خبرگزاری کار ایران

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی همدان خبرداد؛

رشد 152 درصدی سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و غذایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۱۶۰

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: میزان سرمایه گذاری صنایع تبدیلی در سال گذشته ۷۸۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۵۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایلنا از همدان، حسن محمدی در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از مهمترین فعالیت‌های صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ افزود: ۳۲ واحد پروانه بهره برداری با ظرفیت تولید ۲۵۳ هزار تن صادر شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۷ هزار تن محصولات کشاورزی برای تبدیل به فرآوری جدید در سال گذشته جذب شده است ادامه داد: این واحدها زمینه اشتغال مستقیم ۷۶۲ نفر را فراهم کرده است.

محمدی اظهار داشت: همچنین ۱۱۰ فقره مجوز تاسیس با پیش بینی ۳۸۴ هزار تن تولید انواع محصولات و اشتغال یک هزار و ۵۶۸ نفر و سرمایه گذاری هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان صادر شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در سال گذشته ۱۹ فقره طرح توسعه با ظرفیت ۱۳۳ هزار تن و اشتغال ۲۴۰ نفر با سرمایه گذاری ۲۵۹ میلیارد تومان صادر شد.

وی با اشاره به اینکه در صدور پروانه بهره برداری نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۸ درصد رشد داشته ایم افزود: میزان تولید اسمی پروانه ها ۲۵۳ هزار تن بوده که نسبت به سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.

محمدی میزان اشتغال مستقیم در این بخش را در سال گذشته ۷۶۲ نفر دانست و گفت: این میزان اشتغال ایجاد شده نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: حدود ۲۲۰ واحد طرح بالای ۵۰ درصد با سرمایه گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در حال احداث است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل مساله تسهیلات است ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ مقرر شد ۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بحث اشتغال تعلق بگیرد که تاکنون پرداخت نشده و قرار است از اواخر خرداد به صورت مرحله ای مصوبه های سال ۱۴۰۱ اجرایی شود.

وی افزود: با پرداخت این تسهیلات صدور پروانه بهره برداری به ۶۰ فقره می رسد چراکه بسیاری از طرح‌ها بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی به خاطر مشکلات تسهیلات بانکی معطل مانده است.

محمدی یادآور شد: به عنوان نمونه یک سرمایه گذار ۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده است اما به دلیل پنج میلیارد تومان تسهیلات بانکی، طرح معطل مانده است.

وی گفت: بزرگترین کاری که جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ انجام داد، تدوین نقشه راه پنج ساله در حوزه های مختلف صنایع تبدیلی است که از اساتید دانشگاه بوعلی ، دانشگاه علوم پزشکی ، مرکز تحقیقات و بخش خصوصی دعوت شد.

مدیرصنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در مساله سیب زمینی تا سال ۸۸ ذخیره سازی نداشتیم و کل ذخیره سازی ۳۰ هزار تن بود، افزود: هم اینک برای ذخیره سازی ۲۵۰ هزار تن سیب زمینی پروانه بهره برداری از سردخانه صادر شده است و ۶۴ سردخانه بالای ۹۰ درصد در حال ساخت داریم که ظرفیت ذخیره سازی بالای ۵۰۰ تن می شود.

وی ادامه داد: تلاش شده نیاز به ذخیره سازی در شهرستان های همدان، بهار و رزن را به صفر برسانیم و شهرهای دیگر مثل ملایر، اسدآباد و نهاوند که در مساله ذخیره میوه پیش بینی شده است در این مناطق سرمایه گذاری شود.

محمدی تاکید کرد: ۲ طرح بزرگ در فرآوری سیب زمینی با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی با پیشرفت فیزیکی تا ۳۰ فعال است که با توجه به افزایش تورم، ماشین آلات مورد نیاز بین ۳.۵ تا ۶ میلیون دلار هزینه دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در سال ۱۴۰۱ یک سرمایه گذار عربستانی در تویسرکان برای خط سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی صادراتی با ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و یک سردخانه ۲۰ هزار تنی در کنارش احداث کرد و اگر زمین مناسب اختصاص یابد، قول مساعد داده که ۲۰ میلیون دلار سرمایه جدید در بحث فرآوری سیب زمینی از صفر تا صد سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی مدرنترین کشتارگاه مرغ استان در شهرستان رزن سال ۱۴۰۱ آغاز شد و پیش بینی می شود تا ۲ ماه آینده کشتار شروع شود.

محمدی افزود: بزرگترین خط تولید خوراک دام و آبزیان با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید که جزو پنج کارخانه بزرگ کشور است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان یکی از مشکلات عمده بخش صنایع تبدیلی را کمبود زمین در شهرک های صنعتی دانست و افزود: در شهرک صنایع غذایی بهار زمینی برای واگذاری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هم اینک در شهرستان‌های همدان، بهار و ملایر به شدت کمبود زمین داریم و اگر یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری مراجعه کند زمین به اندازه کافی برای واگذاری وجود ندارد که امیدواریم شرکت شهرک های صنعتی منابع مالی لازم را تامین کند و یا شهرک های موجود را توسعه دهد و یا شهرک های جدید راه اندازی کند.

محمدی یادآور شد:با راه اندازی شهرک فرآوری سیر که استانداری و جهاد کشاورزی در حال پیگیری آن هستند، حدود ۸۰ واحد بسته بندی و صادرات سیر ایجاد خواهد شد و مشکل فرآوری سیر استان در شهرک حل می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاوررزی استان همدان تصریح کرد: اگر مساله زمین و تسهیلات حل شود در یک بازه زمانی سه تا چهار ساله تا ۲۵۰ واحد دیگر به صنایع تبدیلی استان اضافه می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز