خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

تاخیر در پرداخت حقوق حافظان جنگل مازندران/ قرق‌بانان در زندگی حداقلی خود درمانده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۷۵۲

رئیس مجمع کارگران استان‌ مازندران گفت: قرارداد نامشخص و عدم‌ پرداخت به موقع حقوق دغدغه جدی کارگران و حافظان جنگل استان است.

سید علی اکبر علوی نژاد در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: مشکلات و چالش‌های کارگری حافظان جنگل از سال ۹۵ با اجرای طرح تنفس جنگل به وجود آمد و تا سال ۹۸ با جلسات متعدد با نمایندگان و رئیس برنامه بودجه، برخی مشکلات برطرف شد که از تملک به هزینه‌ای رسیدیم، اما اکنون دوباره با تملکی شدن مشکلات‌مان افزون شد.

وی افزود: اکنون در سال ۱۴۰۲ پرداخت حقوق و دستمزد کارگران و حافظان جنگل براساس تملکی است و با گذشت ۴ ماه از سال هنوز حقوق و دستمزدها پرداخت نشده است.

رئیس مجمع کارگران استان‌ مازندران گفت: در سالجاری حافظان جنگل، نیروها و قرق بانان تنها حقوق فروردین ماه خود را دریافت کرده و با گذشت چند روز از مرداد ماه هم هنوز حقوق نگرفته‌اند.

علوی نژاد یادآور شد: قرق‌بانان و حافظان جنگل در کنار معوقات دستمزد و حقوق‌شان در ایتداری سال‌جاری مشکل عدم قرارداد کاری را هم دارند و در صورتی که اتفاقی برایشان رخ دهد، هیچ امنیت شغلی ندارند.

وی افزود: در بحث درمان هم تنها با یک برگه افراد را به تامین اجتماعی معرفی می‌کنند و با وجود اینکه بارها و بارها فریاد زدیم که حافظان جنگل از حداقل‌های زندگی، حقوق و دستمزد، قراداد و بیمه ‌محروم‌اند، اما کسی به دادمان نرسید.

رئیس مجمع کارگران استان‌ مازندران با بیان اینکه کارگران با حدودا بین ۱۰ تا ۲۷ سال سابقه کار در جنگل از پای درمی‌آیند، اما امنیت شغلی ندارند، خاطرنشان کرد: جنگل‌ها محل تاخت و تاز مافیای جنگل شده است و نمایندگان باید مطالبه گری کنند.

علوی نژاد گفت: اگر همین چوب‌هایی که داخل جنگل افتاده و توسط مافیای جنگل به تاراج برده می‌شوند، برای نگهداری از جنگل هزینه شود، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. اما متاسفانه کسی به داد  قرق بانان و حافظان جنگل که از حداقل‌ها زندگی محروم هستند نمی‌رسد.

وی افزود: حدودا ۳ هزار نفر در ۱۲ شرکت مازندران در قالب حافظان‌جنگل و قرق بان فعالیت دارند که همه این شرکت‌ها دارای مشکلات زیادی هستند و این در حالیست که بدون‌ پشتوانه نمی‌توان کارگران را حفظ کرد و نماینده مجلسی که عضو کمیسیون کشاورزی است، باید از ما حمایت کند که این کار را نمی‌کند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان‌ مازندران گفت: به بهانه تنفس، جنگل را از بین بردند و کسی به داد جنگل نمی‌رسد.

وی ادامه داد: متاسفانه جنگل محل تخت و تاز قاچاقچیان  شده و نیروهای ما امنیت ندارند و با تهدید و فشارهای مختلف و استرس کار می‌کنند و در عوض حقوق مان هم پرداخت نمی‌شود.

علوی نژاد اظهار کرد: متاسفانه با اینکه از حداقل حقوق برخورداریم و به موقع هم‌ پرداخت نمی‌شود، اگر قاچاقچی در جنگل قاچاق کند، از حقوق قرق‌بانان کم می‌شود.

علوی نژاد یادآور شد: به عنوان رئیس مجمع کارگری استان مازندران با ۲۷ سال سابقه کار اما متاسفانه ابتدای سالجاری با من قرارداد نبسته‌اند و بقیه جنگل بانان و قرق بانان هم همین وضعیت را دارند.

رئیس مجمع کارگران استان‌ مازندران گفت: هر وقت برای مشکلاتی که داریم به مسئولان منابع طبیعی مراجعه می‌کنیم به ما اعلام می‌کنند که سازمان پول ندارد و باید از شرکتی که طرف قرار داد شماست مطالبات‌تان را طلب کنید.

وی گفت: قرق بانان طبق قرارداد ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان باید حقوق دریافت کنند که تنها ۷ الی ۸ میلیون تومان می‌گیرند و همین مقدار حقوق هم ماهانه و در زمان مقرر واریز نمی‌شود.

وی افزود: طبق قانون کار حداقل بگیر هستیم اما همین حقوق هم در زمان مناسب پرداخت نمی شود و متاسفانه در تامین هزینه های زندگی، بیمه، هزینه دانشگاه فرزندان و اقساط درمانده‌ایم. 

رئیس مجمع کارگران استان‌ مازندران یادآور شد: انتظار داریم نمایندگان‌ مجلس مشکلات ما را برطرف کنند و داد مان را به گوش مسئولان برسانند و وقتی بودجه تملکی شد تا چه زمانی باید صبر کنیم تا اموالی فروخته و حق و حقوق ما داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز