خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

سایه خشکسالی بر تولید گندم در گلستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۲۰۰

یک مسئول: دولت هر چه سریع‌تر از کشاورزان حمایت کند

گلستان جزو استان‌های برتر در تولید گندم محسوب می‌شود و رتبه دوم تولید این محصول را در کشور دارد. در فصل زراعی گذشته حدود ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزارهای استان بر اثر خشکسالی از بین رفت و میزان تولید این محصول حدودا ۳۰۰ هزار تن کمتر از سال قبل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، پیش بینی می‌شود اگر کاهش نزولات جوی ادامه داشته باشد تولید گندم در استان گلستان کاهش بیشتری خواهد داشت که این موضوع باعث نگرانی کشاورزان در استان شده است. و این در حالیست که کشت گندم همواره یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشاورزی گلستان محسوب می‌شود.

بیشترین میزان خسارت گندم به شهرستان های شمالی استان از جمله آق قلا، گنبدکاووس، بندرترکمن و کلاله وارد شد. گلستان در تولید محصولات کشاورزی رتبه ۶ کشور و در تولید ۱۵ محصول استراتژیک رتبه اول تا پنجم را دارد که خشک سالی‌های گذشته تاثیرات منفی بر تولید محصولات این استان گذاشته است.

بخش کشاورزی به دلیل داشتن نقش بسیار مهم در تأمین غذای مورد نیاز جامعه و تحقق امنیت غذایی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی استان و کشور محسوب می‌شود. گلستان با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و خاک حاصلخیز  از قطب‌های تولید کشاورزی است و سهم به‌سزایی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد.

کاهش تولید گندم  بر اثر خشک‌سالی در استان به همراه تورم، افزایش دستمزد کارگری، زخمی عمیق بر پیکره خسته کشاورزی گلستان وارد کرده که لازم است دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزان اقدمات اساسی انجام دهد.

سرپرست مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: پیش بینی می‌شود که کشاورزان گلستانی امسال ۳۷۵ هزار هکتارگندم کشت کنند که اگر دولت قیمت تضمینی گندم را قبل از فصل کشت اعلام کند تاثیراتی مثبت در تولید خواهیم داشت.

محمد ناظری ادامه داد: گلستان در میزان تولید گندم رتبه دوم تولید را دارد و رتبه نخست کیفیت گندم همانند سال‌های گذشته متعلق به استان گلستان است.

وی بیان کرد: در سال گذشته  به دلیل خشکسالی شدید حدودا ۱۰۰ هزار هکتار گندم از بین رفت. کشاورزان توانستند از سطح ۲۸۱ هزار هکتار زمین زیر کشت، محصولی برابر با ۶۰ درصد برنامه ابلاغی را تولید کنند.

وی تصریح کرد: سال گذشته کشت قراردادی گندم در ۱۴۳ هزار هکتار از اراضی آبی گلستان منعقد شد. و از ابتدای آذر ماه سال گذشته برای اجرای این طرح به ازای هر هکتار زیر کشت، حداکثر ۳۳ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شد.

وی خاطر نشان کرد: میانگین عملکرد تولید گندم در زمین‌های آبی استان بیش از سه هزار کیلوگرم و در زمین های دیم بیش از  هزار کیلوگرم در هکتار است. اگر بارش ها در سالجاری خوب باشد امیدواریم تولید کشت گندم به سال های قبل بازگردد.

در ادامه دبیرخانه کشاورز استان گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: پیش بینی می‌شود کشاورزان استان در بیش از ۳۷۰ هزار هکتار گندم کشت کنند و مسئولان استان هم اکنون باید کود و بذر کشاورزان گلستانی را تامین کنند.

علی قلی ایمانی ادامه داد: با افزایش هزینه‌های تولید، قیمت سم، کود، حمل‌ و نقل، ماشین‌آلات و هزینه کارگری قیمت خرید هر کیلو گندم در سال آینده حداقل باید ۲۰ هزار تومان شود.

ایمانی بیان کرد: دو سوم از اراضی گلستان دیم است که نیمی از این اراضی دچار تنش شوری هستند و همین موضوع خسارت به مزارع کشاورزی را تشدید می‌کند. زمین های کشاورزی گمیشان، آق قلا، داشلی برون، کرند و مراوه تپه شرایط مناسبی ندارند.

وی تصریح کرد: گلستان در تولید محصولات پاییزه از جمله گندم شرایط مطلوبی ندارد و دولت هر چه سریعتر از کشاورزان حمایت کند. اگر در سالجاری کاهش نزولات آسمانی ادامه داشته باشد، کشاورزانی که اقدام به کشت گندم کردند دچار بحران جدی می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز