و فعالیت اقتصادی زنان عشایر هم اکنون ۳۰ صندوق خُرد زنان عشایری در آذربایجان غربی فعال است که ۹۵۰ نفر نفر از بانوان در این صندوق ها عضو هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز