خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

شهر اراک مشکل کمبود زمین دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۸۳۲

عدم گسترش اراک در طرح جامع باعث گرانی زمین شده است / با بالابردن تراکم ساختمان‌ها قیمت مسکن روند کاهشی به خود نمی‌گیرد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با بیان اینکه شهر اراک مشکل کمبود زمین دارد، گفت: اکثر زمین‌های این شهر اوقافی هستند و زمین آزاد کمتر وجود دارد. در طرح جامع فعلی شهر اراک نیز پیرامون گسترش این شهر تصمیم خاصی اتخاذ نشده و همین موضوع باعث گرانی زمین شده است.

علیرضا حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در خصوص تراکم ساختمان‌ها توسط شهرداری انجام می‌شود، افزود: تراکم ساختمان‌ها از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان تعیین نمی‌شود و معمولاً شهرداری طبق ضوابط طرح جامع شهرسازی، تراکم را تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: با بالابردن تراکم ساختمان‌ها، قیمت مسکن روند کاهشی به خود نمی‌گیرد. چنین تفکری اشتباه است و عموماً اتفاق نمی‌افتد. بنابراین باید برای پایین آوردن قیمت مسکن در استان مرکزی و به خصوص شهر اراک چاره دیگری اندیشید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی به وضعیت تاب‌آوری ساختمان‌ها اشاره کرده و اظهار داشت: مقررات ملی ساختمان از اواخر دهه 70 تصویب شده و مورد توجه جدی قرار گرفته است. این مقررات هر ساله وضعیت بهینه‌تری پیدا کرده و تاکنون توسعه بسیاری یافته است.

حبیبی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در مقررات ملی ساختمان، مقاومت‌ خاک‌ است. خوشبختانه این موضوع در بیشتر نقاط اراک وجود دارد و کمتر شاهد وقوع حوادث در گودبرداری بوده‌ایم. در واقع اتفاقاتی که در شهرهای دیگر هنگام تخریب و گودبرداری رخ داده، تاکنون در اراک رخ نداده است.

وی بیان داشت: باید در نظر داشت که عملیات تخریب ساختمان‌ها، اصول و ضوابط فنی و بسیار تخصصی دارد و در این راستا سعی داریم تا جلوی تخلفات تخریب را بگیریم. تخریب ساختمان‌های بتنی به راحتی قابل انجام نیست و نیاز به تخصص دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با بیان اینکه وجود مجری برای تمامی ساختمان‌ها الزامی شده است، تأکید کرد: این فرایند باعث خواهد شد تا تمامی مراحل ساخت‌وساز ساختمان‌ها توسط افراد ذیصلاح که دارای تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک هستند، انجام شود و مشکلات خاصی را در این حوزه شاهد نباشیم.

حبیبی به مبحث 19 قانون پیرامون مصرف بهینه انرژی اشاره کرده و ابراز داشت: یکی از مشکلات این است که در هیچ حوزه‌ای مصرف بهینه انرژی نداریم. این موضوع باید هرچه زودتر اتفاق بیفتد و نیاز به فرهنگ‌سازی جدی دارد. تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا اصلاح برخی موارد را در فرایند احداث ساختمان‌ها در این حوزه اجرایی کنیم.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های دقیقی که انجام شده است، ضریب شتاب زلزله در اراک 25 صدم است که نشانگر خطر نسبی متوسط است. در سایر شهرستان‌های استان مرکزی نیز وضعیت به همین گونه است. اما در 2 شهرستان ساوه و زرندیه خطر وقوع زلزله بیشتر است خطر نسبی بالاتری وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در رابطه با مبحث 22 مقررات ساختمان پیرامون تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها، گفت: یکی از مباحث مهم مغفول مانده، مبحث ۲۲ مقررات ساختمان است که موارد قانونی دارد و امید است به زودی اجرایی شود.

حبیبی افزود: در این راستا به تازگی مسئولیتی برای مهندسین زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان در نظر گرفته شده است. بر این اساس بعد از اتمام احداث ساختمان، مهندسین باید پیگیری‌های خود را ادامه دهند تا ساختمان احداث شده دچار مشکلات عمرانی نشود.

وی ادامه داد: به رغم اینکه اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در اکثر جلسات مربوط به حوزه ساختمان در سطح استان حضور دارند، اما متأسفانه در بعضی از کمیسیون‌ها مانند کمیسیون ماده 5، نماینده این سازمان حق رأی ندارد و تنها می‌تواند در این جلسات شرکت داشته باشد. امیدواریم این مسئله نیز حل شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی اظهار داشت: نظارت بر ساخت‌وسازها در استان مرکزی به ویژه در شهر اراک به شکل بنیادی فرهنگ‌سازی شده است. کنترل‌ها در ساخت‌وسازها در این استان زیاد است و این امر باعث شده تا با تخلف خاصی در حوزه ساخت‌وسازها روبرو نباشیم.

حبیبی تصریح کرد: در فرایند احداث هر ساختمان حتی اگر مهندس خوبی حضور داشته باشد، اما در مقابل مصالح استاندارد به کار نرفته باشد، تضمینی وجود ندارد که اتفاقی برای آن ساختمان نیفتد. در این راستا اطلاع‌رسانی‌های لازم به مهندسین انجام می‌شود تا مصالح استاندارد و با کیفیت مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان داشت: در این رابطه استفاده از مصالح استاندارد در ساخت‌وسازها در دستور کار جدی قرار گرفته است. همچنین در این راستا با تلاش‌های انجام شده فرایند استانداردسازی مصالح را نیز اصلاح کرده‌ایم. چرا که بعضی از مصالح، استاندارد اختیاری دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی به وضعیت نماهای رومی و گسترش این نماها در احداث ساختمان‌ها اشاره داشته و تأکید کرد: متأسفانه هنوز مصوبه ممنوعیت اجرای نمای رومی در ساختمان‌ها، به این سازمان ابلاغ نشده است و این موضوع باید با جدیت پیگیری شود.

حبیبی ابراز داشت: در سازمان نظام مهندسی ساختمان با اجرای نمای رومی به شدت مخالف هستیم، اما متأسفانه در ارگان‌های دیگر این عزم وجود ندارد که از ساخت این گونه نماها جلوگیری شود. باید در نظر داشت که این نماها بسیار سنگین است و اتصالات سازه‌ای آن درست نیست.

وی اضافه کرد: اجرای نماهای رومی علاوه بر مخاطرات جدی که دارد، از یک سو احتمال ریزش آنها در زمان زلزله و سایر مواقع بسیار زیاد است و از سوی دیگر منابع و معادن طبیعی به خصوص منابع سنگ کشور را نیز به هدر می‌دهد. بنابراین نیاز است فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: اصلاح نرم‌افزار اتوماسیون سیستم این سازمان، از دیگر اهداف و برنامه‌های مهم در هیئت مدیره سازمان است تا از این طریق نقشه‌های کاغذی به طور کامل حذف شود. تحقق این موضوع موجب می‌شود تا تمامی فرایند تأیید، ارسال و ثبت نقشه‌ها توسط اتوماسیون انجام شود.

حبیبی افزود: ماهانه به طور متوسط حداقل 400 مورد بازرسی از عملکرد مهندسین ساختمان‌ها از سوی کمیته کنترل مضاعف انجام می‌شود. معتقد هستیم که باید ابتدا خودمان عملکرد خودمان را بررسی کنیم. خوشبختانه موضوع نظارت در استان مرکزی به شکل بنیادی فرهنگ‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری تعرفه مهندسی نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است، ادامه داد: البته تا رسیدن به میزان مطلوب فاصله زیاد است. طبق قانون ۸ درصد تعرفه ساخت باید به مهندسی اختصاص یابد که خوشبختانه روز به روز به این عدد نزدیک‌تر شده‌ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی اظهار داشت: در این سازمان 2 دغدغه فکری برای مهندسین ساختمان وجود دارد و با جدیت دنبال می‌شود. نخستین دغدغه اشتغال مهندسین است. به همین منظور سالانه 4 مرتبه آزمون برگزار می‌شود تا مهندسین بتوانند در سازمان نظام مهندسی ساختمان اشتغال یابند.

حبیبی تصریح کرد: دومین دغدغه نیز، بیمه تأمین اجتماعی مهندسین است. در این راستا با پیگیری‌هایی که با نمایندگان مجلس صورت گرفته است، این وعده مساعد داده شده که در قانون جدید مجلس این مسئله را نیز بگنجانند.

وی بیان داشت: با اشاره به اینکه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی 6460 نفر مهندس عضو هستند، از این تعداد 4473 نفر مهندس دارای پروانه و 1987 نفر مهندس نیز فاقد پروانه هستند. در این راستا تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا مهندسین فاقد پروانه نیز پروانه خود را کسب کنند. 

انتهای پیام/
شایسته سلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز