خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه/انتقال ۱۷۲ میلیون متر مکعب آب از طریق تونل کانی سیب به دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۷۳۳

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در همین راستا رودخانه‌های مهاباد، گدار، زرینه و سیمینه رود لایروبی شده است.

مجید رستگاری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ابلاغ سالانه برنامه مصرف در حوزه منابع آب اظهار کرد: از سال ۹۳ تا ۱۴۰۲ بر اساس برنامه ابلاغی می‌بایست ۴ میلیارد مترمکعب به دریاچه ارومیه آب رهاسازی می‌شد درحالیکه در این ۹ سال ۷ میلیارد مترمکعب آب رهاسازی شده است.

رستگاری، سامانه انتقال آب از سدکانی‌ سیب توسط تونل به رودخانه گدار و سامانه انتقال آب از سد سیلوه توسط تونل ۲۳ کیلومتری به سد چپرآباد و مدول دوم تصفیه‌خانه ارومیه و کانال انتقال پساب را سه پروژه مهم سخت‌افزاری در جهت رساندن آب به دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: سامانه انتقال آب از کانی‌سیب به دریاچه ارومیه یکی از برنامه‌های سخت‌افزاری بود که با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد و تاکنون ۱۷۲ میلیون مترمکعب آب از این طریق به دریاچه ارومیه منتقل شده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی افتتاح خط انتقال آب از سد سیلوه-تونل ۲۳کیلومتری -سد چپرآباد و رودخانه گدار را از دیگر طرح‌های سخت‌افزاری نجات دریاچه ارومیه برشمرد و افزود: با آبگیری سدچپراباد در روزهای آتی، ۴۴ میلیون مترمکعب آب از این طریق به دریاچه می‌رسد.

وی به رهاسازی پساب تصفیه‌خانه ارومیه به دریاچه ارومیه از طریق کانال انتقال خبر داد و گفت: این پروژه نیز در راستای وعده استاندار برای افتتاح هر سه ماه یک پروژه برای نجات دریاچه ارومیه تکمیل و به بهره‌برداری رسید و سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

️مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی از لایروبی رودخانه‌ها برای جلوگیری از سیلاب و همچنین رسیدن سریع آب به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در همین راستا رودخانه مهاباد، گدار، زرینه‌ و سیمینه‌ و همچنین مسیر اتصال زرینه و سیمینه رود لایروبی شده‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز