خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت دوم

تصمیم ساز بودن اتاق بازرگانی مانع از تصمیمات غلط در سطح کلان می‌شود/ بروز فساد در نگاه سوبسیدی انکار ناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۷۸۰

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: اتاق بازرگانی با رفع نقطه ضعف‌ها و ایفای نقش به عنوان تصمیم ساز می‌تواند جلوی غلط‌هایی که در تصمیم‌گیری کلان کشور وجود دارد را بگیرد که اتاق قزوین در دوره اخیر در این حوزه بسیار موثر بوده و اعضای اتاق توانستند آثار بسیار موثری در تصمیمات کلان کشور داشته باشند.

محمدرضا ماشااللهی با حضور در برنامه گفت‌وگو محور استودیو ضلع سوم درباره جایگاه اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی مرکز تجمع فعالین اقتصادی است و این فعالان از شاخص‌های مشخصی برخوردار هستند که میزان پرداخت مالیات و اشتغالزایی دو مورد اصلی آن است و این دو مورد مانند دو سردوشی برای فعال اقتصادی واقعی به شمار می‌آید.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: یکی از نقاط ضعف اتاق بازرگانی این است که در اتاق ایران افرادی هستند که حتی یک لیست بیمه هم ندارند و با توجه به قوانین اتاق که داشن کارت بازرگانی حق عضویت و ورود به اتاق را برای افراد ایجاد می‌کند رفع این نقص می‌تواند گپ موجود در اتاق را هم از بین ببرد.

این فعال بازرگانی استان قزوین عنوان کرد: یک فعال اقتصادی واقعی می‌داند که کجا و چقدر انرژی بگذارد و نکته قابل توجه این است که هر کس اولویت اولش منافع خودش است و من به شخصه قبول نمی‌کنم که در اتاق صرفا برای منافع کشور و ملت تلاش کنم، بلکه ابتدا منافع خودم را می‌بینم و چون می‌دانم اگر در اینجا تصمیمی ساخته شود که به نفع مجموعه من باشد آثار منفعتی آن برای من هم خواهد بود در این حوزه فعالیت می‌کنم، اما اگر فردی بگوید صرفا به خاطر منافع کشور و بدون درنظر گرفتن منافع خودم تلاش می‌کنم فعال اقتصادی نیست، اتاق بازرگانی باید این زمینه را ایجاد کند که فعالین واقعی اقتصادی در اتاق بازرگانی وقت بگذارند.

وی ادامه داد: یک فعال اقتصادی واقعی شاخص‌های مختلفی دارد و برای اخذ کارت بازرگانی هم فیلترهای خوبی اضافه شده که قبلا وجود نداشت.

ماشااللهی درباره نقش اتاق بازرگانی در تصمیم سازی گفت: درحال حاضر که متن آماده نوشته شده را جلوی اتاق می‌گذترند و فقط مشاور هستیم خوشحال می‌شویم اما روزی بدنه کارشناسی اتاق قوی باشد و به جای مشاور تصمیم ساز شود، به استاندارد نزدیک شده‌ایم.

طبقه بندی صنایع در کشور ضرورتی انکار ناپذیر است

وی با اشاره به اهمیت طبقه بندی صنایع اظهار کرد: در سطح دنیا نگاه به صنایع هایتک نسبت به صنایع معمولی متفاوت است اما متاسفانه در بدنه دولت ما این نگاه وجود ندارد، در سطح دنیا اگر کسی در حوزه صنایع هایتک اقدام کند، نگاه دولت، بانک، مالیات و تامین اجتماعی نسبت به آن جور دیگری است، در کشور نگاه نسبت به هایتک در مقایسه با صنعت آب‌بر، آلوده کننده، سوبسیدی و صنعت خودرو که صد صدر صد سوء مدیریت در آن تعریف شده است به یک شکل است، لازم است صنایع به سوبسیدی و غیرسوبسیدی و در رده‌های مختلف طبقه بندی شود و اگر نگاه‌ها یکسان باشد شاهد رشد هایتک نخواهیم بود، این درصورتی است که رهبری بارها بر تقویت دانش بنیان‌ها و اشتغالزایی تاکید کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: در دولت ما توزیع نذری و کالای مجانی در پوست و گوشت و استخوانش است و به هر کسی که بخواهد توجه کند به او سوبسید می‌دهد، این درصورتی است که در دنیا موردی نیست که کالای مجانی و نیمه مجانی توزیع شود و در آن فساد نباشد، دولت باید بداند هیچ تولید سوبسیدی نیست که در آن فساد نباشد و حاضرم بنویسم و امضا کنم که هر جا سوبسید باشد حتما فساد هم وجود دارد.

وی عنوان کرد: دولت عادت دارد که مشکلی را ایجاد کند و بعد هزار راه برای کنترل و نظارت آن درنظر بگیرد، یک مثال ساده در این باره این است که در ساخت یک استخر خروجی آب را در محلی می‌گذاریم که همه آب از آن خارج شود دولت به این راه خروج آب فکر نمی‌کند و به همین دلیل مشکل ایجاد می‌شود.

اتاق بازرگانی کانون کارشناسان خبره حوزه‌های مختلف است

این مسئول درباره پژوهش در اتاق بازرگانی گفت: در دوره ریاست مهدی بخشنده  در اتاق بازرگانی استان یک نگاه بسیار مثبت در این حوزه وجود دارد و این ویژگی ایرانی بودن که خود را همه چیز دان می‌دانیم کنار گذاشته شده و از کارشناسان خبره مخصوص حوزه‌های مختلف کمک گرفته می‌شود و جای افتخار است که اتاق بازرگانی قزوین مرکز و کانون کارشناسان واقعی و خبره هر موضوع است و پژوهش‌ها در اختیار بازرگانان قرار گرفته و مفید بوده است.

وی ادامه داد: پیش از این فعالان اقتصادی استان مقابل دارایی و بیمه به نوعی یتیم بودند و همینطور برایشان می‌بریدند و می‌دوختند، اما امروز با حضور کارشناسان خبره پرونده‌ها توسط آن‌ها بررسی می‌شود و اگر حقی ضایع شود احقاق می‌شود.

ماشااللهی درباره  تغییر قوانین هم گفت: همه مجموعه‌ها باید همواره به رفع نقطه ضعف توجه داشته باشند و تغییر قوانین هم در این راستا است و اگر مثبت جلو برود اثرات خوبی خواهد داشت.

 

حجم ویدیو: ۱۴۶.۱۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۵:۰۰ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز