خبرگزاری کار ایران

یک مسئول مطرح کرد؛

میانگین مصرف کود کشاورزی در ایران کمتر از دنیا است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۱۹۰

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی گفت: میانگین مصرف کود در کشور ۹۸ کیلوگرم در هکتار است، در حالی‌که میانگین مصرف کود در دنیا ۲۰۰ کیلوگرم در یک هکتار است؛ بنابراین ما به طور کلی نسبت به کشور‌های پیشرفته کمتر هم هستیم.

به گزارش ایلنا از مشهد، حسین عطایی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال ۹۹ جذب کود‌های فسفاته در مجموع در طی یک سال یک هزار و ۹۹۳ تن و کود‌های پتاسه هزار و ۱۲۰ تن در کل استان مصرف شده است که این عدد و ارقام یک فاجعه‌ای در میزان مصرف در آن سال بود. با توجه به فرهنگسازی و ترویجی که انجام شد در نیمه دوم ۱۴۰۰ میزان مصرف ۱۰هزار و ۶۶۶ تن کود تا پایان سال ۱۴۰۰ توزیع شد و پتاسه هم در این مدت زمانی به ۵ هزار و ۶۵۶ تن رسید.

به گفته عطایی، همچنین نسبت سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل در بحث ازته ۱۶ درصد، در فسفاته ۵۵ درصد و پتاسه ۲۷ درصد رشد اتفاق افتاده است که این نسبت  به سال ۹۹ در بحث افزایش مصرف ازته ۱۴ درصد، فسفاته ۹۲ درصد و در پتاسه ۷۰ درصد افزایش داشتیم؛ که این نشان‌دهنده اینکه در حوزه تولیدات گیاهی در بحث تحقیقات تلاش زیادی شده و در مصرف کود ترویج خوبی شده و باعث شده کارایی تولید افت نکند. امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این افزایش را حفط و به سمت ترویج بیشتر آن حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: سهمیه کود حدود ۱۹۹ هزار تن در سال جدید پیش بینی شده است که از این مقدار سهم ازته در استان ۱۵۴ هزار و ۲۰۷ تن تعیین شده  که از این مقدار تاکنون حدود ۲۱ درصد توزیع انجام شده است. در بحث فسفاته ۳۰ هزار تن حدودا سهمیه تعیین کرده اند که از این مقدار ۱۴ درصد توزیع انجام شده است، در بحث پتاسه ۱۳ هزار و ۶۹۳ تن سهمیه امسال را تعیین کرده اند که از این مقدار ۱۶ درصد تاکنون توزیع شده است، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که یک شرکت دولتی است، در راستای تامین و تدارک و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی خدمت ارائه می‌دهند. با هدف اصلاح بهبود نظام خدمت رسانی و بازار یابی کود‌های کشاورزی و با هدف حذف واسطه‌ها و نهایتا بهبود تولید و در نهایت دسترسی آسانتر کشاورزان به نهاد‌های کشاورزی و کودی همایش‌های آموزشی را برگزار کند.

مدیر شرکت خدمات خدمات حمایتی کشاورزی استان گفت: هدف از برگزاری این همایش، بروز کردن دانش کارگزاران ما و انتقال دانش فنی به کشاورزان در مناطق مختلف است. شرکت‌های دانش بنیان را در این خصوص حمایت کردیم. ایجاد سازوکار‌های مناسب در خصوص دست‌یابی به طرح‌های خودکفایی کود‌های کشاورزی، آشنایی کارگزاران و کشاورزان با جدید‌ترین محصولات دانش بنیان و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، نیز از دیگر اهداف این همایش است. ایجاد چشم‌اندازی برای کالا و خدمات تولید داخل در حوزه کود‌های کشاورزی، تقویت توان شرکت‌های تولید کننده کود‌های داخلی و معرفی کود‌های قالب مصرف همزمان با معرفی میزان مصرف برای محصولات، به کشاورزان از جمله اهداف دیگر این همایش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز