خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

آفات عامل اصلی گرفتاری ما در صادرات محصولات کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۴۶۱

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دو سه سال اخیر هرچه در صادرات گرفتاری داشتیم و در پسته و فلفل دلمه دچار مشکل بودیم به خاطر وجود برخی آفات بوده است، مثلا کشور ما رتبه سوم خرمای دنیا را دارد اما امروز نخلستان‌های ما دچار آفت سوسک سرحنایی شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، محمدمهدی برومندی روز چهارشنبه در نشست تخصصی مدیران باغبانی سراسر کشور که در استان قزوین برگزار شد، گفت: بیشتر اقشار مردم به احداث گلخانه علاقه دارند لازم است که ما آن‌ها را هدایت کنیم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ۶۷ درصد گلخانه‌های کشور به شکل خود اجرایی احداث شده و باید کاری کنیم که سایر بخش‌ها نیز فعال شوند.

این مسئول در ادامه به شناسنامه دار کردن باغات و تولید اشاره کرد و گفت: امروز دنیا از ما نمی‌پذیرد که محصول به هر شکل و شیوه‌ای تولید و صادر شود، رعایت استانداردهای دنیا بسیار مهم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به بحث حکمرانی و مدیریت آب پرداخت و گفت: متاسفانه آبیاری زیر سطحی مورد غفلت واقع شده است و بارها مشاهده شده در بیشتر استان‌ها در فصل گرم سال از آبیاری بارانی استفاده می‌شود، واقعا این موضوع چگونه قابل توجیه است.

برومندی اضافه کرد: در برخی از استان‌ها ۲۷ هزار هکتار آبیاری زیرسطحی اجرایی شده و موفق بوده‌اند که باید الگوی سایر استان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه موضوع آینده پژوهی و ارتقاء بهره‌وری بسیار مهم است، گفت: با توجه به تغییرات اقلیم مثل آفات نوظهور و کاهش منابع آبی باید مخاطرات حوزه باغی شناسایی شود و برای پایداری تولیدات باغبانی سیاست گذاری کنیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر اهمیت توسعه گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: 2 هزار و 300 گونه گیاهی در کشور داریم، توسعه گیاهان دارویی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است؛ کشت خاکشیر در استان فارس امسال 3 هزار هکتار بوده و برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته است.

برومندی بیان کرد: ما با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نشست برگزار کردیم که توسعه گیاهان دارویی در طرح جهش تولید گنجانده شود و بتوانیم با برندسازی و بازاریابی به توسعه این بخش کمک کنیم.

وی با اشاره به حوزه حفظ نباتات اظهار کرد: در بحث سرمازدگی مشکل اصلی ما فقط آن بیمه محصولات کشاورزی است، باید در این راستا همت کنیم و موانع بیمه محصولات باغی را برطرف کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز