خبرگزاری کار ایران

مدیر توسعه کسب و کار صندوق کارآفرینی امید مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها در کسب و کار‌های روستایی/ روستای نوفن از ابتکارات صندوق کارآفرینی امید کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۲۷۵

​مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید کشور گفت: از سال ۱۴۰۰ و در راستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و انتقال فناوری به کسب و کار‌های روستایی طرح روستا‌های «نوفن» در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، محمدصادق حسنی در حاشیه سفر به فارس و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به موازت این طرح، طرح «مولد، دانش بنیان، اشتغال آفرین و روستایی» تحت خلاصه عنوان «مدار» نیز در دستور کار قرار گرفت، گفت: این طرح با هدف شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و کمک به آن‌ها برای توسعه فناوری‌های روز در کسب و کار روستایی کلید خورد و به همین دلیل می‌توان طرح‌های «نوفن و مدار» را دو طرح موازی مکمل و دارای یک هدف مشترک توصیف کرد.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید در ادامه با بیان اینکه فارس به عنوان پانزدهمین استان کشور میزبان اجرای این رویداد می‌شود، عنوان کرد: در هر استان بنا بر ظرفیت‌ها یک نقشه راه داریم.

به گفته حسنی، اگر قرار است در استان فارس برای کسب و کار روستایی برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت انجام شود، حمایت مادی و معنوی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و سایر شرکت‌هایی که محصولات فناور دارند، علاوه بر ارائه تسهیلات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: حمایت مادی و معنوی شامل رفع موانع اقدامات شرکت‌های دانش بنیان همانند اخذ مجوز، ایجاد زیرساخت و... می‌شود.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه منابع اعتباری ارائه تسهیلات هنوز ابلاغ نشده است، اظهار کرد: البته منابع اعتباری سالیانه برای دستگاه‌ها از جمله پارک علم و فناوری تعریف شده است.

حسنی گفت: صندوق کارآفرینی امید تلاش می‌کند چنانچه اعتباری به پارک علم و فناوری تخصیص یافته نزد این صندوق تودیع شود، دو برابر آن اعتبار به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات پرداخت کند.

او گفت: بنا به اظهار مرکز آمار ایران، طی ١٠ سال گذشته ١٦ صدم درصد منابع اعتباری و تسهیلاتی در اختیار صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته و با همین منبع اعتباری، قریب به ١٨.٩ درصد اشتغال کسب وکار خرد در کشور توسط این صندوق، کمک و هدایت شده است.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید گفت: عملکرد صندوق از محل اعتبارات بودجه ١٤٠٠ که در سال ١٤٠١ پرداخت شد، تکلیف ٤.٥ تا ٥ هزارمیلیارد تومانی بوده، اما این صندوق نزدیک به ٦.٥ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

حسنی همچنین مزیت صندوق نسبت به شبکه بانکی را چابکی بیان کرد و گفت: خودمان را محدود به تامین مالی صِرف نکرده‌ایم، ضوابط ودستورالعمل‌ها همانند وثایق، ضمانت‌ها ونحوه حمایت مالی همان ضوابط بانک مرکزی است و تلاش می‌کنیم که کمترین میزان بروکراسی اداری را داشته باشیم.

او گفت: تجربه صندوق کارآفرینی امید در پرداخت تسهیلات از سال ٩٧ تا پایان شهریور ١٤٠١ نشان داد که بیش از ٤٥ درصد در بخش کشاورزی ورود پیدا کردیم؛ اولویت ما بحث کشاورزی و در رسته‌های گلخانه‌ای، آبزی پروری و فرآوری و گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی است.

صرفا یک نهاد تامین کننده مالی نبوده ایم

مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان فارس نیز گفت: تلاش ما این بوده که صرفا یک نهاد تامین کننده مالی نباشیم، بلکه در کنار این موضوع به عنوان یک نهاد توسعه‌ای نیز نقش‌آفرینی کنیم.

به گفته سجاد پارسائیان، هدف از انجام این کار این است که ظرفیت‌های موجود در فارس، زنجیره‌های کسب و کار و مشاغلی که بتوانند اثر توسعه‌ای پیشران داشته باشد را شناسایی و در قالب انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی به آن‌ها کمک شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در فارس گفت: قبل از اینکه دستگاه‌های اجرایی طرح‌های خود را معرفی کنند، جلسات تخصصی و فنی تشکیل می‌شود و طرح‌ها مورد بررسی اولیه قرار می‌گیرند و شرکت‌های طرف تفاهم‌نامه معرفی و نهایتاً به صندوق ارجاع داده می‌شوند. علاوه براین طرح‌هایی که پایداری بیشتر و در واقع نقش بیشتری در ایجاد اشتغال داشته باشند در اولویت قرار می‌گیرند.

پارسائیان گفت: در سال گذشته و در اکثر تفاهم‌نامه‌ها بالغ بر ٢٥ درصد بیشتر ازسهم استانی جذب داشتیم که نشان‌دهنده چابکی تیم بررسی کننده استان در حوزه صندوق کارآفرینی امید، دستگاه‌های اجرایی بامحوریت استانداری است.

او با تاکید بر اینکه در کمترین زمان ممکن تسهیلات در سطح استان جذب شده است، گفت: صندوق کارآفرینی امید فارس سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶۲۶ فقره تسهیلات به مبلغ حدود ۲۱۷ میلیارد تومان، در زمینه ایجاد، توسعه و تثبیت اشتغال دانش بنیان، زنجیره تولید، توجه به مناطق محروم، ظرفیت‌های بخش کشاورزی و صنایع دستی و افزایش نقش مشارکتی بانوان پرداخت کرده است.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها در کسب و کار‌های روستایی/ روستای نوفن از ابتکارات صندوق کارآفرینی امید کشور است

 ایجاد و تثبیت اشتغال برای حداقل ۲۱۱۳ نفر 

پارسائیان گفت: این صندوق توانسته زمینه ایجاد و تثبیت اشتغال برای حداقل ۲۱۱۳ نفر را فراهم کند که نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۲ درصد رشد داشته است. از طرفی سال گذاشته در موضوع کشت زعفران در بعضی شهرستان‌ها مانند سروستان به افزایش٢٠ درصدی سطح کشت کمک شد.

او با بیان اینکه فارس بالغ بر ٥٠ درصد رشته‌های صنایع دستی کشور را در خود دارد، گفت: در این حوزه نیز توانستیم ۱۴۸ طرح را در سال گذشته حمایت کنیم؛ علاوه بر این‌ها در بخش ضمانت‌ها نیز بیشترین تسهیلگری را داشته‌ایم. از طرفی تا کنون بالغ بر ٦٣٠ صندوق محلی خرد زنان روستایی در فارس مورد حمایت قرار گرفته و تا سقف ٢٠٠ میلیون تومان تسهیلات صرفا با اخذ سفته به آن‌ها پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید همچنین به موضوع روستا‌های نوفن نیز اشاره کرد و گفت: در بحث روستای نوفن نیز تلاشمان بر این است که در این استان کارگروهی با هدف ارتباط بین شرکت‌های فناور و فعالین اقتصادی در حوزه روستا‌ها تشکیل شود.

روستای نوفن از ابتکارات صندوق کارآفرینی امید کشور است

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری فارس نیز با بیان اینکه روستای نوفن از ابتکارات صندوق کارآفرینی امید کشور است، گفت: بخشی از آنچه که در تحقق روستای نوفن اتفاق می‌افتد در واقع رسالت دستگاه‌های اجرایی هم محسوب می‌شود، با این حال صندوق کارآفرینی امید در راستای عمل به وظایف خود در حوزه اشتغالزایی و کارآفرینی، بخشی از هدف‌گذاری خود را در روستا‌ها انجام داده و فارس نیز پانزدهمین استان کشور است که طرح روستای نوفن در آن عملیاتی می‌شود.

محسن ربانی‌زاده، ضمن مفید و مناسب ارزیابی‌کردن این ایده، ضرورت مشارکت دستگاه‌هایی همچون دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، سازمان‌های صمت، جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در تحقق اهداف این طرح را مورد تاکید قرار داد و گفت: این یک واقعیت است که از فناوری گریزی نیست و باید تکنولوژی و فناوری به روستا‌ها وارد شود تا از ظرفیت نیرو‌های بالقوه ماهر و متخصص این مناطق برای رونق اقتصاد کشور بهره گرفته شود.

به گفته معاون استاندار فارس، این کار کمک می‌کند رشد تولید و اشتغال فناور را تجربه وبه ارتقاء بهره‌وری کمک کنیم.

او با اظهار تأسف از اینکه بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های روستایی به خوبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: نمونه این عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های روستایی را می‌توان در خام‌فروشی و عدم فرآوری محصولات آن‌ها و همچنین در مسیر واسطه‌گری و دلالی قرار گرفتن تولیدات روستایی مشاهده کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس همچنین یکی از راه‌های مبارزه با دلالی و واسطه‌گری در روستا‌ها را توسعه فناوری وتکنولوژی روستایی عنوان کرد و ادامه داد: باتلفیق فناوری و تولید در روستا‌ها به راحتی می‌توان دست دلالان را کوتاه و در تشکی لزنجیره ارزش تولید تا مصرف و همچنین افزایش بهره‌وری کسب توفیق کرد.

ربانی‌زاده، نقش و عملکرد صندوق کارآفرینی امید را به نوعی کوتاه کردن دست واسطه‌گران وکمک به تشکیل زنجیره ارزش تولید تا مصرف عنوان و اضافه کرد: تحقق ایده مورد نظر صندوق کارآفرینی امید نیازمند تشکیل یک کارگروه استانی است.

به گفته او، صندوق کارآفرینی امید به لحاظ مالی و پرداخت تسهیلات پای کار است و استانداری هم سعی دارد بخشی از منابع فارس را از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ و سایر منابع به این سمت سوق داده و به تحقق روستا‌های نوفن، کمک کند.

ربانی‌زاده با تاکید بر اینکه اجرای این طرح باید بر مبنای اقتضائات، محصولات و شرایط هر منطقه عملیاتی شود، گفت: اگر بتوانیم تعریف صحیحی از زنجیره ارزش انجام دهیم و زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم کنیم، می‌توانیم روستا‌های نوفن را وارددهکده جهانی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز