خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان:

به دنبال برگزاری انتخابات در تراز انقلاب اسلامی هستیم/ صلاحیت و شایستگی افراد متناسب با شرایط حال آن‌ها سنجیده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۶۵۹

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: ابزارهای ما برای نظارت کافی نیست، سال‌ها بر اصلاح قانون انتخابات تاکید شده اما هیچکدام از مجلس‌های شورای اسلامی در دوره‌های مختلف نتوانستند قانون جامع انتخابات را ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، عباسعلی کدخدایی شامگاه روز گذشته در همایش بزرگداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اگر معتقدیم نظام سیاسی کارآمدی داریم باید بر آن نظارت داشته باشیم تا انحرافی در آن صورت نگیرد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی دینی و مردم سالار است و از این حیث با سایر نظام‌های سیاسی دنیا متمایز است، اظهار کرد: بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نظام ما بدون حضور مردم مفهومی ندارد و این مسئله موضوع مهمی است که باید در سطح کلاس‌های درس و دانشگاه به آن پرداخته شود.

وی در ادامه به وظایف شورای نگهبان قانون اساسی پرداخت و گفت: جایگاه و رسالت این شورا در قانون اساسی به خوبی تفسیر شده اما کارکرد آن بیشتر در مقوله انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دیده و مورد تاکید قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به هجمه‌هایی که به این شورا وارد می‌شود، گفت: برخی‌ها از اتهامات و دروغ‌ دست برنمی‌دارند و شورای نگهبان را متهم کرده و برای پیشبرد منافع شخصی و اهداف دیگر به نظارت استصوابی حمله می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه صلاحیت و شایستگی را نمی‌توانیم به طور صددرصد بیان کنیم چون ما انسان هستیم و با تکیه بر ابزار موجود صلاحیت افراد را احراز می‌کنیم.

نظام انتخابات ما هنوز نظام حزبی نشده است

کدخدایی گفت: این نکته را باید توجه داشت که صلاحیت و شایستگی افراد متناسب با شرایط حال آن‌ها سنجیده می‌شود و تضمینی نیست که پس از دستیابی به جایگاه مورد نظر از آنها خطایی سر نزند.

وی همچنین گفت: بخش دیگر در این موضوع نظام انتخابات است که باید تعیین تکلیف شود و نظام انتخابات ما هنوز نظام حزبی نشده است و این مساله باید روشن شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخابات را پایه و اساس مردم‌سالاری دینی دانست و گفت: نظارت بر انتخابات یک موضوع عقلی و منطقی است که همه جوامع بر آن تاکید دارند.

ساز و کار انتخابات الکترونیک باید مشخص شود

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه ما به دنبال برگزاری انتخابات در تراز انقلاب اسلامی هستیم، افزود: در همین راستا سازوکار انتخابات الکترونیک را باید تعیین تکلیف کنیم، البته در حال حاضر بخشی از روند انتخابات به صورت الکترونیکی است اما به طور کامل اجرا نمی‌شود.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه امیدواریم انتخابات پیش رو سالم و با رقابت بالا باشد چراکه بدون شک مشارکت بالا در انتخابات می‌تواند اقتدار نظام را افزایش داده و تضمین‌کننده حرکت رو به جلوی کشور باشد، افزود: خداوند را باید شاکر باشیم که تمامی انتخابات در کشور سالم برگزار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز