خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

پیشرفت کند طرح نهضت ملی مسکن در یزد / تحمیل ۵۰ درصد هزینه اضافه به متقاضیان در قرارداد ساخت

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۵۸۲

بزرگترن شعار دولت سیزدم، ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور بود ولی با گذشت بیش از یک سال و نیم از فعالیت دولت سیزدهم قسمت اعظم این شعار محقق نشده است و در استان یزد نیز این عقب ماندگی بیش از پیش به چشم می آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، مسکن یک کالای مصرفی است ولی متاسفانه به دلایل مختلف تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای و دور از دسترس تبدیل شده است و با توجه به تورم شدید در این حوزه مردم برای حفظ ارزش دارایی خود در این بازار حضور دارند و فعالیت‌هایی که در بازار مسکن در حال انجام است، خریدها غیرمصرفی است و مصرف کننده واقعی در بازار توانایی خرید ندارد.

تورم در بازار مسکن بیشتر به عدم تعادل عرضه و تقاضا باز می‌گردد. نیاز انباشته در سال‌های گذشته و نیاز در جریان، ساخت سالانه یک میلیون مسکن در ابتدای دولت سیزدهم را بسیار ضروری کرده بود که با توجه به رکود ساخت در این مدت، عدد یک میلیون مسکن در سال نیز باید اصلاح شود.

تورم در بازار مسکن، هم به ضرر مصرف کننده و هم تولید کننده است. توان خرید در مصرف کننده کم شده و یا از دست رفته و در طرف مقابل، تولید کننده هم باید سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد و با کاهش تقاضا تولید کمتری انجام می‌دهد و در نتیجه چیزی جز بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا رخ نمی‌دهد.

پیشرفت کند طرح نهضت ملی مسکن در یزد / تحمیل ۵۰ درصد هزینه اضافه به متقاضیان در قرارداد ساخت

عدم ساخت و ساز باعت بالا رفتن قیمت ملک است

یک کارشناس ساخت وساز حوزه مسکن در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از پیشرفت کند طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: رکورد در بازار مسکن علاوه بر ایجاد تورم در بازار مسکن و اجاره، بیکاری هم بخش مهندسی و هم کارگری ساده و ماهر و نیمه ماهر این حوزه را به همراه دارد، بنابراین کاهش ساخت و ساز مسکن در کشور مانند دومینو عمل می‌کند و عدم ساخت مسکن مورد نیاز در بسیاری از حوزه‌ها باعث اختلال و مشکل می‌شود و باعث افزایش نسبت قمیت مسکن به اجاره می‌شود.

محمدکاظم یاوری نسب افزود: رکود در ساخت مسکن حتی در تمامی درجه بندی مسکن و در تمام مدل‌ها، مشکلاتی را ایجاد می‌کند و عدم ساخت و ساز باعث بالا رفتن قیمت‌ها حتی در خانه‌های لوکس می‌شود و مطمئنا تورم در خانه‌های لوکس به تورم در دیگر خانه‌ها نیز سرایت کرده و باعث حباب قیمت در مسکن می‌شود.

چالش‌های اصلی و فعلی بازار مسکن

وی ادامه داد: مسئله ساخت یک میلیون مسکن در سال، عقب‌ماندگی در برنامه‌های مربوط به نوسازی بافت‌فرسوده به میزان ۱۰۰ هزار واحد در سال، سقوط قدرت خرید مسکن، جهش تاریخی اجاره‌بها، چالش های اصلی و فعلی بازار مسکن در شرایط حاضر هستند.

کارشناس ساخت وساز حوزه مسکن افزود: از بین سه دسته متقاضی مصرفی (خانواده‌هایی که قصد خانه‌دار شدن را دارند)، سرمایه‌ای و سوداگری، تقاضای مصرفی از آرزو به رویا تبدل شده است. چون مصرف کننده اقتصادی است و باید با افزایش درآمد و در حالت بهتر با کمک وام و فروش برخی از دارایی‌های‌شان، می‌خواهند ملک بخرند که با تورم که در این مدت، خانه دار شدن رویا شده است.

وی بیان داشت: از یک میلون مسکن سالانه و در مجموع ۴ میلیون واحد مسکن در طول عمر دولت سیزدهم، حدود ۵۴ هزار واحد مسکونی باید در استان یزد ساخته شود ولی تا کنون این هدف گذاری محقق نشده است.

یاوری نسب اظهار داشت: با توجه ۵۴ هزار واحد مسکنی که در طی چهار سال باید در یزد ساخته شود، با گذشت حدود یک سال و نیم از شروع به کار دولت سیزدهم و با توجه متوسط ساخت ۱۳ هزار و پانصد واحد در سال از یک طرف و دوره ساخت ۹ ماهه برای مسکن ویلایی و ۱۵ ماهه برای آپارتمانی از زاویه دیگر، باید حداقل ۲۰ هزار مسکن تا کنون تحویل قطعی شده باشد و حدود ۱۳ هزار مسکن در حال ساخت داشته باشیم، ولی نه آمارها و نه فضای فیزیکی استان یزد ساخت این تعداد واحد مسکونی را نشان نمی‌دهد.

پیشرفت کند طرح نهضت ملی مسکن در یزد / تحمیل ۵۰ درصد هزینه اضافه به متقاضیان در قرارداد ساخت

نسخه مسکن ویلایی فقط برای برخی مناطق مناسب است 

وی با تاکید بر لزوم تناسب ساخت و سازها با مناطق عنوان کرد: مدل‌هایی که برای ساخت مسکن پیشنهاد می‌شود باید متناسب با اقلیم هر شهر، منطقه و حتی محله باشد و امکان استفاده از یک نسخه ثابت برای تمام کشور اصلا چه از نظر فنی و مهندسی و چه از نظر اجتماعی وچه از نظر مسائل اقتصادی مناسب نیست و راه حل منطقی نیست.

این فعال حوزه ساختمانی اضافه کرد: برای بسیاری از شهرها با توجه به بسیار از پارامترها نسخه مسکن ویلایی مناسب نیست و در استان یزد نیز نسخه ثابت راه حل درستی نیست. برای استان یزد هم این قاعده پابرجاست به شکلی که در برخی از شهرها و حتی در یک قسمت شهر باید چند مدل انتخاب و عملاتی شود و لازم است با کارشناسی و با در نظر تمامی جوانب بهترین گزینه انتخاب شود.

وی از دیگر آسیب‌ها و چالش‌های این حوزه را تجمع تمامی متضاقیان نهضت مسکن ملی در یک سایت برشمرد و گفت: این مهم هم از نظر اجتماعی می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد و هم از نظر خدمات رسانی ضمن اینکه این قاعده برای واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت نیز صادق است.

یاوری نسب با اشاره به ویژگی سکونتی شهر یزد در محله‌ها تصریح کرد: یکی از خصوصیات بسیار خوب شهری یزد عدم وجود یک طبقه خاص در یک محله بوده است که احداث سایت‌های بزرگ این پتانسیل خوب اجتماعی در استان را از بین می‌برد و باعث آسیب‌های اجتماعی بسیار جبران ناپذیر و غیرقابل بازگشت می‌شود و آینده جالبی را ترسیم نمی‌کند.

مدیریت پیمان در ساخت، شیوه کم هزینه برای خانه دار شدن

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت حدود ۲.۵ برابری قیمت تمام شده مسکن نسبت به ابتدای شروع دولت سیزدهم روبرو هستیم افزود: این در حالی است که در ابتدای دولت امکان تکمیل سازه و نازک کاری یک واحد مسکونی با متر مربع حدود ۴ تا ۴.۵ میلیون تومان وجود داشت و در حال حاضر در خوش بینانه‌ ترین حالت به بیش از ۹ میلیون رسیده است که این فاصله قیمتی می‌توانست به مصرف کننده تحمیل نشود.

این کارشناس ساخت و ساز حوزه مسکن با تاکید بر اینکه از دیگر مسائل مهم در ساخت پروژه‌های مسکن ملی، نوع قرارداد ساخت است تصریح کرد: انتخاب مدل قرادادهای پروژه‌های خصوصی، مدیریت پیمان در ساخت است که تجربه چند ساله بخش خصوصی را به دنبال دارد و مطمئنا خروجی بهتری از نظر اقتصادی نسبت به قراردادهای سرجمع دارد. با مقایسه نقاط ضعف و قوت قراردادهای مدیریت پیمان و سرجمع از نظر کیفیت ساخت، قدرت انتخاب و مهمتر از همه قیمت تمام شده مطلوب‌تری دارد.

یاوری نسب بیان داشت: در شرایطی که قیمت تمام شده قرارداد سرجمع حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از قرارداد مدیریت پیمان است، انتخاب مدل قراردادی در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در اولویت است و باید با راهکارهایی که عیوب روش مدیریت پیمان را کم یا حذف کند، با انتخاب مدل قرارداد باعث تحمیل هزینه اضافی به مصرف کننده نشویم.

وی با تاکید بر لزوم تجدید نظر در ساخت مرحله ای و تبدیل به دو مرحله اول سازه و نما و مرحله دوم نازک کاری گفت: اجرای این روش پر ایراد است و تحمیل هزینه‌ها و مشکلاتی برای ساخت و مصرف کننده دارد.

پیشرفت کند طرح نهضت ملی مسکن در یزد / تحمیل ۵۰ درصد هزینه اضافه به متقاضیان در قرارداد ساخت

نباید کیفیت ساخت را فدا کرد

یاوری نسب با بیان اینکه در مورد نوع سازه، معماری، نازک کاری، طراحی داخلی و همچنین تاسیسات مکانیکی و برقی باید دقت زیاد و برنامه ریزی مهندسی همراه با در نظر گرفتن مسایل اجتماعی و فرهنگی صورت گیرد اظهار داشت: باید دقت داشت که در کنار طراحی ساده و ارزان، کیفیت فدا نشود همچنین امکان ارتقا در هر زمان وجود داشته باشد تا در آینده با حداقل تغییرات بتوان طراحی داخلی، تاسیسات و سایر موارد را به مدل های مناسب تر و با کیفیت تر تبدیل کرد و مسکن به روزی داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید مسکن های نهضت ملی، نمونه‌های کامل و ایده آل برای مثال زدن آیندگان و سایر کشورها جهت تولید مسکن ارزان از طراحی و ساخت باشند گفت: انتخاب سازه‌های مدرن و صنعتی همچنین ارزان و مقاوم با تکیه بر تکنولوژی داخلی توسط مهندسین داخلی بسیار راه گشا است.

آیا واقعاً طرح نهضت ملی مسکن به نتیجه می رسد؟

وعده ساخت مسکن یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم برای رفع فقر و شکاف طبقات اجتماعی بوده که بنا بر خبرها اجرای چنین طرحی بی نقص نشان داده می‌شود ولیکن بطن قضیه چیزی مغایر با ظاهر مسئله است و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی یزد، احداث واحد‌های نهضت ملی مسکن در استان تصویب شده و در انتظار مصوبه شورای عالی شهرسازی است.

به گزارش ایلنا، مسائل بخش مسکن انباشت شده و به‌رغم پیچیدگی بسیار و محدودیت زمانی، این مسائل قابل حل است اما هر تعلل در این حوزه باعث مشکلات زیادی در آینده خواهد شد چون نتایج ساخت و یا عدم ساخت مسکن در چند سال و حتی سالیان دیگر خود را نشان می‌دهد. جمعت، ازدواج، سن پیری، امید به زندگی و بسیاری از مسائل ریز و درشت بستگی به مسکن دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز