خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آشفته بازار خرید و فروش اینترنتی و احساس ناامنی اجتماعی در مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۶۹۴

خرید و فروش از طریق وب‌سایت‌ها و درگاه‌های فروش اجناس در فضای مجازی رو به افزایش است و همین امر موجب ناامنی و افزایش کلاهبرداری شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مازندران، این روزها کلاهبرداری از شهروندان مازندرانی که قصد خرید خودرو و یا کالا از طریق وب‌سایت‌ها و درگاه‌های فروش اجناس در فضای مجازی را دارند رو به افزایش است و همین امر موجب شده که نوعی ناامنی در فضای مجازی ایجاد و امنیت مبادلات و خرید و فروش آنلاین به خطر افتد.

در حالی که این روزها با افزایش خرید و فروش آنلاین،  شاهد رشد قابل توجهی در تبادلات کالا بدون مراجعه حضوری هستیم و بسیاری از کارها آسان شده است، اما نبود نظارت دقیق و افزایش کلاهبرداری‌ها زنگ خطر جدیدی را به صدا در آورده‌ است و به نوعی باعث شده تا دست به عصا در این بخش وارد شد.

علیزاده یکی از شهروندان مازندرانی با اشاره به افزایش ناامنی و کلاهبرداری در فضای مجازی در خرید و فروش‌ها معتقد است؛ برخی افراد سودجو با سوء‌استفاده از حسن اعتماد هموطنان اقدام به تبلیغ و فروش کالاها کرده و بعضا کالایی غیر واقعی ارائه می‌کنند و یا اینکه به محض واریز مبلغ تبلیغات برداشته شده و دستمان به جایی بند نیست.

این شهروند مازندرانی با اعلام اینکه چندی پیش اقدام به خرید ابزار بازی برای فرزندم در یکی از سایت‌های معروف کردم، به خبرنگار ایلنا گفت: به محض واریز مبلغ شماره‌ای که با آن‌ تماس می‌گرفتم خاموش شد و متاسفانه دستم به جایی بند نشد و چون هیچ اطلاعاتی نداشته و هزینه شکایت و وکیل بالاتر از این هزینه انجام شده است، از شکایت و پیگیری صرف نظر کردم و می‌دانم که این روند همچنان در جای دیگری ادامه‌ می‌یابد و انتظار است مسئولان امر کنترل فضای مجازی را با قوت بیشتری دنبال کنند.

وی گفت: متاسفانه این افراد با ارائه قیمت‌پایین افراد را وسوسه کرده و با فریب مردم، کلاهبرداری می‌کنند.

بیعانه، شیوه جدید کلاهبرداری در خرید خودرو

اکبری یکی از شهروندان مازندرانی با اشاره به اینکه بیعانه، شیوه جدید کلاهبرداری در خرید خودرو است، اظهار کرد: به دنبال خرید خودرو بودم که یکی از دوستان سایت معروف خرید و فروش خودرو را معرفی کرد و با انتخاب خودرویی با فروشنده تماس گرفتیم که درخواست بیعانه کرد.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: مبلغی به ازای بازدید و خرید خودرو برای فروشنده واریز کردم اما‌ متاسفانه با نشانی‌های جعلی برای بازدید خودرو مواجه شدیم و متوجه شدیم که اصلا خودرویی وجود ندارد و فقط کلاهبرداری بوده‌ است و متاسفانه تلفن هم خاموش است و دستمان به جایی بند نیست.

 دیده بانی شبانه روزی  پلیس فتا از فضای مجازی

سرهنگ "محمود کلوانی" در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام اینکه افراد نباید به سایت‌ها و فضاهای مجازی اعتماد کنند، اظهار داشت: متاسفانه در روزهای اخیر در گلوگاه هم با کلاهبرداری در قبال پرداخت بیعانه خرید مواجه بودیم.

وی گفت: در پی طرح چندین فقره شکایت مردمی در پلیس فتا شهرستان گلوگاه مبنی بر پرداخت بیعانه به فروشنده پی اس فور در سایت‌های شیپور، موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا شهرستان قرار گرفت.

کلوانی افزود: متهم با درج آگاهی فروش در سایت‌های دیوار و شیپور از شهروندان بیعانه دریافت کرده و از این طریق کلاهبرداری می‌کرد که طی بررسی و اقدامات فنی و شگرد خاص پلیسی این پلیس مبلغ ۷۰ میلیون ریال به حساب مالباخته بازگردانده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه با بیان هشدار انتظامی از شهروندان در راستای فضای مجازی خواست: برخی افراد سودجو با درج آگهی دروغین در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی شیپور و دیوار اقدام به کلاهبرداری با دریافت ودیعه برای رزرو کالا را می‌کنند، سپس علاوه بر اینکه هیچگونه کالایی رد و بدل نمی‌شود فرد کلاهبردار نیز به تماس‌ها پاسخ نمی‌دهد از این رو پلیس فتا شهرستان  بصورت شبانه روزی فعالیت کلاهبرداران را زیر نظر گرفته و هموطنان در صورت مواجهه با مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارشات مردمی اعلام کنند.

ابراهیمی کارشناس اجتماعی، بر این باور است که امروزه شبکه های اجتماعی از سرگرم کننده ترین و جذاب ترین تفریحات جوانان و نوجوانان کشور است و باید مراقبت از این فضا انجام شود.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: عدم رعایت بهداشت و امنیت در فضای مجازی زنگ خطر جدی برای کاربران است و باید آموزش در این بخش با قوت در دستور کار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز