خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

بوی ماه مهر و چالش تهیه لباس فرم مدرسه برای خانواده ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۹۶۱

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، تهیه لباس فرم مدرسه برای دانش‌آموزان به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با فرارسیدن ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس تهیه لباس فرم مدرسه برای دانش آموزان به یکی از دغدغه های خانواده‌ها تبدیل می‌شود. رنگ، نوع، قیمت و محل تهیه این لباس‌ها از مشکلاتی است که خانواده‌ها با آن روبرو هستند.

از اجبار مدرسه تا اصرار بر خرید لباس فرم

نجیبه معصومی یکی از والدین دانش آموزان به خبرنگار ما گفت: ابتدا به ما اعلام کردند مدارس برای ثبت نام پولی دریافت نمی‌کنند، در حالی که چنین نبود و باید برای تهیه لباس فرم دو فرزندم ۲ میلیون تومان هزینه کنم در این شرایط اقتصادی چرا باید مجبور به تهیه لباس فرم باشم.

وی افزود:  مدیر مدرسه فرزندانم به تهیه لباس فرم تاکید دارد و اجازه نمی‌دهد از لباس فرم سال گذشته‌شان استفاده کنند.

زیبا تلاشی مادر یکی دیگر از دانش آموزان  با بیان اینکه مدرسه والدین را برای خرید لباس فرم مجبور کرده است که از یک تولیدی مشخص خرید کنند، اضافه کرد: من خودم خیاط هستم و توانایی دوخت لباس فرزندانم را دارم اما مدرسه با این امر مخالفت کرد و مجبورم از فروشگاهی که آنها معرقی کردند لباس فرم بخرم.

در این میان برخی از والدین نیز با نبود فرم مدارس و برداشتن اجبار تهیه آن مخالفت کردند و گفتند: در صورت نبود اجبار برای فرم یکسان مدارس باید همیشه با «نوع پوشش مناسب دانش آموزان برای مدرسه و اینکه چه لباسی بپوشند» درگیر خواهند بود.

فرزانه احمدی که تجربه معلمی و حضور در مدارس را دارد معتقد است: برای فرزندانش ترجیح می‌دهد لباس فرم مدرسه خریداری کند.

کیفیت در حد متوسط و رو به پایین لباس مدرسه

یکی از فروشندگان لباس فرم در این باره به خبرنگار ما گفت: امسال به علت نبود کارگر ماهر و کیفیت پایین پارچه‌های موجود در بازار، کیفیت تولیدات در حد متوسط و رو به پایین است و اتحادیه فقط به قیمت‌ها نظارت دارد و متاسفانه کیفیت را مد نظر قرار نمی‌دهد.

یکی دیگر از فروشندگان راه‌حل افزایش کیفیت لباس مدارس را استفاده از پارچه‌های با کیفیت و ضمانت تولیدات توسط تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: متاسفانه بیشتر لباس‌های عرضه شده فاقد ضمانت بوده و از کیفیت پایینی برخوردار است؛ علاوه بر این قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و تمایل به خرید جنس ارزان دارند و به همین دلیل تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از پارچه‌های دارای کیفیت پایین استفاده کنند تا قیمت تمام شده کاهش یابد.

علی حاتم زاده مدیر یکی از مدارس غیر دولتی ارومیه در این رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: هیچ اجباری در مدارس غیر انتفاعی به استفاده از لباس فرم نیست.

حاتم زاده با بیان اینکه لباس فرم تنها در مهر ماه مورد استفاده دانش آموزان قرار می‌گیرد گفت: با توجه به سردسیر بودن منطقه ما از آبان ماه دانش آموزان مجبور هستند از کاپشن یا پلیور برای پوشاندن خود از سرما استفاده کنند پس در نتیجه این متحد الشکل بودن لباس‌های فرم از نظر من بی معنی است.

وی با انتقاد از اجباری شدن لباس فرم در مدارس تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی تهیه لباس فرم در خانواده‌های که بیش از دو دانش آموز دارند سخت بوده و خانواده‌ها را با مشکل روبرو می‌کند.

تشدید بازرسی از مدارس و تولیدی‌های عرضه لباس فرم مدارس

جواد کرمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به گزارش‌های دریافتی در زمینه نرخ‌های خارج از مصوبات تنظیم بازار در زمینه پوشاک فرم مدارس در استان افزود: این نرخ‌ها بعد از بررسی‌ها مصوب شده و لازم است با تشدید بازرسی از مدارس و تولیدی‌هایی که این نرخ را رعایت نمی‌کنند، برخورد شود.

کرمی افزود: تبعیت مدارس غیر دولتی در زمینه تهیه پوشاک و نرخ مصوب لباس از مصوبات ستاد تنظیم بازار امری ضروری‌ است.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها تا ۱۵ مهرماه بر بازار نوشت افزار اضافه کرد: در زمینه سرویس مدارس نیز لازم است تنظیم بازار نظارت‌های خود را انجام دهد تا نرخ های عادلانه و مصوب ارائه شود.

انتهای پیام/
بیتا اختیاری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز