خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

ساختمان‌های قزوین با مشکل جدی عدم استاندارد مواجه هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۹۴۰

بهره‌برداری بدون پایان‌کار معضل جدی ساختمان‌های بلند مرتبه در قزوین/ بهره‌برداران پول را به جان مردم ترجیح می‌دهند

آسانسور وسیله‌ای مفید است، اما در عین حال می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد؛ در استان قزوین بُعد خطرناک آن بیشتر مورد توجه است چرا که بسیاری از ساختمان‌ها، برج‌ها و اماکن تجاری گواهی استاندارد ندارند و بهره‌برداران آن به بهانه‌های مختلف از کسب استاندارد سالانه فرار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، درحال حاضر در خرید و اجاره واحدهای مسکونی یا تجاری داشتن آسانسور یکی از ملاک‌ها به شمار می‌رود، این موضوع بویژه در ساختمان‌های بلند مرتبه، ساختمان‌های عمومی و ساختمان‌های پزشکان اهمیت پیدا می‌کند.

باتوجه به افزایش استفاده از آسانسور، ایمنی آن‌ها هم مورد تاکید قرار دارد و از سال 82 آسانسورهای برقی ملزم به داشتن استاندارد اجباری شدند، آسانسورهای هیدرولیکی هم از سال 1400 مشمول این استاندارد شدند؛ ملاک‌های استاندارد هم بروز‌رسانی شده و زمان ساخت و سال بهره‌برداری از ساختمان و آسانسور هم در نوع بررسی استاندارد تاثیرگذار است.

نداشتن استاندارد آسانسورها مختص امروز نیست و از سال‌های گذشته شاهد گلایه از عدم استاندارد آسانسورها بوده‌ایم و بهره‌برداران حاضر به اخذ گواهی استاندارد به صورت سالانه نیستند.

هزینه بازرسی از آسانسورها بهانه‌ای برای عدم همراهی با استاندارد

مجید مرشد عباسی در این باره به خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: آسانسورها در حین نصب و پس از آن بازدید می‌شوند و گواهی استانداد صادر شده برای آن‌ها هم یک سال اعتبار دارد، باتوجه به استهلاکی که صورت می‌گیرد باید مجدد بررسی و گواهی آن‌ها تمدید شود.

هزینه‌های سرویس نگهداری و صدور گواهی یکی از مواردی است که بهره‌برداران آسانسورها، آن را بهانه قرار می‌دهند تا زیر بار تمدید گواهی استاندارد نروند.

این درحالی است که به گفته کارشناس مسئول امور استاندارد اداره کل استاندارد استان قزوین هزینه‌های بازرسی که در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور سازمان ملی استاندارد قابل مشاهده است، مبلغ زیادی نیست و هزینه‌های شرکت‌های سرویس و نگه‌دار بیشتر است که تعرفه‌گذاری و داشتن نرخ منصفانه باید از طریق صمت پیگیری شود.

چالش استاندارد در برخی برج‌ها و تعاونی‌های مسکن

باتوجه به اینکه آسانسورهای مکان‌های عمومی، برج‌ها، ساختمان‌های تجاری و مطب پرشکان پراستفاده است و افراد زیادی با آن در ارتباط هستند، اداره‌کل استاندارد به این موارد ورود پیدا کرده و درصورت عدم رعایت استاندارد نسبت به اخطار، معرفی به مراجع قضایی و حتی پلمب اقدام می‌شود.

به گفته مرشدعباسی در بررسی آسانسورها برخی بهره‌برداران همکاری مناسبی داشتند، اما در برخی از برج‌ها درگیری‌های خاصی ایجاد شد که مجبور شدیم از دستگاه قضا کمک بگیریم.

کارشناس مسئول امور استاندارد اداره کل استاندارد استان قزوین با بیان اینکه داشتن تاییدیه و پایان کار برای برخی از امور مانند صدور سند الزامی است، گفت: در ساختمان‌های شخصی‌ساز کمتر مشکل داریم؛ اما در تعاونی‌های مسکن و ساختمان‌های بلند مرتبه مواری داریم که بدون پایان کار به بهره‌برداری رسیده و آسانسور راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: این مشکل در برج‌های تجاری هم وجود دارد که مجبور به اخطار و توقیف هستیم و باید از مجاری قانونی پیگیری کنیم.

این مسئول استاندارد نسبت به بهره‌برداری بدون پایان‌کار از ساختمان‌ها گلایه کرد و گفت: لازم است سایر تمام سازمان‌های متولی همکاری داشته باشند و مجوزها را بدون داشتن تاییدیه صادر نکنند.

ضرورت باکیفیت بودن قطعات آسانسور ساختمان‌های بلندمرتبه

باتوجه به اینکه در برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه استفاده از آسانسور زیاد است باید قطعات و تجهیزات آن‌ها هم از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، استهلاک بالای این آسانسورها باعث می‌شود استاندارد لازم را نداشته باشند سرویس و نگهداری آن‌ها یک ضرورت است.

در سال گذشته در شهر قزوین  417 مورد حادثه و محبوس شدن در آسانسور داشتیم که در این حوادث 5 نفر مصدوم شده و 2 نفر هم جان خود را از دست دادند.

این میزان در سال جاری هم 150 مورد حادثه بوده که به نجات 159 نفر و مصدوم شدن 2 نفر منجر شده است.

شاهد عدم رعایت استاندارد در ساختمان‌های بلندمرتبه هستیم

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین درباره حوادث آسانسور در استان به خبرنگار ایلنا گفت: آسانسورها بویژه در ساختمان‌های بلند مرتبه پس از نصب به سرویس نگهداری منظم نیاز دارند که چون رعایت نمی‌شود منجر به ایجاد مشکل می‌شود.

قدیر موسی‌خانی استفاده از محصولات و قطعات نامرغوب را درکنار عدم سرویس نگهداری بویژه در ساختمان‌های مسکونی را از عوامل حوادث مربوط به آسانسور عنوان کرد.

به گفته این مسئول تعدادی از ساختمان‌هی بلند مرتبه ما استاندار لازم را نداشته و حتی ساختمان بدون پایان کار به بهره‌برداری رسیده؛ تعدادی از این موارد توسط نهاد متولی پلمب شده اما بهره‌برداران، مجدد آسانسورها را راه‌اندازی می‌کنند که ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد.

آسانسور هم مانند اتومبیل یک وسیله نقلیه است و از این رو باید ایمنی به طور جدی در آن لحاظ  شود.

ایمنی آسانسورها باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، تعداد بالای حوادث و محبوس شدن حتی اگر مصدوم و فوتی زیادی نداشته باشد، باز هم اهمیت دارد؛ چراکه ممکن است بار روانی آن برای مدت طولانی همراه افراد محبوس شده بماند؛ همچنین احتمال آسیب هم همیشه وجود دارد.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز