خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پزشکی قانونی استان:

قزوین فاقد سالن تشریح استاندارد است/ پزشکان تمایلی به فعالیت در پزشکی قانونی ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۱۹۹

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: فضای سالن تشریح قزوین استاندارد نیست و فضا و امکانات آن نیازمند بروزرسانی است، سالن تشریح تاکستان هم۹۳ درصد پیشرفت داشت که به دلایل مختلف متوقف مانده و اگر راه‌اندازی شود اولین سالن تشریح استاندارد استان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مصطفی جعفرزاده در نشست خبری که پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته قوه قضاییه در سالن جلسات پزشکی قانونی استان برگزار شد، گفت: در سال گذشته ۳۸ هزار و ۵۷۹ مورد معاینه داشتیم که ۶۴ درصد آن در شهرستان قزوین و ۱۴.۶ در تاکستان انجام شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین ادامه داد: میزان معاینات ۱۵.۲۱ درصد افزایش داشت و در مجموع ۶۷ درصد مراجعان آقایان و ۳۳ درصد بانوان بودند.

وی اضافه کرد: در حوزه نزاع ۱۲ هزار و ۳۷۸ مورد مراجعه داشتیم که ۷.۷ درصد افزایش داشت و ۷۱ آقایان و ۲۹ درصد بانوان بودند.

۳۴۰ فوتی ناشی از تصادفات ثبت شد

این مسئول گفت: در حوزه مصدومین تصادفات ۹ هزار و ۴۸۹ مراجعه کننده داشتیم که ۳۸.۵۱ درصد افزایش داشت، فوتی‌های ناشی از تصادفات هم ۳۴۰ مورد بود که شامل ۲۷۲ مورد برون شهری، ۴۸ مورد درون شهری و ۱۹ مورد روستایی بود و ۱۲.۵ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: یک‌هزار و ۴۵۰ معاینه جسد داشتیم که ۱۲ درصد رشد داشته و ۸۵۲ مورد به صدور نظر منتهی شده، فضای سالن تشریح استان نامناسب و با امکانات کم است، نیاز داریم در شهرستان‌ها شرایط ایجاد سالن تشریح فراهم شود این بار کاهش پیدا می‌کند و شرایط برای مردم هم تسهیل می‌شود.

بررسی ۱۱۳ مورد سقط قانونی در سال گذشته

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین اضافه کرد: ۶۶ درصد اجساد بر اثر مرگ غیرطبیعی و ۳۴ درصد براثر مرگ طبیعی بود، همچنین ۶۱ درصد فوتی‌ها ناشی از وسایل نقلیه است.

وی اظهار کرد: آزمایشگاه تخصصی پزشکی قانونی در سه بخش سم شناسی، پاتولوژی و سرولوژی فعال و به نسبت استاندارد است، البته محدودیت دستگاه داریم و تعدادی از آن‌ها در مرز فرسودگی قرار دارند.

وی اضافه کرد: در کمیسیون‌های سقط قانونی ۱۱۳ مورد کارشناسی داشتیم که ۸۵ مورد منجر به صدور مجوز شده، در سال ۱۴۰۰ هم ۱۵۶ مورد مراجع داشتیم، این میزان کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد که عدد قابل توجهی است.

جعفرزاده گفت: در کمیسیون‌های پزشکی قانونی ۴۷۹ پرونده داشتیم که ۲۰۳ مورد قصور پزشکی، ۲۱۲ مورد پزشکی قانونی و ۶۴ مورد مربوط به روانپزشکی بوده است.

وی عنوان کرد: در آوج مرکز پزشکی قانونی نداریم و درحال تلاش برای استقرار مرکز در این شهرستان هستیم، البته علاوه بر نبود مرکز، با کمبود پزشک هم مواجه هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین اضافه کرد: فعالیت در پزشکی قانونی شرایط سخت و استراس‌زایی دارد و در آزمون‌ها هم افراد تمایلی برای شرکت ندارند و این شرایط ما را از نظر نیروی انسانی تحت فشار قرار داده و در استان و سطح کشور بین مسئولین عزم برای دیده شدن پزشکی قانونی پررنگ نیست.

این مسئول ادامه داد: ساختمان‌های در اختیار ما در سایر شهرستان‌ها هم امانی و قدیمی است، البته برای ساخت ساختمان تخصصی معاینات در بوئین زهرا مجوز صادر شده و ۴۰۰ میلیون اعتبار هم برای خرید تجهیزات اتاق معاینه درنظر گرفته شده است و می‌توان بخش تشریح را هم در این شهرستان فعال کرد.

وی عنوان کرد: در البرز هم معاینات یک روز در میان انجام می‌شود، برای فعال کردن نمایندگی پزشکی قانونی در محمدیه هم رایزنی شده، در آبیک هم به این سمت پیش رفته‌ایم که شرایط معاینه جسد را فراهم کنیم.

این مسئول بیان کرد: ساعت کاری ۶ صبح تا ۱۳ است و یک ساعت و نیم هم کشیک داریم که باید اطلاع رسانی شود و تقاضا داریم مراجعین ابتدای صبح مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز